Zoekmachinemarketing en de PageRank

Zoekmachinemarketing en de PageRank

Bijgewerkt op

zoekmachinemarketing en pagerank

Eén van de meest mysterieuze aspecten aan zoekmachinemarketing is nog steeds de PageRank. Sommigen hebben ‘m al dood verklaard. Linkpopulariteit en on-site zoekmachineoptimalisatie zouden veel belangrijker zijn. Toch heeft de PageRank nog steeds een enigszins magische uitwerking op veel website-eigenaren. En iedereen wil graag een link vanaf een website met een hoge PageRank, omdat ze weten dat dat veel waard is.

Wat houdt de PageRank nu eigenlijk in?
De PageRank is een handelsmerk van Google Inc. Het is een formule waarop de oprichters van Google, Larry Page en Sergei Brin, hun ‘democratische’ zoekmachine hebben gebaseerd. De PageRank is een waarderingssysteem voor alle websites die er zijn. Websites die nog niet in de index van Google zijn opgenomen of die eruit zijn gegooid vanwege ongeoorloofde optimalisatietechieken, hebben een PageRank van 0. Slechts een twaalftal websites (alle Amerikaanse websites) hebben de ultieme status een PR10-website te zijn. Het gros van alle sites heeft een PageRank van 3. Scoort jouw website dus een 4 of hoger, dan ben je al best goed bezig.

Het geheim van de PageRank-formule
De PageRank-formule is een goed bewaard geheim binnen de burelen van Google. Ze wordt net zo angstvallig geheim gehouden als de receptuur van Coca-Cola. En daaruit kunnen we afleiden dat deze fundamenten onder de populairste zoekmachine ter wereld nog steeds van groot belang zijn. Een deel van de formule, dat nog dateert uit de tijd dat Larry en Sergei studeerden, is bekend. Zo ziet de formule eruit:

PageRank-formule
Het lijkt ingewikkeld, maar het valt best mee als je de verklaring van de letters ziet.

• PR(A) – de PageRank van de pagina die berekend moet worden
• d – de dempingsfactor
• PR(B), PR(C), etc – de PageRank van de pagina’s die naar A linken
• L(B), L(C), etc – het aantal uitgaande links op de pagina’s B, C, D, etc.

De formule beschrijft hoe de PageRank van pagina A afhankelijk is van de PageRank van de pagina’s B, C, D, enzovoorts. Stel: pagina A heeft een link van pagina B. Pagina B heeft een PageRank van 5 en 4 uitgaande links. De Pagerank die B doorgeeft naar A is 1,25. Er wordt daarnaast nog een dempingsfactor in de berekening meegenomen omdat er een kans van ongeveer 15% bestaat dat de bezoeker een willekeurige pagina niet via een link naar een andere pagina verlaat. De dempingsfactor hebben de Google-oprichters daarom op 0,85 gezet. In bovenstaand voorbeeld zou pagina A uiteindelijk een PageRank van: 1 – 0,85 + 0,85 (5 / 4) = 1,2125 krijgen. Best simpel, toch?

Om deze manier lijkt het het best om alleen maar inkomende links te krijgen en helemaal geen uitgaande links ‘weg te geven’. Tot op zekere hoogte klopt het wel dat je niet teveel uitgaande links op je pagina moet hebben. Echter, helemaal geen uitgaande links opnemen is ook weer niet goed. Google beschouwt jouw website in zo’n geval als een ‘doodlopende steeg’ op internet. Het enige wat de bezoeker dan kan doen is terugkeren en een andere weg op internet te zoeken. Dat straft Google af met een waardevermindering van je website.

De PageRank wordt ongeveer 4 keer per jaar verdeeld over alle websites. Hoe meer websites er zijn, hoe meer de hele taart over alle websites verdeeld moet worden. Stijgt je aantal inkomende, waardevolle links sneller dan het aantal nieuwe websites, dan zal ook je PageRank toenemen. In het andere geval kan je PageRank ook weer afnemen. Maar hoe hoger je staat op de ladder, des te minder verschuiving zul je waarnemen. Slechts de grootste en de oudste websites (leeftijd van het domein is ook een rankingfactor) schoppen het tot PageRank 8 of hoger.

De invloed van de PageRank op je vindbaarheid
Hoewel je ook met een lage PageRank op relevante keywords in de zoekresultaten zult verschijnen, heeft zoekmachineoptimalisatie (SEO) veel meer zin vanaf een PageRank van ongeveer 3. Het is daarom zinvol om niet alleen naar de on-site optimalisatie te kijken, maar ook naar de populariteit van je website in het internetlandschap. Maar: PageRank alleen is niet heilig. Het is slechts één van de factoren om de volgorde van websites bij een zoekopdracht te bepalen. Je doet er vanzelfsprekend wel goed aan om te zorgen dat jouw website in ieder geval niet slechter dan het gemiddelde scoort.

Wil je eenvoudig de PageRank van jouw eigen website checken? Ga dan naar de online PageRank Check!

Lees ook nog even dit:

Eén reactie op Zoekmachinemarketing en de PageRank

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *