Bijgewerkt op 21 augustus 2020
Grafisch ontwerper Peter te Bos – tevens zanger van de Claw Boys Claw – was sinds de tweede editie van het Lowlands-festival verantwoordelijk voor het artwork. Van zijn hand kwamen de overbekende mascottes Moonshine en Rapid Razor Bob en de iconische toegangspoorten met de schoorstenen. Maar hij zorgde er ook voor dat er altijd iets veranderde in zijn ontwerpen. Dit jaar neemt Lowlands – na 23 jaar – afscheid van zijn hoofdontwerper.

Te Bos: ‘Eigenlijk heb ik nooit een ontwerp gemaakt met het festival in het achterhoofd. Dat het festival er zo goed bij paste, was pure mazzel.’
Niet één Lowlands-logo
De ontwerper wilde liever niet één logo voor de grootste herkenning. Juist niet. Lowlands moest volgens hem geen instituut worden, maar rebels en voor altijd jong en verrassend blijven.
Hij werd naar eigen zeggen vooral aangetrokken door alles wat er naast de bands speelde. De verscheidenheid in de programmering met ruimte voor wetenschap, cabaret, literatuur en kunst.
Waarom neemt Lowlands juist met het 25ste jubileum afscheid van zijn vaste ontwerper? Eric van Eerdenburg, festivaldirecteur, zei hierover: ‘Een van de redenen is dat we vonden dat het nu een goed moment is om een heel andere stijl aan te nemen. Niet omdat de oude niet goed was, maar we moeten weer een keer flink de wind eronderdoor laten waaien.’
Het ligt ook wel voor de hand dat Lowlands na een aantal minder edities die niet uitverkocht raakten, met een frisse aanpak een nieuw publiek hoopt aan te spreken.
De trouwe bezoekers van Lowlands hebben Peter te Bos’ ontwerpen altijd omarmd. Er zijn verschillende tatoeages met zijn mascottes gespot. En de herinneringen aan de onmogelijke websiteontwerpen van zijn hand zijn levendig.
De schoorstenen blijven
Rapid Razor Bob en de Lowlands-schoorstenen blijven vooralsnog, al vormen deze laatste niet meer de entree tot het festivalterrein. Lowlands: ‘Deze iconen zijn enorm met ons verbonden. Misschien passen we wel het een en ander aan, maar we nemen er voorlopig geen afscheid van.’
#LL17 Niet de ingang maar wel de schoorstenen @bywilco #lowlands pic.twitter.com/Xcw56C1AK2
— Lowlands B’Huizen (@LowlandsFotos) 17 augustus 2017
Peter te Bos’ opvolger is Hansje van Halem. Deze Amsterdamse ontwerpster heeft geëxposeerd in het Stedelijk Museum en ontwierp in het verleden al eens het omslag van de VPRO-gids.

Ze gaf de editie 2017 van Lowlands een grafisch gezicht met de in elkaar overlopende grafische zwartwitpatronen. Ze werkte daarvoor samen met Fabrique, dat eerder samenwerkte met Peter te Bos. Over de nieuwe stijl is niet iedereen even enthousiast. Zo zegt designer Jop Quirindongo van Lowres er op MarketingTribune het volgende over:
‘Als ik naar deze huisstijl kijk, zie ik een intrigerende, experimentele en visueel aantrekkelijke huisstijl, die me ergens wel nieuwsgierig maakt, maar vooral enorm irriteert. Dat komt wellicht omdat de stijl zo dominant aanwezig is, waardoor het rigide voelt, iets wat mijns inziens totaal niet aansluit bij een festival als Lowlands. Kijkende naar de huisstijl voel ik niet wat ik op Lowlands ga beleven, welke artiesten er komen, et cetera. Daarnaast mis ik kleur. Het zwart-wit is weliswaar stijlvol, maar Lowlands is alles behalve zwart-wit. Kortom: cool dat men echt geprobeerd heeft iets totaal nieuws neer te zetten. Dat kan met name de ontwerper in mij zeer waarderen. Maar een geslaagde restyling voor Lowlands? Nee, dat vind ik niet helaas.’
Te Bos is nog altijd zanger van de Claw Boys Claw dat momenteel aan een nieuw album werkt. Hij zet ook zijn werk als grafisch ontwerper voort, maar dus niet meer voor Lowlands.
Bronnen: 3voor12, NRC, Lowlands Festival.