In mijn blogartikelen hier gebruik ik geen subkop onder de hoofdkopregel, Standaard biedt WordPress ook niet die functionaliteit (al zou ik er wel een plugin voor kunnen installeren en het dan alsnog doen). Soms is een subkop (ook wel onderkop of in het Engels subheading genoemd) aantrekkelijk of noodzakelijk om te gebruiken. Zowel bij bloggen als in de journalistiek en de reclame. Maar hoe zet je een subkop op de goede manier in?
Wat is een subkop?
Een subkop of onderkop is precies wat je denkt dat het is. Een kopregel onder de hoofdkop. Deze kopregel staat in zowel drukwerk als digitaal in een kleinere letter geschreven.
Een voorbeeld van een subkop kan ook een tussenkop zijn, zoals je die boven deze paragraaf ziet. Als we het hebben over dé subkop, bedoelen we meestal de onderkop die je zowel in de journalistiek als copywriting direct onder de hoofdkop van een tekst vindt.

Standaard kun je zeggen dat de subkop een aanvulling is op de hoofdkop. Omdat je je kopregel nooit te lang moet maken, kun je daar meestal niet alles wat je wilt vertellen in kwijt. De subkop gaat dus verder waar de hoofdkop ophoudt.
Het hangt van het soort geschreven stuk af hoe je de subkop op de beste manier invult.
De subkop in de journalistiek
In de journalistiek is het gebruikelijk dat de hoofdkop triggert. Die mag best een beetje de nieuwsgierigheid opwekken of wat schurend zijn ingestoken. Er mag emotie in de kop, een dubbelzinnigheid of alliteratie. De (eind)redacteuren van De Telegraaf zijn goede bedenkers van koppen.
Maar een swingende kop die uitnodigt om te lezen is niet altijd de meest informatieve kop. Daarom krijgen veel (kranten)artikelen ook een onderkop mee. Wat trouwens ook best een bovenkop zou kunnen zijn, die ook wel een ‘chapeau’ wordt genoemd. In het laatste geval staat de subkop in een kleiner font boven de hoofdkop.
In de onder- of bovenkop kun je vervolgens verduidelijking van de hoofdkop geven en de lezer verder het verhaal in trekken.
Zo zet je de subkoppen bij blogartikelen in
Ook bij minder journalistieke artikelen, zoals blogartikelen, speelt de subkop een rol. Bloggers zetten de hoofdkop graag in om klikken op het artikelen te genereren. De hoofdkop moet entertainen, nieuwsgierigheid opwekken of shockeren.
In veel linkjes naar artikelen die online worden gedeeld, is de subkop die direct onder de hoofdkop komt (als die er al is), niet te zien. Daarom heeft de subkop dan niet de functie om klikken te genereren, maar zorgt die ervoor dat de lezer na die eerste interesse voor de hoofdkop ook verder wil lezen.
Ook andere koppen in het artikel – de zogenoemde tussenkoppen boven alinea’s – worden wel subkoppen genoemd. Deze hebben vooral de functie om de scannende lezer bij het verhaal te (blijven) betrekken. Ook in deze functie zijn subkoppen van belang. Ze moeten dan ook zeker niet te saai zijn; ze mogen hier best prikkelen.
Op internet krijgen hoofdkoppen de aanduiding H1 (heading 1) en subkoppen de aanduiding H2 of H3. De tussenkoppen in dit artikel zijn allemaal H2-koppen.
De subkop in de reclame en online marketing
Voor de reclame en de online marketing geldt deels hetzelfde. We hebben hier dan wel niet met journalistiek te maken, maar ook hier geldt dat je in de subkop kwijt kunt, wat je in de hoofdkop niet lukte.
De subkop heeft hier de belangrijke taak om alle informatie helder te structureren en de leesbaarheid te vergroten.

Ook in de reclame kan de subkop de hoofdkop verduidelijken. De copywriter wil alle eigenschappen, voordelen en het profijt voor de lezer (features, advantages, benefits ofwel FAB) het liefst in één ijzersterke kopregel kwijt. Maar dat lukt zelden. De minder belangrijke details krijgen dan een plek in de (kleinere) subkop.
Als copywriter zorg je er altijd voor dat het grootste voordeel in de hoofdkop is verwerkt. Via de eventuele subkop gaat de lezer dan door naar de rest van de advertentietekst.
Let wel: een subkop is niet altijd nodig in elke uiting. Als de hoofdkop al alles zegt, is de subkop misschien alleen maar overbodige ballast.
Als de subkop er wel is, fungeert hij als een brug tussen de belofte die de hoofdkop (eventueel in combinatie met het beeld) doet en de bodytekst van de advertentie of de pagina. De bodytekst bevat dan meer het rationele deel van de pagina of de advertentie. Je kunt de subkop daarom ook beschouwen als de titel van de bodytekst van je advertentie of verkooppagina.
In de regel is een subkop wel langer en beschrijvender dan een hoofdkop, maar dat is zeker geen must.
Laat kopregel, subkop en CTA samenwerken!
Of je nu een landingspagina schrijft, een online advertentie of een poster, het komt allemaal neer op het optimaal inzetten van deze 3 belangrijke elementen. Een uiting is op haar best als ze elkaar versterken.
- Kopregel: zorg voor stopkracht
- Subkop: trek de lezer in het verhaal
- Call-to-action (CTA): vertel wat ze nu moeten doen
De kopregel is wat lezers als eerste zien op een webpagina, blog, artikel, enzovoorts. Deze moet je zo krachtig maken als mogelijk met daarin bij voorkeur ook Het Grote Voordeel. Mik altijd op iets wat emotie opwekt of de aandacht trekt.
Met de subkop bouw je hierop voort. Je trekt ze verder je verhaal in, als het om reclame gaat. Dat kun je doen door extra uitleg te geven, de voordelen te benadrukken of een aanloop tot actie te geven. De subkop sluit altijd direct aan op de hoofdkop. Soms is het zelfs één zin, die voor de duidelijkheid in tweeën is gehakt.
De call-to-action of de oproep tot actie is wat je uiteindelijk van de klant wilt. Moet deze een gesprek aanvragen, een brochure bestellen, de telefoon oppakken, een donatie doen? Laat nooit in het midden wat de volgende stap zou moeten zijn. Vertel de lezer wat je wilt dat hij of zij vervolgens doet.
Voorbeelden van goede subkoppen
We kunnen er lang over praten, maar meestal leer je meer van de praktijk. Daarom hier een paar voorbeelden die ik vond van goede subkoppen in het wild.




Tot slot
Aan de bovenstaande voorbeelden kun je zien: met de drie-eenheid kopregel,subkop en CTA heb je in feite je complete boodschap overgebracht. Als je deze 3 elementen goed hebt staan, heb je jouw hele (commerciële) verhaal in een notendop verteld.
Hopelijk ben je nu wat wijzer over wat je met die subkop aan moet, al is het perfect inzetten toch vooral een kwestie van veel oefenen.
Heb je nog vragen of opmerkingen, reageer dan vooral hieronder. Je krijgt altijd antwoord. Wil je beter leren schrijven? Ontdek dan alle cursussen in de Doyoucopy Academy.