20 onmisbare schrijfregels die Stephen King ons kan leren

20 onmisbare schrijfregels die Stephen King ons kan leren

Stephen King is niet alleen een van de bestverkopende thrillerauteurs van de wereld, hij heeft ook een briljant boek geschreven over schrijven. Dat heet dan ook heel toepasselijk On Writing in de originele versie. In de Nederlandse vertaling is het verkrijgbaar als Over leven en schrijven. In het boek verhaalt King over hoe hij zijn carrière als schrijver begon en schrijft hij over het ongeluk dat hem bijna zijn leven kostte, maar deelt hij ook een schat aan praktische tips voor schrijvers van allerlei pluimage.

20 onmisbare schrijfregels die Stephen King ons kan leren

On Writing is een geweldig boek voor beginnende (en wat verder gevorderde) schrijvers die willen doorbreken met hun eigen verhalen. Ik heb er zelf bijzonder veel aan gehad voor het schrijven van Bloedgeld en Gezworen vrienden. Daarnaast denk ik dat iedereen die in zijn werk weleens schrijft (en wie doet dat niet) er ook veel uit kan halen. Lees het en doe er je voordeel mee. Maar bedenk ook: échte schrijfregels bestaan niet. Het zijn meer een soort richtinggevers, die je toe kunt passen of kunt negeren, maar waar altijd waardevolle adviezen in besloten liggen.

In dit blogartikel schotel je ik de twintig belangrijkste ‘schrijfregels’ uit Stephen Kings boek voor.

1. Schrijf eerst voor jezelf. Denk daarna pas aan je publiek. Als je een verhaal opschrijft, vertel je dat in eerste instantie aan jezelf. Tijdens de herschrijfrondes is jouw belangrijkste taak om alles uit het verhaal te halen wat niet het verhaal is.

2. Gebruik geen lijdende vorm. Timide schrijvers houden van de lijdende vorm om dezelfde reden als timide mensen houden van passieve partners. De lijdende vorm is veilig.

3. Vermijd bijwoorden. Bijwoorden zijn je vijand.

4. Vermijd bijwoorden, in het bijzonder na ‘zei hij’ en ‘zei zij.’

5. Maar staar je niet blind op de grammatica. Het doel van fictie is niet grammaticale juistheid, maar de lezer zich welkom te laten voelen om hem daarna een verhaal te vertellen.

6. De magie komt uit jezelf. Ik ben ervan overtuigd dat angst aan de bron staat van veel slecht schrijfwerk.

7. Lees, lees en lees. Als je geen tijd hebt om te lezen, heb je ook geen tijd (of de gereedschappen) om te schrijven.

8. Probeer niet om iedereen tevreden te stellen. Als je zo trouw mogelijk aan je schrijfwerk wilt blijven, zijn je dagen als lid van het beschaafde deel van de samenleving sowieso geteld.

9. Zet de tv uit. Televisie – tijdens het werk of tijdens wat dan ook – is zo ongeveer het laatste wat een aspirant-schrijver nodig heeft.

10. Je hebt drie maanden. De eerste versie van een boek – zelfs van een lang boek – zou niet meer dan drie maanden, de lengte van één seizoen, in beslag moeten nemen.

11. Er zijn twee sleutels tot succes. Ik bleef fysiek gezond en ik bleef getrouwd.

12. Schrijf één woord tegelijk. Of het nu om een schrijfwerk van een enkele pagina gaat of om een epische trilogie als The Lord of the Rings, elk werk wordt altijd woord voor woord, met één woord tegelijk, geschreven.

13. Ruim alle afleiding uit de weg. Er zou zich geen telefoon in de buurt moeten bevinden. En zeker geen tv of computerspelletjes waarmee je je kunt laten afleiden. (Vandaag de dag kun je hier natuurlijk gerust internet en sociale media aan toevoegen.)

14. Blijf bij je eigen stijl. Je kunt de aanpak van een andere schrijver in een bepaald genre toch niet kopiëren. Zelfs niet als het heel eenvoudig lijkt wat die schrijver doet.

15. Graaf. Verhalen zijn relikwieën. Ze maken deel uit van een nog onontdekte al bestaande wereld. Het werk van de schrijver bestaat eruit zijn gereedschappen te gebruiken om zo veel mogelijk van het verhaal intact uit de grond te krijgen.

16. Neem een lange pauze. Je zult ontdekken dat wanneer je je eigen verhaal na een week of zes weer leest, dat vaak een vreemde en opwindende ervaring is.

17. Laat de saaie stukken eruit en ‘kill your darlings’. Kill your darlings, kill your darlings, kill your darlings, zelf wanneer dat je kleine egocentrische schrijvershartje breekt. Kill your darlings.

18. Research moet het verhaal niet overschaduwen. Onthoud het woord ‘achter’. Dat is waar research thuishoort: zo ver mogelijk op de achtergrond en in het achtergrondverhaal als je het kunt krijgen.

over leven en schrijven - stephen king19. Je wordt een schrijver door eenvoudigweg te lezen en te schrijven. Je leert het vak het beste door veel te lezen en te schrijven. De meest waardevolle lessen zijn de lessen die je jezelf leert.

20. Schrijven draait om blij worden. Schrijven draait niet om rijk worden, beroemd worden, afspraakjes krijgen, seks hebben of vrienden maken. Schrijven is magisch, de bron van leven net als elke andere creatieve bezigheid. De bron in onuitputtelijk. Dus drink eruit, zo veel je kunt.

Er zijn wereldwijd al meer dan 350 miljoen exemplaren van On Writing verkocht. In 2013 is er een nieuwe Nederlandse editie van Over leven en schrijven bij de Nederlandse uitgever van Stephen King verschenen. Wil je ook beter leren schrijven? Ik kan het boek iedereen van harte aanbevelen.

Bestel Over leven en schrijven bij bol.com >>

Bron: openculture.com.

Lees ook nog even dit:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Abonneer je op mijn copytips