Freelancer word je omdat je je eigen baas wilt zijn, je eigen uren wilt bepalen en direct invloed wilt hebben op wat je doet voor je klanten. Maar wat nu als je méér wilt dan dat? Als je je freelancepraktijk om wilt zetten naar een bedrijf?
Iedereen die al een tijdje freelancet, loopt na verloop van tijd tegen de nadelen aan:
- Als je niet werkt, heb je geen inkomen.
- Je inkomen is beperkt door het aantal uren dat je per week kunt werken.
- Doordat je steeds moet blijven werken voor klanten, heb je geen tijd om om aan je praktijk of aan je eigen ontwikkeling te werken.
- Continu met klanten en deadlines dealen eist zo z’n tol.
En zo zijn er nog wel wat meer. Op een gegeven moment heb je als freelancer wel alles gezien en gedaan en wil je iets anders. Ik tenminste wel. Maar er zijn natuurlijk ook uitzonderingen zijn die het prima vinden om in die uitvoerende rol te blijven zitten.
Je kunt van freelancer groeien naar ondernemer. En dat is als je een manier ontwikkelt waardoor je al het werk niet meer zelf hoeft te doen. In plaats daarvan creëer je een proces dat anderen kunnen volgen en waar jij je los van kunt koppelen. Dat noemen we dan een onderneming.
In plaats van dat je jouw tijd ruilt voor geld, kom je met een product of dienst die klanten kunnen afnemen. Alles hieromheen ga je vervolgens zo veel mogelijk in systemen gieten.
Een voorbeeld (in het klein) is deze website.
In eerste instantie bood ik via deze website mijn diensten aan als freelance copywriter. Ik schreef blogs om organisch via zoekmachines gevonden te worden. Zo heb ik lange tijd klanten binnengehaald om werk voor te doen. Eerst een offerte opstellen, die goedgekeurd krijgen, daarna het werk doen en dan een factuur sturen.
Maar mijn blogartikelen bleken ook geliefd bij beginnende copywriters. Ik schreef over copywriting-technieken, missie en visie, tone-of-voice en vindbaarheid in Google, wat ook voor concullega’s interessant was.
Zo kwam ik op het idee om cursussen aan te gaan bieden over copywriting. In plaats van dat ik die cursus in een zaaltje gaf, plaatste ik alles online en plakte ik er een prijs op en daar was het dan, mijn eerste product: een cursus copywriting voor beginners.
Op deze manier kun je de shift maken van freelance copywriter naar de eigenaar van een online copywriting-school. En dat is best aantrekkelijk, want dan kun je dus ook geld verdienen terwijl je zelf bijvoorbeeld op vakantie bent of ligt te slapen.
Dit kun je als freelancer op meerdere vlakken bewerkstellingen.
- Een fotograaf kan bijvoorbeeld zijn foto’s ook los gaan verkopen.
- Een websitebouwer kan websites voor zichzelf maken en die vervolgens verkopen, in plaats van alleen websites in opdracht te maken.
- Een vormgever kan templates voor allerlei media bouwen en die verkopen (al heeft-ie nu inmiddels fikse concurrentie van tools als Canva en soortgelijke oplossingen).
Ik wil maar aangeven dat er altijd mogelijkheden zijn om je diensten te productizen, zoals de Amerikanen dat noemen. Voor freelancers is dat vaak een snelle route naar een ‘echt bedrijf’, zeker als het aanslaat wat ze verkopen.
Zelfs de inhoud van mijn blog kan ik verkopen als advertentieruimte, waardoor ik mijn bezoekers kan monetizen.
Ik heb dit later op meerdere van mijn websites toegepast. Zo verkoop ik bijvoorbeeld via mijn Italië-website ook reisgidsen en taalcursussen.
En dan sta je zomaar ineens aan de kant waar je over heen andere dingen dan over het indelen van je uren na moet denken, namelijk over onder andere:
- Advertenties
- Recensies
- Klantenservice
- Bereikbaarheid
- Netwerken
- Uitbesteden van taken
- Enzovoorts
Of je kiest voor een combinatie.
Dat is natuurlijk ook mogelijk. Je blijft uren steken in klussen voor klanten, maar daarnaast bouw je aan een business die je ook geld oplevert als je even niet werkt. Dat is sowieso een aanrader, want je weet nooit wanneer de opdrachten opdrogen of wanneer je toch weleens even iets anders zou willen doen.
Zelf doe ik af en toe nog een klusje voor een klant, maar mijn boterham verdien ik inmiddels voornamelijk met mijn ‘systemen’.
Ik ben nu wel benieuwd: heb je als freelancer ook al zo’n stap gemaakt? Zou je liever blijven freelancen of wil je doorgroeien naar een bedrijf, maar je dan misschien meer aan werkt dan in werkt? Of heb je het geprobeerd en ben je vervolgens tegen uitdagingen aangelopen?
Foto boven: Jakob Owens/Unsplash.