Het hoeft geen betoog dat fysieke winkels het zwaar hebben. Wat is de strategie om als ondernemer in het digitale tijdperk te overleven?
Ik zag een video op RTLZ waarin een ‘influencer’ en een reclamemaker tips geven om de jongste generaties aan je te binden en zo relevant te blijven.
We hebben het dan over Generatie Y (geboren tussen 1986 en 2000) en Generatie Z (geboren tussen 2001 en 2015).
Je moet wel digitaal gaan
Er is geen ontkomen aan: je moet mee in de digitale wereld. Je kunt het je in 2020 simpelweg niet permitteren om niet digitaal te gaan.
De jongste generaties zijn opgegroeid met een smartphone, zijn gewend dat je alles binnen een paar minuten online kunt bestellen en dat je het dezelfde dag in huis hebt.
Maar dit zijn ook de generaties die zijn opgegroeid met schermen die je de hele dag door in je zak hebt. Ze spenderen uren op sociale media.
Massa is kassa gaat niet meer op
Probleempje: dat zijn niet meer de ‘massa-sociale-media’ als Facebook. Ze versnipperen zich over steeds meer verschillende sociale media als TikTok, Instagram, YouTube en allerlei nieuwe platforms.
Uiteindelijk heeft elke ‘doelgroep’ een eigen sociaal kanaal. En dat maakt het lastig om grote groepen te bereiken. Volgens de influencer en de reclamemaker moet je dat ook niet meer nastreven.
Meer betrokkenheid
Wat moet je dan wel?
Focus je op kwaliteit in plaats van kwantiteit. Zoek het platform waar een voor jouw winkel interessante groep zich bevindt en draag daar je passie uit. Ga voor een kleiner bereik, maar voor meer betrokkenheid.
Het voordeel van versnippering: jouw boodschap heeft vele malen meer effect dan in een advertentie op Google of in de krant.
Je kunt je als gepassioneerd ondernemer perfect presenteren bij een jonge doelgroep op Instagram.
Het voorbeeld van een lampenwinkel komt voorbij. Bijvoorbeeld met foto’s van sfeervolle lampen die een kamer opvrolijken. Je bereikt misschien maar een paar honderd volgers in het begin, maar je kunt wél uitstekend laten zien wat je met een leuke lamp kunt doen.
Het is niet heel moeilijk. Het kost uiteraard wel tijd om het juiste kanaal te vinden en te experimenteren.
De conclusie: ga digitaal, zoek het juiste kanaal, ga niet voor massaal bereik maar voor kwalitatieve aandacht en vooral: doe het gewoon en leer ervan.
Beeld: Pixabay.