Er was een tijd dat een eigen .nl goud waard was. In de begindagen van de dotcom-revolutie was het vastleggen van je bedrijfsnaam als internetadres een van de belangrijkste stappen om te nemen. Er gingen megabedragen om in het verkrijgen van de juiste url.
Maar nu?
Ik heb al bij hun geboorte de namen van mijn kinderen als url geregistreerd, maar de kans dat ze er gebruik van gaan maken is niet groot.
Om naar buiten te treden heb je nu sociale media en om gevonden te worden ook. Waarom zou je iets ‘ouderwets’ als een website gebruiken? En wat doet het er eigenlijk toe dat je kunt mailen vanaf je eigen domein? (E-mailen is sowieso iets voor boomers!)
Zelf heb ik doyoucopy.nl (al in de zeroes van deze eeuw geregistreerd), waar ik in het verleden veel van mijn werk mee binnen heb gehaald, voornamelijk via blogartikelen.

Nu haal ik er nauwelijks nog werk mee binnen, maar dat heeft ook met een verschuiving van mijn activiteiten te maken, waarover ik het eerder al heb gehad.
Je ziet dat velen, niet in de laatste plaats in mijn vakgebied, zijn overgestapt naar het plaatsen van posts op bijvoorbeeld LinkedIn en andere platforms. Als je daar goed je best doet, genereer je veel aandacht van het algoritme en stromen de klussen ook wel naar je toe, ook al heb je geen website.
Veel freelancers en ook wel grotere bedrijven zitten goed in het werk. Terugkerende klanten en mond-tot-mond-reclame. Een website om nog meer werk binnen te halen kan worden gemist.
Voor menigeen zal dus gelden: een website is niet nodig om business te genereren, zelfs niet als je online business doet.
Maar toch, een website heeft anno nu nog wel degelijk nut, als je het mij vraagt. Bijvoorbeeld in de volgende situaties:
Als je online spullen verkoopt
Een eigen webshop zonder website is toch wat lastig. Ja, je kunt ook via platforms als Facebook, Etsy, Marktplaats, eBay en al die andere verkopen, maar dan ben je ook helemaal aangewezen op die platforms. Als je eigen producten verkoopt, wil je in de meeste gevallen ook optimale controle en daarvoor heb je een website nodig.
Als je zelf het merk of product bent
Naast doyoucopy.nl heb ik ook nog edwardhendriks.nl. Op die laatste website heb ik de boeken die ik heb geschreven gepubliceerd en daarnaast wat nieuwtjes rond mijn creatieve schrijfwerk.
Ja, ik had het ook alleen bij een account op Instagram kunnen laten. Maar zo’n auteurswebsite is volgens mij essentieel, al was het maar omdat je dan sowieso de eerste positie in de zoekmachines kunt claimen, zodat je meer controle hebt over wat iedereen over je kan vinden.
Als je leads of klanten wilt binnenhalen
Een website is dé plek waar je mensen naartoe stuurt als je ze geïnteresseerd hebt gemaakt via social media, advertenties of mond-tot-mondreclame. Daar kunnen ze rustig lezen wie je bent, wat je aanbiedt en waarom ze voor jou moeten kiezen.
Zonder website moet je vertrouwen op een DM op Instagram of een berichtje via LinkedIn of wat voor mogelijkheid het platform je voorschotelt.
Als je je expertise wilt laten zien
Misschien ben je consultant, coach of trainer. Ook dan ben je zelf vaak het merk. Maar dan is je website vaak ook de plek waar je je kennis deelt in de vorm van blogs, whitepapers, cases en testimonials.
Door je kennis te laten zien op die manier die jij voor ogen hebt, wek je vertrouwen en laat je zien dat jij degene bent die klanten verder kan helpen. Ja, ook op andere manieren en via andere platforms kun je je expertise laten zien. Maar via een eigen website heb je er wel veel meer controle over.
Als je lokaal gevonden wilt worden
Voor een restaurant, kapper, fysiopraktijk of café-restaurant is een website vaak een van de belangrijkste kanalen om nieuwe klanten te trekken. Natuurlijk zijn Google Maps en platforms als The Fork handig, maar met een eigen site kun je alles precies zo tonen als jij wilt: je menu, je openingstijden, je tarieven en je sfeer.
Als je onafhankelijk wilt blijven
Socialmediaplatforms veranderen voortdurend hun algoritmes en voorwaarden. Vandaag heb je misschien een groot bereik, morgen kan dat ineens weg zijn. Bovendien moet je het platform blijven voeden om er relevant te blijven. Een website gaat niet zomaar weg, zichtbaarheid op sociale media verdwijnt als sneeuw voor de zon als je stopt met posten.
Kortom
Met een eigen website heb je een thuisbasis die je zelf in de hand hebt. Iets om altijd op terug te vallen. Ook in deze door sociale media gedomineerde tijden kan het hebben van een eigen website alsnog een goed idee zijn.
Ik hoor nu graag van jou: wat vind jij hiervan? Heb je zelf nog een website? Of vind je het gebruik van Substack, LinkedIn of een andere (sociaal) medium wel genoeg om gevonden en gevolgd te worden?
Foto boven: Andras Vas/Unsplash.