Wat is een ghostblogger?

Laatste update: 19 maart 2018 Gepubliceerd op: 16 maart 2018

Ghostblogger (letterlijk: spookblogger) klinkt misschien een beetje eng, maar is het zeker niet. Een ghostblogger is simpelweg voor blogs wat een ghostwriter voor andere teksten is: iemand die namens jou schrijft. Vrijwel iedereen weet dat je voor je online inbound marketing steeds nieuwe en interessante blogartikelen nodig hebt. Tegelijkertijd voorkom je zo een verouderde website (wat een echte conversiekiller is). Maar ondernemers hebben vaak niet de tijd of de kennis om inhoudelijk sterke blogs te schrijven. Daarvoor huren ze dan hun ‘personal blogger’ in. Hij (of zij) schrijft de blogs en jouw naam staat eronder.

Wat is een ghostblogger?

Is het niet raar om niet je eigen teksten te schrijven?

Binnen de zakelijke wereld is het helemaal niet zo vreemd om uit te besteden waar je zelf niet goed in bent of geen tijd voor hebt. Ook voor schrijfwerk. Kijk maar eens naar al die boeken (non-fictie én fictie) die uit naam van een bekende Nederlander worden geschreven. En er verschijnen dagelijks tal van columns die niet door de BN’er zelf zijn geschreven, maar door zijn vaste ghostblogger. En dacht je dat voorwoordjes van CEO’s in jaarverslagen en magazines door henzelf worden geschreven?

Je gewone webteksten heb je waarschijnlijk ook door een copywriter laten schrijven. Ja, een blog is vaak persoonlijker en scherper dan je zakelijke teksten. Maar dat betekent niet dat ze per se door jezelf geschreven moeten zijn. Bovendien: een ghostblogger kan ook vanuit de naam van je bedrijf schrijven, als je het niet prettig vindt dat je eigen naam onder zo’n artikel staat.

Ook in advertenties wordt regelmatig om ghostbloggers gevraagd

Ook in advertenties wordt regelmatig om ghostbloggers gevraagd (bron: hoofdkraan.nl)

Maar een ghostblogger weet toch niet wat ik weet?

Ja, jij hebt de kennis van je bedrijf en je branche in huis. En daarmee zul je de ghostblogger vanzelfsprekend eerst moeten voeden. Meestal gebeurt dit in de vorm van een interview. Ook doet de ghostblogger zelf research, waardoor hij een goed beeld krijgt van jouw bedrijf en je producten of diensten.

LEES OOK:  Elke tekstschrijver heeft een blog nodig

Toch: een groot voordeel van een ghostblogger is juist dat hij niet alles van jouw bedrijf weet. Hij kijkt naar je producten en diensten als een relatieve buitenstaander, waardoor hij beter hoofd- en bijzaken van elkaar kan onderscheiden. Zonder beroepsdeformatie verplaatst hij zich gemakkelijker in de schoenen van jouw doelgroep.

Andere voordelen van ghostbloggers

En natuurlijk: jouw (bedrijfs)naam staat onder de blogs, dus jij houdt altijd het laatste woord. Staat er iets wat volgens jou niet klopt of wat je zelf liever anders zou zeggen? Dan verbeter je dat gewoon of je geeft het aan de ghostblogger door. Na verloop van tijd weet de ghostblogger precies wat voor jou en voor je klanten belangrijk is en zul je merken dat je je blogberichten makkelijker door hem laat schrijven.

Een ander groot voordeel van een ghostblogger inhuren is dat je regelmatig verse content op je website krijgt. Zo heb je meer kans nieuwe klanten op specifieke zoekwoorden binnen te halen. Met elk nieuw blogartikel groeit je site en wordt deze relevanter.

Het spaart je ook tijd. Werken met een ghostblogger is marketing op de automatische piloot. Want ga maar na: hoeveel tijd heb je zelf nou eigenlijk om aan goede blogartikelen te werken? Een ghostblogger komt vaak zelf met onderwerpen en zorgt ervoor dat jouw website onder de aandacht blijft. Top-of-mind bij prospects én bij Google en consorten.

En last but not least… Hierom is het eigenlijk allemaal te doen: een ghostblogger laat de waarde die jouw bedrijf heeft aan je klanten zien. Hoe goed jouw producten of diensten ook zijn, zonder bloggen als instrument voor inbound marketing, weten maar weinig mensen wat je kunt. In goedgeschreven blogartikelen toont de ghostblogger precies wat jouw expertise inhoudt.

Zijn er ook nadelen?

Nadelen aan het inzetten van ghostbloggers zijn er eigenlijk niet veel. Nadat jouw personal blogger zich ingelezen heeft en op de hoogte is van de USP’s van jouw bedrijf (ja, dat kost wat tijd), kan hij vrijwel zelfstandig aan het werk. Natuurlijk kost een ghostblogger ook geld, maar de waarde die hij toevoegt is meestal vele malen groter dan de kosten. En wat geef je eigenlijk uit aan advertenties?

LEES OOK:  10 vragen die je niet aan een copywriter moet stellen

Als je investeert in blogartikelen dan blijven deze artikelen op jouw site staan. En dan is een groot voordeel ten opzichte van adverteren. Als je stopt met online adverteren, krijg je ook geen nieuwe bezoekers meer op je website. Maar de artikelen die je op je blog hebt gepubliceerd blijven bezoekers vanuit zoekmachines aantrekken en waarde toevoegen aan jouw online business.

Een blogger in je achterzak

Een blogger in je achterzak

Samenwerken met een ghostblogger

Oké, hoe verloopt zo’n samenwerking met een ghostblogger dan? Er zijn veel verschillende tekstschrijvers en copywriters die ghostblogs verzorgen en die hebben waarschijnlijk allemaal hun eigen werkwijze. Zelf werk ik het liefst op de volgende manier.

Wat maakt jouw bedrijf uniek? Welk probleem los je op voor je klanten?

We beginnen met een persoonlijke kennismaking waarin ik je het hemd van het lijf vraag. Ik wil graag zo veel mogelijk weten over je onderneming, je diensten, je producten. Wat maakt jouw bedrijf uniek? Welk probleem los je op voor je klanten?

Ook voor jou is zo’n kennismaking handig. Je wilt natuurlijk weten of er een klik is met degene die in jouw naam of die van je bedrijf artikelen gaat schrijven.

Daarna gaan we kijken hoe je je klanten aan wilt spreken. Wat wordt de stijl van de blogartikelen? Wat is je brandvoice? Hoe gaan we om met jargon en gaan we tutoyeren of vouvoyeren?

Misschien heb je zelf al een aantal goede ideeën voor blogartikelen? Samen kunnen we kijken wat je concurrenten doen. Niet om dat na te apen, maar om nóg betere artikelen te kunnen schrijven die de zoekmachines gaan domineren.

Zoekwoordonderzoek maakt ook een belangrijk deel uit van dit proces. We moeten weten waarop en hoe vaak je potentiële klanten zoeken en of die zoekwoorden interessant genoeg zijn om ze in een blogartikel te verwerken.

Dan hebben we het ook nog over de planning. Zijn er bijzondere momenten in het jaar waarop het belangrijk is om met nieuwe blogartikelen te komen? We schrijven ze alvast met het onderwerp in de agenda. Maar er zijn waarschijnlijk ook tal van tijdloze onderwerpen die we door het jaar heen kunnen plaatsen.

blogabonnementBlogabonnementen

Meestal spreek ik met de klant af dat ik een aantal blogartikelen per maand aanlever. Hiervoor bied ik trouwens verschillende blogabonnementen aan (op die pagina vind je ook de tarieven die ik hiervoor reken). Buiten deze blogabonnementen kunnen we vanzelfsprekend ook altijd een afspraak op maat maken.

LEES OOK:  Wie blogt er nog?

Als extra service kan ik er trouwens eveneens voor zorgen dat je blogartikelen direct in WordPress of een ander contentmanagementsysteem komen te staan. Mét rechtenvrije afbeeldingen en links naar andere content op je website. Zo heb je vrijwel geen omkijken meer naar een actuele website en kun jij je op jouw kernactiviteiten richten.

Ideeën voor blogs?

Een ghostblogger komt meestal zelf met nieuwe ideeën voor artikelen. Ik doe dat in ieder geval wel. Maar het is natuurlijk altijd goed als je zelf een interessante insteek hebt. Hiervoor kun je prima gebruikmaken van de actualiteit. Heb je een goede aanleiding voor een nieuw artikel, geef dat dan gewoon door aan je ghostblogger en hij zorgt ervoor dat je een geweldig artikel op je website krijgt.

Enkele soorten blogartikelen die het vaak goed doen zijn:

  • Definitieposts (‘Wat is…’): precies zoals ik met dit artikel doe
  • Hoe kan ik…? (de zogenoemde how-to’s)
  • Lijstjes (10 tips voor een vrolijk Pasen)
  • Quotes van vakgenoten
  • Interviews
  • Recensies van producten of diensten

Een goede ghostblogger weet precies hoe hij jouw producten of diensten moet verpakken in aantrekkelijke artikelen die niet alleen scoren in zoekmachines, maar die ook converteren!

Laat een ghostblogger voor je werken

Laat een ghostblogger voor je werken

Ook een ghostblogger inhuren?

Ik schrijf zelf veel verschillende blogs voor de meest uiteenlopende organisaties (zie voor voorbeelden de pagina Blogabonnement). Ook voor jou kan ik – eventueel in samenwerking met collega-copywriters – geweldige blogartikelen van hoge kwaliteit verzorgen die je gegarandeerd meer bezoekers en meer klanten op gaan leveren.

Dus:

  • Kom je er maar niet aan toe om te bloggen?
  • Weet je niet waar je moet beginnen met bloggen?
  • Heb je de discipline niet om bloggen vol te houden?
  • Ben je jouw bloginspiratie kwijt?
  • Of vind je het gewoon helemaal niet leuk om zelf te bloggen?

Neem dan contact op met Edward Hendriks voor een slimme blogsamenwerking!

Heb je nog vragen of opmerkingen over het inzetten van ghostbloggers? Ervaringen die je wilt delen? Stuur me dan gerust ook een berichtje. Of laat hieronder jouw reactie achter.

Foto’s: Pixabay en Pexels.