Website kopen: de complete checklist

Website kopen: de complete checklist

Bijgewerkt op

Een website kopen is net als een nieuwe (tweedehands) auto of misschien wel een huis. Niet voor niets spreken we ook wel van ‘digitaal vastgoed’. Als je zeker van een goede koop wilt zijn, doe je je huiswerk. Ik heb hier een complete Checklist Website Kopen voor je. Op basis van eigen ervaringen met de aankoop van websites en grondige research over een periode van meer dan 12 jaar (!).

Ja, ik lijk wel gek dat ik deze kennis allemaal gratis weggeef. Doe er je voordeel mee, voordat ik me bedenk! 😉

Voordat je een website gaat kopen

Het begint allemaal bij de vraag: waarom wil je een website kopen? Wat wil je met de website kunnen doen? En wanneer je dat al weet en je hebt een website op het oog: waarom wil je juist deze website overnemen?

Er zijn verschillende redenen waarom je een website zou willen kopen. Als het je gaat om een bron van passief inkomen te verwerven, naast je baan in loondienst of je freelance praktijk, dan moet die website natuurlijk geld opleveren.

via GIPHY

Maar soms koop je ook een website om andere redenen dan dat-ie direct geld oplevert. Bijvoorbeeld om de bezoekers door te sluizen naar een andere website (waarmee je wél geld verdient). Of om een andere website op SEO-gebied te versterken. Of met jouw online bedrijf niet bij nul te hoeven beginnen.

Wat jouw reden voor een aankoop van een website ook is, het grote voordeel van kopen in plaats van zelf (laten) bouwen, is dat een ander al het werk voor jou heeft gedaan:

  • De website is al gebouwd.
  • Veel content is al gemaakt.
  • De website heeft inmiddels autoriteit opgebouwd.
  • De website heeft posities in de zoekmachines.
  • En de website levert mogelijk al (wat) inkomen op.

Het begint er dus bij dat je het doel voor de aankoop van je website helder hebt en dat je het liefst ook weet wat voor soort website je zoekt.

Zoek je een professionele website of een hobbywebsite? Gaat het je om het onderwerp van de website? Wil je een blog of een webshop? Of zoek je in plaats van een website eigenlijk naar een stuk software in de cloud?

Als je weet wat je zoekt, vergroot dat je kans op een geslaagde aankoop en heb je een betere onderhandelingspositie.

Voorkom een miskoop

Ook belangrijk: hoeveel wil je aan de website uitgeven? Hoewel je de risico’s zo veel mogelijk kunt beperken, bestaat er altijd een kans dat je een miskoop begaat.

De verkoper hoeft nog niet eens een verkeerde voorstelling van zaken te hebben gegeven: het kan zijn dat de specifieke branche waarop de site zich richt door externe oorzaken instort. Het kan ook zijn dat je er uiteindelijk niet de moeite in kunt steken die de website nodig heeft.

Zo wordt het runnen van een webshop nog weleens onderschat. Maar als je spullen verkoopt via een website, dan moet je je bezighouden met inkoop, voorraadbeheer, marketing, klantenservice, pakketjes versturen, retouren in ontvangst nemen, administratie en nog veel meer…

Wat ik maar wil zeggen is dat je net als wanneer je een andere dure aankoop doet, je goed na met denken over:

  1. Hoeveel tijd en moeite je erin wilt steken.
  2. Hoeveel geld je hiervoor kunt missen.

Als je voor jezelf een richtlijn hebt wat je aan een website wilt uitgeven, of het nu 100, 500, 1.000, 5.000 of misschien wel meer dan 10.000 euro is, je voorkomt ermee dat je per ongeluk te veel gaat uitgeven. 

Mocht je succesvol worden in het kopen en verkopen van websites en er veel geld mee verdienen, dan kun je later altijd meer risico’s nemen.

Ben je van plan om een echt grote website met veel traffic en inkomen over te nemen, dan is het aan te raden om een gespecialiseerd bureau in te schakelen dat onderzoek voor je doet en de onderhandelingen begeleidt. Je koopt dan in feite geen website, maar een compleet bedrijf.

Een websitemakelaar kan voor jou onderhandelen of je voor een miskoop behoeden. Je betaalt – net als bij een aankoopmakelaar voor een huis – natuurlijk wel wat voor die begeleiding, maar dat is het bij zo’n grote aankoop zeker waard. En helemaal als je zelf weinig ervaring hebt met het handelen in websites. 

Maar met de tips in deze uitgebreide checklist voor het kopen van websites kom je ook een heel eind. Kijk maar even mee.

Waar koop je een website?

Nederlands aanbod aan websites vind je bijvoorbeeld op Sitedeals.nl, Websitestekoop.nl, het forum van Vimexx en Flippa.com (vooral buitenlandse websites).

Op deze sites staat regelmatig nieuw aanbod, maar ook op websites voor bedrijfsovernames en op Marktplaats kom je ze tegen (zoek op ‘websites’ of ‘webshops’).

Website te koop via Sitedeals.nl (bron: Sitedeals)

Nog beter is het als je zelf pro-actief op zoek gaat naar sites die je mogelijk over zou kunnen nemen, dan zijn er namelijk geen kapers op de kust.

Hiervoor kun je in Google zoeken op het onderwerp van je voorkeur in combinatie met ‘deze website is te koop’ of varianten daarvan.

Zoeken op ‘deze website is te koop’ (bron: Google)

Let er natuurlijk wel op dat er altijd websites zijn waar de hoofdprijs voor wordt gevraagd, zonder dat je er een droge boterham mee kunt verdienen. Je moet dus wel een beetje weten wat je doet voordat je een paar honderd of paar duizend euro voor een site neertelt.

Pro-tip: websites die een stabiel maandinkomen genereren van bijvoorbeeld 100 euro, worden vaak aangeboden voor een prijs van 24 keer die maandinkomsten. Zo kun je jouw investering in je website in 2 jaar terugverdienen. En sneller als je erin slaagt om jouw aankoop te verbeteren en er zo meer inkomen per maand uit te halen.

Heb je die inkomsten eenmaal flink opgestuwd, dan kun je ook overwegen de site voor een veel hoger bedrag weer te verkopen!

Zijn er specifiek dingen waar je op moet letten als je een website of een blog wilt kopen om er geld mee te verdienen? Wel als je zo snel mogelijk succes wilt behalen met je digitale vastgoed.

Tips om specifiek op te letten als je een website koopt

Wil je mijn persoonlijke tips weten om een miskoop te voorkomen? Zorg er dan voor dat de website aan de volgende voorwaarden voldoet:

  • Heb je affiniteit met het onderwerp? Zo niet, dan wordt het heel moeilijk het vol te houden. Ja, je kunt het onderhoud uitbesteden, maar is de winst van de website dan nog interessant?
  • Is het onderwerp interessant voor een groter publiek? Hoe zit dat over één jaar, 5 jaar en 10 jaar?
  • De website moet minimaal 12 maanden oud zijn.
  • Er moeten minimaal 10.000 unieke bezoekers per maand komen (dat scheelt je alvast veel in de promotie van je nieuwe aankoop).
  • Minimaal de helft daarvan moet uit zoekmachines komen (dat betekent dat de SEO redelijk op orde is).
  • De rest van het verkeer moet bij voorkeur uit verschillende bronnen komen.
  • Het is handig als de website op WordPress draait (omdat je dan makkelijk een modern thema kunt installeren en eventuele wijzigingen door kunt voeren).
  • Of: op een ander contentmanagementsysteem waar je de ins en outs van kent.
  • De huidige eigenaar maakt nog niet gebruik van alle mogelijkheden om er geld mee te verdienen (bijvoorbeeld: er staan geen of te weinig advertenties op of ze staan niet op de goede plek).
  • Er zijn meerdere mogelijkheden om opbrengst te genereren. Bijvoorbeeld naast advertenties ook een abonnementsmodel en een affiliatiemodel.

Natuurlijk zijn de bovenstaande voorwaarden slechts ruwe richtlijnen. Als je heel enthousiast wordt van een website die niet precies binnen dit sjabloon past, dan moet je het natuurlijk niet laten. Maar er nog eens goed over nadenken kan ook geen kwaad.

Website kopen? Voorkom de bekende kat in de zak (foto: Jinterwas – Flickr)

Doe onderzoek naar de verkoper

Veel problemen met website-overnames kun je al voorkomen door te kijken met welke verkoper je te maken hebt. Heeft deze (goede) recensies? Heeft hij (of zij) een eigen bedrijf? Is hij makkelijk op internet te vinden?

Voordat je een website koopt, moet je beslist je onderzoek doen. Sla deze stap in de checklist niet over. Googel de verkoper, stel vragen (waarom wil hij de website verkopen?) en kijk naar andere websites in zijn beheer of de websites die hij eerder heeft verkocht.

Controleer ook of de verkoper echt de eigenaar van de website is. Vraag bewijzen van eigenaarschap. Vraag of je toegang kunt krijgen tot Google Analytics, waarmee je meteen de traffic naar de website kunt inzien.

via GIPHY

Doe onderzoek naar de website

Heb je eenmaal een website gevonden die perfect in je straatje lijkt te passen? Dan is het tijd om onderzoek te doen naar de website zelf. Neem hiervoor de tijd, net als je de tijd neemt om een tweedehands auto aan onderzoek te onderwerpen voordat je tot de aankoop overgaat.

Deze stap moet je zeer grondig uitvoeren. Het bepaalt namelijk hoeveel je wilt bieden voor de website. Of misschien doe je wel ontdekkingen waardoor je de website helemaal niet meer wilt kopen.

Bezoek de website en probeer alle varianten van het internetadres. Met http en https, maar ook met en zonder www en met subdomeinen. Noteer eventuele opvallende dingen die je tegenkomt.

Kijk ook naar varianten van de domeinnaam met bijvoorbeeld andere domeinnaamextensies (TLD’s, het meest rechtse gedeelte van de domeinnaam). Is de website nog steeds waardevol als de .com of de .net bezet is? Of als je juist een .com koopt en er op de .nl een concurrent staat?

Ooit had ik de .com van mijn domeinnaam in bezit, nu moet ik er bijna 6.000 dollar voor neertellen… (bron: HugeDomains.com)

Zoek in Google op de domeinnaam (www.domeinnaam.nl). Hoeveel pagina’s zijn er geïndexeerd? Kijk meteen ook even of de website elders te koop wordt aangeboden (of in het verleden is aangeboden). Het is goed mogelijk dat de site op meerdere websites staat.

Onderzoek de historie van de website via archive.org. Via deze tool kun je nagaan wat er een jaar geleden of bijvoorbeeld 10 jaar geleden op de website stond en hoe hij er toen uitzag.

Het is goed mogelijk dat er ooit een heel ander bedrijf of een ander onderwerp op de website heeft gestaan. Als dat zo is, wil je dat natuurlijk graag weten.

De historie van doyoucopy.nl gaat terug tot 2002, maar er stond niet altijd een copywriting-bureau op (bron: archive.org)

Hosting van de website

Check de Whois-informatie (voor .nl-domeinnamen via SIDN) en kijk of wat je tegenkomt matcht met de informatie van de verkoper.

Check je potentiële aankoop bij SIDN (bron: SIDN)

Uit de domeinnaamgegevens kun je de houder van de domeinnaam afleiden, het e-mailadres en ook de datum van initiële registratie en de laatste wijziging van de domeinnaam.

Doe eventueel verder onderzoek naar vorige eigenaren. Wil de huidige verkoper er alweer snel vanaf? Waarom is dat? Vraag door bij twijfel.

Check waar de website wordt gehost. Misschien heeft de verkoper een eigen server? Misschien zijn er op dit moment hoge kosten aan de hosting verbonden?

Mogelijk staat de website ergens waar je ‘m makkelijk over kunt zetten op je eigen naam, zonder iets te hoeven verhuizen. Bijvoorbeeld wanneer je allebei een account bij TransIP hebt, om maar eens een betrouwbare hostingpartij te noemen.

Statistieken van de website

Controleer het verkeer naar de website. Vraag bewijzen in de vorm van screens van Google Analytics of andere statistiekenprogramma’s.

Of nog beter: vraag of je toegang kunt krijgen tot Google Analytics. De beheerder van de website kan je via deze tool eenvoudig met je e-mailadres toevoegen, zodat je een aantal dingen gemakkelijk zelf kunt controleren.

Zo kun je een gebruiker met alleen leesrechten aan Analytics toevoegen (bron: Google Analytics)

Kijk goed hoe het verkeer zich in de loop van de tijd heeft ontwikkeld. Neem geen genoegen met slechts een paar maanden aan verkeer, tenzij de website ook pas een paar maanden oud is.

Als er een dalende trend in het verkeer zit of als er sterke seizoensschommelingen zijn, is dat een reden om extra oplettend te zijn. Vraag de verkoper van de website ook of hij op dit moment betaalt of heeft betaald voor het verkeer naar zijn website.

Dalende bezoekersaantallen: niet per se een reden om een website niet te kopen, maar je moet het wél weten (bron: Google Analytics)

Techniek van de website

Neem de tijd om door de website heen te gaan. Probeer de menu’s en volg een flink aantal interne links. Komen ze allemaal uit op een bestaande pagina? Staat er waardevolle content op de pagina’s waar ze naartoe leiden? Hoelang doen de pagina’s erover om te laden?

Hoe zit het met de software waarop de website draait? Het is prettig als je met het contentmanagementsysteem overweg kunt (de populairste websites draaien op WordPress). En hoe zit het met het eventuele template (het thema) van de website? Ben je hiervoor nog kosten verschuldigd? Is de layout bij de verkoop inbegrepen?

Zelf koop ik het liefste websites die op WordPress draaien, omdat ik precies weet hoe dat werkt en omdat je website snel een nieuwe look kunt geven met een nieuw thema.

Staar je trouwens niet blind op de ‘looks’ van de website. Juist een website die er verouderd uitziet, is soms een slimme aankoop. Deze kun je vaak vrij eenvoudig opknappen, waardoor de inkomsten meteen omhoog gaan. Ook zijn de posities van advertenties bij verouderde websites vaak voor verbetering vatbaar, zodat je de inkomsten direct kunt verhogen.

Daarom kan het slim zijn om je te richten op de ‘digitale barrels’ die in potentie een goudmijntje vormen. Uiteraard is het dan wel handig als je wat technische kennis hebt zodat je weet wat je doet.

Zo moet je in staat zijn om oude url’s via een zogenoemde 301 redirect om te zetten naar nieuwe url’s. Hiervoor kun je trouwens een eenvoudige plugin voor WordPress gebruiken.

Oude url’s doorverwijzen naar nieuwe url’s is makkelijk met de plugin Redirection voor WordPress (bron: WordPress)

En als de website nog in HTML gebouwd is, moet je ‘m om kunnen zetten naar een modern contentmanagementsysteem als WordPress, zodat je ‘m makkelijk kunt beheren.

Door een oude, verwaarloosde website op te knappen kun je veel geld verdienen of een hoge positie in de zoekmachines verwerven.

Maar slecht geprogrammeerde websites kunnen natuurlijk ook een kat in de zak vormen. Als de techniek van de website of de veiligheid ervan belangrijk is, moet je hier goed naar kijken (of laten kijken, als je er zelf onvoldoende kaas van hebt gegeten).

Calculeer ook in dat er kosten aan het onderhoud van de website verbonden kunnen zijn. Vraag naar eventuele onderhoudscontracten of licenties voor software. Wie is de eigenaar van alle technische aspecten van de website?

Onderzoek de content

Koop je de website vooral voor de content? Wees hier dan extra kritisch op. Zijn de teksten goed geschreven? En door wie? Is het waardevolle content die mensen nergens anders kunnen vinden?

Zorg ervoor dat je zeker weet dat de verkoper de rechten heeft om de teksten aan jou over te dragen. Kopieer een paar teksten van de website en check die in Google, via CopyScape of (binnenkort) via Donotcopy.nl (een handige tool om plagiaat op te sporen).

Niet alleen de teksten moet je controleren, maar vooral ook de foto’s en andere afbeeldingen. Heeft de huidige eigenaar gebruikgemaakt van rechtenvrije beelden? Zijn ze legaal aangekocht? Mogen de foto’s onder de huidige licentie overgaan naar de nieuwe eigenaar?

Je zult niet de eerste zijn die na de aankoop van een website wordt geconfronteerd met een brief van een advocaat of een bureau dat achter licenties voor fotografen aan zit. Hier wil je dus zeker de tijd voor nemen en als het om een grotere website gaat kost het je eenvoudigweg meer tijd om te controleren of de foto’s niet willekeurig van Google Afbeeldingen zijn geplukt.

Pas op met foto’s en andere afbeeldingen, anders kon je weleens post van Copytrack of andere licentiejagers ontvangen…

Kijk of je het gebruikte beeldmateriaal op andere websites terug kunt vinden en of dit mogelijk een probleem op gaat leveren.

Vraag ook na hoe het zit met eventuele op maat ontwikkelde logo’s of een huisstijl. Gaan de rechten mee met de website?

Check de backlinks

Heeft de website een goed backlinkprofiel? Dat wil zeggen: links van vooral websites met veel autoriteit en weinig spamlinks? De backlinks van een website kun je checken via online tools als Backlink Checker van Ahrefs, SEMrush, LinkMiner en Ubersuggest. Vergelijk de uitkomsten met soortgelijke websites en beoordeel of het een logisch linkprofiel is.

Vraag eventueel een uitdraai van de backlinks naar de website aan de verkoper. Die kan deze in een spreadsheet downloaden als hij zijn website bij Google Search Console heeft aangemeld. Je kunt ook toegang tot de Google Analytics van de verkoper aanvragen en een tijdje aankijken waar de bezoekers vandaan komen.  

Via Search Console kun je externe links naar je website exporteren (bron: Google Search Console)

Spamlinks naar een website zijn bijna niet te voorkomen, maar je ontdekt snel genoeg of een website een waardevol en natuurlijk linkprofiel heeft of dat dit even snel en spammy is opgebouwd om de verkoopprijs op te stuwen.

Extra waardevol zijn links uit betrouwbare bronnen zoals nieuwswebsites, scholen en universiteiten, Wikipedia of andere directory’s.

Controleer de ‘accessoires’

Wat zit er bij de website? Is het misschien een Facebook-pagina met meer dan 100.000 actieve leden? Of een e-mailbestand met 5.000 actuele adressen? Dit soort accessoires van de website kunnen op zich al veel geld waard zijn.

Een mailinglijst bij je website kan heel waardevol zijn (bron: MailChimp)

Bijvoorbeeld als de Facebook-pagina zorgt voor veel verkeer naar de website. Let er wel op dat Facebook met z’n laatste updates voor steeds minder verkeer naar je website zorgt.

Een grote maillijst die aan je website is verbonden (en die enigszins actueel is), is nog mooier. Zeker als de personen op die lijst geïnteresseerd zijn in jouw aanbod. Je kunt dan direct geld verdienen door die maillijst in te zetten.

Als de abonnees in MailChimp of een andere e-mailmarketingtool zitten, kan de huidige eigenaar dat account ook aan je overdragen. Je kunt dan direct zien wanneer er voor het laatst is gemaild, hoeveel ‘bounces’ er waren en of de geadresseerden bij de mails betrokken waren.

Ook andere mogelijke contracten die aan de website zijn verbonden, zijn natuurlijk van belang.

Hoeveel is de website waard?

Dit is uiteraard de hamvraag. Misschien heeft de verkoper al een vraagprijs in gedachten, misschien moet je zelf een bod doen. In alle gevallen is het noodzakelijk om te weten hoeveel de website voor jou waard is.

Er zijn diverse online tooltjes die je kunt gebruiken en die beweren een inschatting van de waarde van een website te geven. Dat doen ze dan op basis van verschillende automatische analyses.

Hier moet je echter niet veel (lees: geen) waarde aan hechten, zeker niet in de Nederlandse markt. Toch is het leuk om het eens te proberen. Zoek maar eens op ‘website worth’ en probeer het gewoon.

Volgens deze Website Worth Calculator is doyoucopy.nl ruim $ 15.000 waard, maar daar ga ik mijn site echt niet voor wegdoen! (bron: Website Worth Calculator)

De échte waarde van de website heeft grotendeels te maken met het doel dat je ermee voor ogen hebt en wat de website daaraan bij kan dragen.

Hieronder schets ik per doel de onderdelen waar je op moet letten om de waarde van de over te nemen website te bepalen.

1. Je wilt de website als een directe bron van inkomen gebruiken

Kijk vooral wat de website maandelijks aan inkomsten oplevert. Zijn het echt inkomsten die elke maand stabiel zijn? Zijn het inkomsten die alleen met behulp van advertenties worden gegenereerd? En: hoe eenvoudig is het om deze inkomsten te blijven houden en uit te breiden?

Met andere woorden: hoeveel tijd moet je erin steken om de website ook in de toekomst een bron van inkomsten te laten blijven?

Een voorbeeld: ik heb zelf een website over airco’s. Ik heb die niet aangekocht, maar zelf gebouwd en de content zelf geschreven op basis van eigen onderzoek. Deze website genereert elk jaar inkomen uit advertenties en uit commissie voor websites.

Echter: de website is maar een paar maanden in het jaar écht actief en dat is in de zomermaanden. En dan vooral als het warm is. De rest van het jaar leidt deze site een slapend bestaan.

2. Je wilt de website voor de traffic gebruiken

Als je vooral de traffic van de website (de bezoekers) wilt gebruiken is de kwaliteit van de traffic heel belangrijk. Stel dat je een cursus webdesign aanbiedt, dan is een blog met tips en trucs over webdesign waarschijnlijk een waardevolle bron van traffic. Maar een website die puur is opgezet als middel om een andere website te promoten, die weinig relevant verkeer krijgt, waarschijnlijk niet.

Onderzoek vooral hoe die traffic op de website komt. Komt deze voor een groot deel uit de natuurlijke zoekresultaten in Google? Of betaalt de huidige eigenaar voor traffic via advertenties of Google, Facebook, Marktplaats of andere websites?

3. Je wilt de website voor de SEO-waarde gebruiken

Koop je een website vooral vanwege de SEO-waarde (de waarde in de ogen van de zoekmachines) die hij heeft? Kijk dan naar het linkprofiel, de domeinautoriteit (DA), de pagina-autoriteit (PA), Trust Flow en Citation Flow van de website. Deze waarden kun je checken via de Site Explorer van Majestic of via LinkMiner.

Ook wil je weten wat de belangrijkste zoekwoorden voor de website zijn. Liggen die in lijn met wat jij te bieden hebt of waar je naar op zoek bent én gaat het om een website met een hoge autoriteit? Dan zit je goed!

4. Je wilt de website voor de content gebruiken

Ben je vooral enthousiast over de content die op de website staat? Dat kan ook een reden zijn om de website te willen kopen. Deze reden is dan wel vaak gecombineerd met een van de andere scenario’s hierboven. Je hebt bijvoorbeeld een webshop waarop de content perfect aansluit. Of je wilt de content gebruiken om een cursus te verkopen of er advertenties naast te plaatsen.

Als je vooral geïnteresseerd bent in de content, dan moet je daar extra onderzoek naar doen. Is de content geschreven door specialisten in het vakgebied? Door professionele schrijvers? Is de content goed geschreven en niet ergens anders (eerder) gepubliceerd? Is de content vrij van rechten?

Het is trouwens niet slim om een website alleen maar te kopen om er content van te kopiëren en die op je eigen site te plaatsen. Het kan wel, maar dan moet je ervoor zorgen dat Google weet dat jouw bestaande site de nieuwe site is, anders kun je problemen met ‘dubbele inhoud’ krijgen, ook wel duplicate content genoemd.

Het beste kun je Google dan laten weten dat de content ‘verhuisd’ is en de pagina’s van de aangekochte website laten doorverwijzen naar je eigen site met een 301 redirect.

Let ook nog hierop

Hoewel je een website prima kunt kopen om hem weer door te verkopen, is het naar mijn mening toch het slimst om je op de lange termijn te richten.

Daarom doe je er goed aan te kijken of je met zogenoemde ‘evergreen content’ te maken hebt. Of dat het om een onderwerp gaat waar bij wijze van spreken volgens jaar niemand meer naar zoekt.

Zo werden een tijdje geleden veel Pokémon Go-websites aangeboden. Het was toen een hype. Maar nu niet meer en het is maar de vraag of die hype nog terugkomt.

Een website die nu echter een laag maar wel stabiel inkomen oplevert en die makkelijk uit te breiden is met weinig tijd en moeite, kan op de lange termijn in een goudmijn veranderen. Als je hem lang genoeg in je bezit houdt, haal je je investering er weer uit en daarna levert hij elke maand geld op.

Hou er rekening mee dat sommige sites weliswaar veel opleveren, maar dat er ook veel werk mee gemoeid is. Zo moet je met nieuwswebsites continu bezig blijven om het verkeer naar de website op peil te houden. Heb je daar tijd voor? En zin in?

Een andere overweging om de waarde van een site te bepalen is de historie van de website. Is het een website die al jaren meegaat? Dan heeft deze waarschijnlijk ook veel autoriteit opgebouwd. Zelf ben ik met mijn website doyoucopy.nl in het bezit van een site die al meer dan 15 jaar oud is.

Zit de website die je op het oog hebt in een competitieve markt? En scoort hij hierin goed? Dan heeft dat op zichzelf al waarde. Dit kan flink helpen als je zelf naar manieren op zoek bent om je in die markt te positioneren.

Tenslotte zou ik hier nog(maals) op willen merken dat je je bij de aankoop van een website het beste kunt richten op de websites waar je enthousiast van wordt. Omdat het een onderwerp is waar je veel vanaf weet of dat je aanspreekt.

Zo is het veel makkelijker om gemotiveerd te blijven en beschouw je het minder als ‘werk’ om er iets moois van te maken. En geld verdienen met je website mag ook wel een beetje leuk om te doen zijn, nietwaar?

De website betalen en overdragen

Iets anders waar je over na moet denken is de wijze van betaling. Als je een website overneemt, wil je er natuurlijk wel zeker van zijn dat je ook echt krijgt wat je koopt. Net als op Marktplaats gaat dit weleens fout. Een derde partij inschakelen kan dit probleem oplossen.

Als je nog in onderhandeling bent, kun je het beste gebruikmaken van het communicatiekanaal van de website of service waar je de website koopt. 

Communiceer je direct via e-mail met de verkoper? Bewaar dan alle e-mailcorrespondentie, zodat je later iets hebt om op terug te vallen.

Voor de daadwerkelijke overdracht kun je het slimst gebruikmaken van een zogenoemde escrow-service, waarbij een de betaling en de overdracht van de website via zo’n derde partij gaan. Dit is te vergelijken met de Gelijk Oversteken Service van Marktplaats.

Overigens heb ik dit zelf nog nooit op deze manier gedaan. Ik heb de websites die ik heb gekocht altijd gewoon op factuur betaald. Uiteraard wel nadat ik research had gedaan naar de verkoper (recensies), zijn bedrijf (bestaat het echt) en de website zelf.

Ik moet er wel bij zeggen dat ik ook nog nooit een bedrag van meer dan 5.000 euro voor een website heb betaald. En dat ik bij hogere bedragen zeker wel voor deze optie zou kiezen.

Het komt voor dat de verkoper aanbiedt de website (tijdelijk) op zijn eigen server of hosting te laten staan. Toch raad ik aan de website zo snel mogelijk naar je eigen hosting te verhuizen, waar je zelf de controle hebt over accounts, wachtwoorden en betalingsinformatie.

Kijk of het mogelijk is een zogenoemde overdracht of handover te starten. Dat kan meestal als je een account hebt bij de hostingpartij van de verkoper. Het is dan mogelijk om de website zonder fysieke verhuizing op je naam te zetten. 

Zit je beiden bij dezelfde provider? Dan is de overdracht van de domeinnaam en de website meestal makkelijk te regelen (bron: TransIP)

Gaat dit niet, bereid dan in ieder geval alvast je account voor op de komst van de nieuwe website. Maak een plan voor de overdracht en zorg ervoor dat je een kopie hebt van alle bestanden, voor het geval er iets mis gaat.

Vraag of de verkoper de website eerst wil updaten naar de laatste versie van WordPress of een ander contentmanagementsysteem. Ook eventuele plugins kun je het beste eerst updaten.

Voor het verhuizen van WordPress-websites vind je hier een duidelijke uitleg. Vraag de verkoper om alle wachtwoorden van bijvoorbeeld het contentmanagementsysteem, de database, het hostingaccount, FTP en eventueel bij de website horende socialemedia-accounts zoals een Facebook-pagina. Verander nadien alle wachtwoorden.

Heb je zelf geen ervaring met het verhuizen van websites? Dan is het verstandig om hier hulp bij in te schakelen. Dat kost je wat geld, maar scheelt je veel stress.

Gegevens en codes aanpassen

Heb je de website up and running op je eigen hosting? Gefeliciteerd, maar je bent er nog niet. Nu is het zaak om alle affiliatecodes, trackingcodes en advertentiescodes te vervangen.

Als er een plugin voor de advertenties werd gebruikt, is het meestal een kwestie van je code op één plek veranderen. Als de code op verschillende plekken in de broncode van de website is ‘geplakt’, dan zul je deze handmatig moeten aanpassen.

Code van Google AdSense die in een widget op WordPress is geplakt, kun je eenvoudig vervangen door je eigen advertentiecode (bron: WordPress)

Hetzelfde geldt voor alle andere codes. Voeg vooral direct Google Analytics vanuit je eigen account toe. Een aanrader om slimme (SEO)-analyses van je website te kunnen maken is ook Google Search Console. Met deze gratis tool van Google hou je ook een vinger aan de pols voor wat betreft de ‘gezondheid’ van je nieuwe website.

Spit nu ook de site door op nu verouderde contactinformatie van de vorige eigenaar. De eerste plek om te kijken is op de contactpagina, maar het is ook goed mogelijk dat je de footer moet updaten.

Wil je de website inzetten om advertorials te verkopen of andere samenwerkingen op te zetten? Kijk dan ook naar de pagina ‘adverteren’ of ‘samenwerken’. En als deze pagina er nog niet is, is het slim om die aan te maken, aangezien mogelijke adverteerders hier als eerste naar zoeken.

Denk ook aan het e-mailadres voor administratiedoeleinden zoals dat in het dashboard van WordPress is opgenomen.

Het e-mailadres in de algemene instellingen van je WordPress-website wijzigen (bron: WordPress)

Als je alle verwijzingen naar de vorige eigenaar hebt vervangen voor je eigen informatie, ben je ready to go! Je kunt nu gaan adverteren met je nieuwe website of je plan lanceren om de website uit te breiden en nog succesvoller te maken.

Conclusie: website kopen

Net als bij alle andere grote aankopen, loont het om grondig onderzoek te doen. Niet alleen verbeter je zo je onderhandelingspositie, je voorkomt er ook mee dat je in je enthousiasme overhaastige beslissingen neemt waar je later spijt van krijgt.

Zo krijg je de website waar je naar op zoek was voor een eerlijke prijs en vergroot je je kansen op succes.

Heb je nog aanvullingen op deze checklist voor het kopen van een website die je door eigen ervaringen – zowel positief als negatief – hebt opgedaan?

Laat dan hieronder jouw tips en trucs achter, dan verwerk ik deze alsnog in het artikel. Ook vragen kun je in een reactie achterlaten.

Ik wens je veel succes (en plezier!) met het kopen van jouw website.

Dit monsterartikel maakt deel uit van mijn boek over Online Geld Verdienen, dat op een later moment uit moet komen. In dit boek vind je een praktisch stappenplan waarmee je jouw eigen online inkomen opbouwt. Wil je op de hoogte blijven? Schrijf je dan in voor mijn nieuwsbrief via de gele knop 'Abonneer' hieronder.

Bronnen

Lees ook nog even dit:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *