Wat is een ghostblogger?

Laatste update: 19 maart 2018 Gepubliceerd op: 16 maart 2018

Ghostblogger (letterlijk: spookblogger) klinkt misschien een beetje eng, maar is het zeker niet. Een ghostblogger is simpelweg voor blogs wat een ghostwriter voor andere teksten is: iemand die namens jou schrijft. Vrijwel iedereen weet dat je voor je online inbound marketing steeds nieuwe en interessante blogartikelen nodig hebt. Tegelijkertijd voorkom je zo een verouderde website (wat een echte conversiekiller is). Maar ondernemers hebben vaak niet de tijd of de kennis om inhoudelijk sterke blogs te schrijven. Daarvoor huren ze dan hun ‘personal blogger’ in. Hij (of zij) schrijft de blogs en jouw naam staat eronder.

Wat is een ghostblogger?

Is het niet raar om niet je eigen teksten te schrijven?

Binnen de zakelijke wereld is het helemaal niet zo vreemd om uit te besteden waar je zelf niet goed in bent of geen tijd voor hebt. Ook voor schrijfwerk. Kijk maar eens naar al die boeken (non-fictie én fictie) die uit naam van een bekende Nederlander worden geschreven. En er verschijnen dagelijks tal van columns die niet door de BN’er zelf zijn geschreven, maar door zijn vaste ghostblogger. En dacht je dat voorwoordjes van CEO’s in jaarverslagen en magazines door henzelf worden geschreven?

Je gewone webteksten heb je waarschijnlijk ook door een copywriter laten schrijven. Ja, een blog is vaak persoonlijker en scherper dan je zakelijke teksten. Maar dat betekent niet dat ze per se door jezelf geschreven moeten zijn. Bovendien: een ghostblogger kan ook vanuit de naam van je bedrijf schrijven, als je het niet prettig vindt dat je eigen naam onder zo’n artikel staat.

Ook in advertenties wordt regelmatig om ghostbloggers gevraagd

Ook in advertenties wordt regelmatig om ghostbloggers gevraagd (bron: hoofdkraan.nl)

Maar een ghostblogger weet toch niet wat ik weet?

Ja, jij hebt de kennis van je bedrijf en je branche in huis. En daarmee zul je de ghostblogger vanzelfsprekend eerst moeten voeden. Meestal gebeurt dit in de vorm van een interview. Ook doet de ghostblogger zelf research, waardoor hij een goed beeld krijgt van jouw bedrijf en je producten of diensten.

Toch: een groot voordeel van een ghostblogger is juist dat hij niet alles van jouw bedrijf weet. Hij kijkt naar je producten en diensten als een relatieve buitenstaander, waardoor hij beter hoofd- en bijzaken van elkaar kan onderscheiden. Zonder beroepsdeformatie verplaatst hij zich gemakkelijker in de schoenen van jouw doelgroep.

LEES OOK:  10 vragen die elke copywriter aan een nieuwe klant zou moeten stellen

Andere voordelen van ghostbloggers

En natuurlijk: jouw (bedrijfs)naam staat onder de blogs, dus jij houdt altijd het laatste woord. Staat er iets wat volgens jou niet klopt of wat je zelf liever anders zou zeggen? Dan verbeter je dat gewoon of je geeft het aan de ghostblogger door. Na verloop van tijd weet de ghostblogger precies wat voor jou en voor je klanten belangrijk is en zul je merken dat je je blogberichten makkelijker door hem laat schrijven.

Een ander groot voordeel van een ghostblogger inhuren is dat je regelmatig verse content op je website krijgt. Zo heb je meer kans nieuwe klanten op specifieke zoekwoorden binnen te halen. Met elk nieuw blogartikel groeit je site en wordt deze relevanter.

Het spaart je ook tijd. Werken met een ghostblogger is marketing op de automatische piloot. Want ga maar na: hoeveel tijd heb je zelf nou eigenlijk om aan goede blogartikelen te werken? Een ghostblogger komt vaak zelf met onderwerpen en zorgt ervoor dat jouw website onder de aandacht blijft. Top-of-mind bij prospects én bij Google en consorten.

En last but not least… Hierom is het eigenlijk allemaal te doen: een ghostblogger laat de waarde die jouw bedrijf heeft aan je klanten zien. Hoe goed jouw producten of diensten ook zijn, zonder bloggen als instrument voor inbound marketing, weten maar weinig mensen wat je kunt. In goedgeschreven blogartikelen toont de ghostblogger precies wat jouw expertise inhoudt.

Zijn er ook nadelen?

Nadelen aan het inzetten van ghostbloggers zijn er eigenlijk niet veel. Nadat jouw personal blogger zich ingelezen heeft en op de hoogte is van de USP’s van jouw bedrijf (ja, dat kost wat tijd), kan hij vrijwel zelfstandig aan het werk. Natuurlijk kost een ghostblogger ook geld, maar de waarde die hij toevoegt is meestal vele malen groter dan de kosten. En wat geef je eigenlijk uit aan advertenties?