Web Analytics

Zo heb je altijd wat te doen in je schrijfbedrijf

Dus je bent (tekst)schrijver, copywriter, auteur? (En dat zijn we toch allemaal weleens?) Dan herken je dit: een knipperende cursor en een leeg scherm dat je spottend aanstaart. Hier zijn wat tips om in de flow te blijven.

Creativiteit is een raar ding. Het ene moment stroomden de woorden uit je toetsenbord. Het andere moment heb je niet eens meer zin om naar je schrijfsel om te kijken. Het is makkelijk om de moed te verliezen. Hoe zorg je ervoor dat je het schrijfbijltje er niet bij neer gooit?

Dit zijn de tips die voor mij goed werken.

1. Schrijf elke dag

Vooral voor langere schrijfwerken zoals thrillers van romanlengte is dit een belangrijke tip gebleken. Het is net als met sporten. You have to show up. Elke dag weer. Ook als heb je weinig inspiratie en heb je maar een paar zinnen aan je werk toe te voegen, doe het alsnog.

Als je het laat liggen, wordt het veel moeilijker op het weer op te pakken. Zo heb ik nu nog steeds een manuscript van meer dan 100.000 woorden liggen, waar ik al langer dan een jaar terug afstand van heb genomen. Nu kan ik me er bijna niet meer toe zetten om er weer aan te gaan schrijven.

Tuurlijk, soms moet je een verhaal wel even laten liggen. Zoals wanneer je die eerste versie eenmaal hebt geschreven. Maar dat betekent niet dat je helemaal niets gaat doen. Focus je in zo’n geval op een andere schrijfklus.

2. Zorg dat je meerdere schrijfprojecten tegelijkertijd hebt lopen

Dat brengt me meteen bij mijn 2de punt: zorg voor meerdere schrijfprojecten tegelijkertijd. Als je een pauze wilt voor het ene project, kun je meteen door met het andere. En als je vast zit met je verhaal, kun je altijd nog verder met een blogartikel of een nieuwsbrief.

Iedereen die regelmatig schrijft weet: het ene moment kun je je gedachten bijna niet bijhouden met je toetsenbord, het andere moment lijkt geen woord uit je vingers te komen. Dat is normaal. Dat is hoe het nu eenmaal werkt.

Het helpt enorm als je een paar uiteenlopende schrijfklussen hebt, waar je je op kunt richten. Zodat je gemoedstoestand van die dag bij je schrijverij past. Een lang verhaal, een kort verhaal, een blogpost, een thriller, non-fictie, een cursus… Het kan allemaal.

Dat geldt eigenlijk ook voor commerciële klussen die je voor klanten doet. Soms gaat het makkelijk, een andere keer moeizaam. Het is dan fijn als er meerdere klussen zijn. Je zult ook merken: als je even iets anders gaat schrijven, komt de inspiratie voor dat andere project wel weer terug.

3. Stop op tijd met schrijven

Misschien herken je ook dit: je schrijft net zo lang door totdat je niet meer weet hoe het verder moet. Niet doen! De beste resultaten met schrijven bereik je als je stopt wanneer je nog weet hoe het verder moet. Als er nog woorden en zinnen in je vingers zitten.

Je zorgt er met deze methode voor dat je jouw inspiratie niet uitput. Als je eerder stopt, weet je hoe je de volgende dag verder moet gaan. Schrijf gewoon in een paar korte regels op wat je de volgende dag moet schrijven. Herhaal dit als het mogelijk is elke dag.

Het is heerlijk om ’s ochtends te kijken naar de ‘prompts’ die je de vorige dag voor jezelf hebt opgeschreven om zo meteen verder te kunnen schrijven.

4. Lees ook veel

Lezen is óók schrijven. Als ik een tijdje niet lees, gaat het schrijven moeilijker. Ik maak dus tijd voor lezen. Die tijd kun je makkelijk weghalen van je Netflix-tijd of je scroltijd door sociale media.

Een goed boek opent je brein en geeft je direct weer nieuwe ideeën. En van een slecht boek kun je in ieder geval leren hoe het niet moet.

Behalve voor schrijven, gelden de bovenstaande tips misschien ook wel op meer terreinen. Ik hoop dat je er wat aan hebt! Laat me gerust ook weten wat jouw tips zijn om niet met die knipperende cursor en dat lege scherm te worden geconfronteerd.

Beeld boven: Midjourney.

💡Pro-tip: wil je op een snelle & makkelijke manier meer leren over de kracht van goede copywriting? Profiteer dan vandaag nog van deze aanbieding: Cursus Copywriting in 30 Dagen.

💡Pro-tip: over SEO en SEO-copywriting wordt heel erg moeilijk gedaan. Tijd om het makkelijk te maken. Want in de basis komt het neer op hoe je zo goed mogelijk antwoorden kunt formuleren op de vragen en problemen die potentiële klanten hebben. Ik presenteer je mijn eigen Cursus SEO-copywriting voor beginners.

0 0 stemmen
Artikelbeoordeling
Abonneer
Laat het weten als er
guest
0 Reacties
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties