Het kan je onmogelijk zijn ontgaan. Er verandert nu veel voor bloggers en andere content creators, maar ook voor (freelance) tekstschrijvers. Sommigen gaan in deze onzekere tijden terug in loondienst of gooien zelfs helemaal de handdoek in de ring. Heb je straks nog wel werk in deze tijden van AI-oorlogen?
Ja, maar je moet je wel scherper positioneren
Met puur het schrijven van teksten red je het niet meer. Het duurt niet lang of AI kan dit net zo goed of beter dan jij. Tenzij… je je met je werk weet te onderscheiden.
Door meer te weten over consumentenpsychologie dan AI. Door veel kennis van het onderwerp waarover je schrijft te hebben. Door goede ideeën mee te brengen. Of door een uitmuntende schrijver te zijn.
Ja, maar je moet AI kunnen omarmen en als gereedschap kunnen gebruiken
Je kunt het maar beter onder ogen zien. AI gaat niet meer weg. Het wordt al volop door bedrijven omarmd om hun processen te verbeteren en te versnellen. Dat is wat jij als tekstschrijver ook maar beter kunt doen.
Als je je er nog niet in hebt verdiept, is dit het moment om te leren hoe je AI in kunt zetten om beter te worden in copywriting, zonder dat AI jou buitenspel zet.
Zo kan AI een sjabloon voor een verkooppagina maken, jouw teksten controleren en verbetervoorstellen doen, marktonderzoek en analyses voor je doen en zelfs in de huid van jouw klant kruipen.
Ik zie nu al in heel veel vacatures voor copywriters terug dat je moet kunnen werken met ChatGPT, Gemini, Copilot en consorten. En het houdt niet op bij tekst alleen.

Ja, maar het vak is veranderd
Daarom moet de tekstschrijver die in een AI-wereld wil overleven méér doen. Pure reclame wordt in deze tijd niet meer geaccepteerd. De tekstschrijver van nu is een contentmarketeer.
Je moet nog altijd bedreven zijn in schrijven. Maar ook in promoten, SEO-onderzoek, sociale media, nieuwsbrieven, afbeeldingen genereren (ook met AI via bijvoorbeeld Midjourney) en het analyseren van resultaten.
Je moet als tekstschrijver meer in de rol kruipen van degene die de briefing opstelt, dus je moet alsnog veel onderzoek doen en kennis hebben over de doelgroep waarvoor je schrijft.
Ja, maar je moet (nog) creatiever zijn
De teksten die AI genereert zijn aardig en zullen nog beter worden, zeker als je een goede ‘prompt’ kunt schrijven. Maar het zijn ook teksten die het gemiddelde zijn van alles wat AI tot dusverre heeft geleerd.
Je kunt je als tekstschrijver/copywriter makkelijk onderscheiden door creatiever en innovatiever in je aanpak van copywriting te zijn. Dan doe je misschien niet meer de makkelijke klusjes zoals het schrijven van productteksten, maar dat waren toch al niet de leukste opdrachten.
Ja, maar de lonen zijn niet meegegroeid met de prijsstijgingen
Dit is wel een pijnlijk punt. Vooral voor de tekstschrijvers in loondienst. Ik heb me onlangs eens verdiept in de lonen die een tekstschrijver nu in loondienst betaald krijgt en daar schrok ik best wel van. En niet in positieve zin.
Zo’n 15 jaar geleden, toen ik in loondienst werkte, verdiende ik zo’n 3.000 euro bruto voor een fulltime-baan bij een bureau. Als je daarop de inflatiecorrectie van het CBS toepast, kom je op een bedrag van 4.550 dat je in 2024 zou moeten verdienen. Nog zonder dat een opslag voor je ervaring in mee wordt genomen. (Reken het zelf maar na op BerekenHet.nl.)
Maar nou komt het: veel van de tekstschrijver-vacatures bij Indeed staan geadverteerd met een indicatief salaris van tussen de 3.000 en 3.500 euro! Voor junior functies zelfs nog lager.
Kortom, wat we al lang wisten is waar: de lonen zijn in ieder geval in deze sector niet met de prijzen meegegroeid. Iets om rekening mee te houden als je in loondienst wilt gaan werken.
Misschien moet je er anno nu dan wel een side hustle bij nemen 😉
Ja, maar…
Er zijn zeker nog volop kansen. Vooral voor degenen die mee weten te groeien met alle veranderingen en daar juist op in weten te spelen.
Ga door met schrijven, heb er plezier in en bedenk iets nieuws, iets origineels, iets wat emotie oproept. Dan heb je ook over een tijdje vrijwel zeker nog werk.
Natuurlijk, bedreigingen zijn er ook en ze zijn talrijk. Zoals eigenlijk altijd voor zo’n beetje elk vak en elke tijd.
Ik hoor graag van jou waar jij de kansen ziet als tekstschrijver in de jaren 20 van de 21ste eeuw.
Beeld: Midjourney.