Bijgewerkt op 30 oktober 2020
Wij copywriters kennen de opwinding van een nieuwe klant allemaal. Het liefst ga je zo snel mogelijk aan de slag. Laten zien wat je in je mars hebt. Toch zijn er een paar belangrijke vragen, zeker bij grotere klussen, die je beter niet over kunt slaan. Anders loop je de kans nu al het zaadje te planten van de rampen die kunnen volgen. Vandaag deel ik tien van de belangrijkste vragen met je die een copywriter zeker aan zijn nieuwe klanten zou moeten stellen.
1. Kun je het project precies omschrijven?
Al te vaak komt het voor dat de klant geen idee heeft wat hij wil. Hij hoopt dat jij hem op het goede spoor kan zetten. Wees je ervan bewust dat het in zo’n geval (veel) tijd kost om uit te vinden wat er precies moet gebeuren.
2. Wanneer moet de klus geklaard zijn?
Vaak wordt je als copywriter in de laatste fase van een project ingeschakeld. Kijk goed in je agenda of je de klus wel op zo’n korte termijn kunt doen. Als er veel druk achter zit, kun je hiervoor ook best een toeslag vragen. Tenslotte moet je op zo’n moment al je andere werk even laten liggen.
3. Hebben jullie eerder met freelance copywriters gewerkt?
Een belangrijke vraag. Als het antwoord ‘nee’ is, hou je maar beter rekening met het trainen van de klant. Een proces dat veel tijd en geduld vergt.
4. Wat is het budget voor dit project?
Klanten geven vaak niet graag antwoord op deze vraag, maar een indicatie kan heel belangrijk zijn voor je offerte. Zelfs of het überhaupt interessant is om een voorstel te doen. Je wilt niet te hoog, maar zeker ook niet te laag insteken.
5. Hoeveel mensen zijn bij dit project betrokken?
Hoe meer mensen een mening moeten geven over jouw werk, hoe lastiger het project wordt. Hou er ook rekening mee dat een project met meerdere beslissers vaak funest is voor de kwaliteit van de copy. Iedereen wil er zijn zegje over doen en na de zoveelste correctieronde hou je ‘middle of the road’-teksten over.
6. Wie is eindverantwoordelijk?
Zijn er meerdere mensen bij jouw copywriting-project betrokken, zorg er dan in ieder geval voor dat je weet wie eindverantwoordelijk is. Met deze persoon moet je goed door een deur kunnen. Ook kun je hem of haar vragen een definitieve beslissing over de opmerkingen van anderen te nemen.
7. Hoe wordt de input geleverd?
Dit is ook een heel belangrijke. Moet je de informatie zelf ophalen via interviews? Bij elkaar zoeken via Google? Wordt er een berg mailtjes doorgestuurd waardoor je je moet worstelen? Of staat alle benodigde informatie netjes genummerd in een Word-document en hoef je die alleen maar mooi op te schrijven? In de praktijk komt dit laatste zelden voor.
8. Mag ik jullie bestaande communicatiemiddelen zien?
Via de website kun je vaak aan goede informatie komen. Maar als je andere marketingcommunicatiemiddelen moet verzorgen, is het handig om te zien wat het bedrijf in het verleden heeft gedaan. Vraag ook of ze er tevreden over zijn. Dan weet je precies in welke hoek je het moet zoeken (of juist niet).
9. Wie is jullie doelgroep?
Als de klant dat niet weet, pas dan op. Stel vervolgvragen. Zorg ervoor dat je zo’n duidelijk mogelijk beeld hebt van de klant van je klant.
10. Wie zijn jullie concurrenten en waarin onderscheidt jullie bedrijf zich?
Deze informatie heb je nodig om het essentiële element in jouw copy te achterhalen. Het unieke verkoopargument of de unique selling proposition van de klant.
Dat waren tien essentiële vragen die elke copywriter voor aanvang van de opdracht zou moeten stellen. Ik zou er zo nog tien bij kunnen schrijven, want je kunt maar beter té goed voorbereid zijn dan niet goed genoeg.
Oké, dan doe ik er stiekem nóg eentje: wat verwacht je van mijn beschikbaarheid? Als je weekends je heilig zijn, maak dat dan duidelijk voordat je klant 24/7 beschikbaarheid van jou verwacht.
Nu hoor ik graag van jou: wat zijn jouw tips voor vragen die een copywriter absoluut zou moeten stellen?
Foto: Rob van Hilten. Geïnspireerd op een artikel op Copyblogger.com.
een vraag die een copywriter ook zou moeten stellen is: waar willen jullie heen met je bedrijf?
Klopt! Dank je wel voor je aanvulling, Sonja!