5 tips voor een effectievere social media-strategie

5 tips voor een effectievere social media-strategie

Bijgewerkt op

Sociale media hebben zich inmiddels wel bewezen. Het bleek niet om een overwaaiende hype te gaan. Natuurlijk, er zijn steeds nieuwe netwerken en vormen, maar interactie met klanten blijkt belangrijker dan ooit tevoren. De Franse onderwijzer Célestin Freinet was zijn tijd ver vooruit: ‘Leg het me uit en ik vergeet het. Laat het me zien en ik onthoud het misschien. Betrek me erbij en ik begrijp het.’

Toch worstelen veel organisaties met de vraag: ‘maar hoe dan?’ Met als gevolg dat er weinig of niks gebeurt. Een grote valkuil voor een succesvolle social media-strategie. Daarom hier wat concrete tips.

1. Wees actief

Effectief social media bedrijven is net zo iets als een relatie aangaan. Je investeert in het contact en je zorg voor gedeelde ervaringen. Je moet tijd met elkaar doorbrengen, anders wordt het nooit wat. Wacht niet tot je klanten contact met jou opnemen, maar benader hen actief.

2. Wees interessant

Wil je dat je (potentiële) klanten betrokken zijn bij jouw merk? Dan zul je op z’n minst iets moeten bieden wat hen bezighoudt. Onderzoek waar je klanten behoefte aan hebben, wat ze leuk vinden. Misschien in de vorm van een leuke app of handige tips? Maak je unieke content beschikbaar via jouw sociale kanalen en reageer op de opmerkingen van je klanten.

3. Wees nederig

Stap je in een nieuw (sociaal) medium, blaas dan niet meteen te hoog van de toren. Elk kanaal kent eigen sociale regels en je doet er beter aan die eerst rustig tot je te nemen en je aan te passen. Een al te onbescheiden strategie kon zich wel eens snel tegen je keren.

4. Wees onprofessioneel

Hier gaan veel bedrijven de mist in. Ze zijn gewend op een professionele manier te werk te gaan: ze willen een foutloze Twitter-ervaring en een perfecte Facebook-pagina. Daarvoor geven ze stapels geld uit aan dure social media-experts en interactieve bureaus. Niet nodig. Sociale media werken juist het beste als je je ‘volgers’ bejegent als vrienden. Kleine foutjes worden je door de community al snel vergeven, als je maar authentiek bent en echt tegen je volgers praat.

5. Wees eerlijk

In het vervolg op het vorige punt: een foutje maken is niet erg. Geef dingen die niet goed gaan gewoon ruiterlijk toe en beloof beterschap. Vertrouw op het zelfreinigende vermogen van de community. Bedrijven die oprecht in hun product geloven en iets toevoegen aan de maatschappij, hoeven niet voor sociale media terug te schrikken. Maar een Wikipedia-pagina stiekem veranderen omdat je je daarmee in een beter daglicht zet, is geen goed idee.

Lees ook nog even dit:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Abonneer je op mijn copytips