Z.S.M. Copywriting, hoe ga je ermee om?

Z.S.M. Copywriting, hoe ga je ermee om?

Op maandag krijg je een telefoontje. Een klant heeft een nieuwe corporate brochure nodig voor een beurs. Die is aanstaande zaterdag al. Op dinsdag krijg je een mail van een klant die een SEO-project heeft. Graag 50 SEO-artikelen over smartphones. Kan het volgende week klaar zijn? Op woensdag belt een klant of je een paar ‘snelle’ aanpassingen in zijn website kunt doen. Op donderdag word je gevraagd om mee te denken over een creatief concept voor de introductie van een nieuw merk. De presentatie is over vier dagen. Op vrijdag… nou ja, je snapt het wel. Welkom in de wereld van Z.S.M. Copywriting.

Z.S.M. Copywriting, hoe ga je ermee om?

Waarom jouw klanten Z.S.M. Copywriting nodig hebben

Wat is dat toch met al die opdrachtgevers? Waarom lijkt elk project een haastklus te zijn? En hoe ga je hiermee om als freelance copywriter of tekstschrijver?

Wat blijkt? Klanten zijn ook maar gewoon mensen. Ze vergeten dingen. Ze stellen dingen tot het laatste moment uit. En ze hebben geen flauw idee hoeveel tijd het kost om een pagina copy te schrijven of een ‘conceptje’ te bedenken.

Soms zijn klanten ook gewoon een beetje bot. Ze zijn eraan gewend geraakt om dingen op een bepaalde manier te doen. Of ze hebben een baas die ze in de nek hijgt en ze proberen de klus gewoon zo snel mogelijk van hun bordje te krijgen. Met als gevolg dat de freelancers het op kunnen lossen.

Nog een theorie over Z.S.M. Copywriting

Een andere theorie, die copywriter Dean Rieck in zijn artikel de ‘vertraagde bouwziekte‘ noemt, is dat klanten en potentiële klanten een krappe deadline suggereren omdat ze het idee hebben dat ze erbovenop moeten blijven zitten. Net als bij aannemers, die je een deadline moet geven, omdat de bouw anders nooit gereed komt.

Hoe zeg je nee tegen Z.S.M. Copywriting?

Ik weet dat het lastig is om ‘nee’ te zeggen tegen Z.S.M. Copywriting. Zeker voor beginnende copywriters en tekstschrijvers. Maar het is wel belangrijk. Want weet je wat het geval is? De kwaliteit van je werk gaat achteruit van haastwerk. En je verwaarloost je geduldige klanten. Dat zijn degenen die het prettig vinden om met je te werken en die het meest geneigd zijn om je een schappelijk tarief te betalen.

Zeg ‘nee’ tegen het grootste deel van de Z.S.M. Copywriting-klussen, om te voorkomen dat je een trend zet. Zeg je eenmaal ja, dan verwacht de klant de volgende keer weer een (te) snelle oplevering. Terwijl jij je een slag in de rondte werkt om de klus gedaan te krijgen, zet je jouw goede reputatie op het spel. En je verspilt tijd aan werk dat je niet leuk vindt of waar je stress van krijgt, terwijl je ook gelukkig zou kunnen worden van goede klanten die best even kunnen wachten.

Wat is dan de oplossing voor Z.S.M. Copywriting?

De oplossing is simpel. Plan nieuwe copywriting-projecten tenminste een week van tevoren in. En zeg dat je drie dagen (of zoveel langer als nodig is) nodig hebt om een eerste versie aan te leveren. Als het je eerder lukt, stuur je het eerder. Bedenk je steeds dat een snellere oplevering dan beloofd je meer punten oplevert dan een oplevering ná de afgesproken deadline.

Z.S.M. Copywriting-aanvragen voorkomen

Er zijn meer manieren om de kwaliteit van je copywriting-praktijk hoog te houden en Z.S.M. Copywriting te voorkomen.

Geef bijvoorbeeld duidelijk grenzen aan. Op je bedrijfsprofielpagina in Google kun je jouw openingstijden aangeven. Zet hier niet in dat je altijd open bent of van acht uur ’s ochtends tot tien uur ’s avonds, maar bijvoorbeeld alleen op doordeweekse dagen van 9.00 uur tot 17.00 uur, net als Doyoucopy. Beantwoord telefoontjes en e-mails tijdens jouw kantoortijden. Als je midden in de nacht e-mails van klanten beantwoordt, geeft dat het signaal dat ze jou best ’s avonds of in het weekend door kunnen laten werken.

Je kunt ook een hoger tarief rekenen voor klussen die snel af moeten zijn. Dat goed, snel én goedkoop niet samengaan, daar had ik het twee weken geleden al over. Af en toe een haastklus accepteren en dan je weekend opofferen kan dus wel, maar mag er dan tenminste ook iets tegenover staan?

En tot slot – heel belangrijk – is de communicatie naar je klanten toe. Geef ze regelmatig updates over de status van hun project. Ook als er niet zo veel te vertellen valt. Een simpel mailtje is vaak genoeg om stress aan de kant van de klant te verlichten en het proces te versoepelen.

Natuurlijk zijn er nog meer manieren om Z.S.M. Copywriting zo veel mogelijk te beperken. Hoe ga jij er als copywriter – of als klant – mee om?

Geïnspireerd door een blogartikel op procopytips.com, foto: Pexels.

Lees ook nog even dit:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *