Press "Enter" to skip to content

Waarom de call-to-action onmisbaar is

Waarom de call-to-action onmisbaar is

Een goede brochure, advertentie, webtekst maken is één. Goed afsluiten is twee. En daar gaat het vaak mis, ook bij professionele copywriters en tekstschrijvers. Ik kom nog vaak webpagina’s, folders en brochures tegen die zomaar ophouden. Geen hints, geen links, geen oproep. De klant blijft achter in verwarring. Een goede call-to-action ontbreekt.

De oproep tot actie

Een call-to-action is precies wat het woord al zegt. Een oproep tot actie. Als je maar één ding onthoudt over copywriting, laat het dan dit zijn: maak duidelijk wat je van je klant verwacht. Een menu met daarin een contactpagina of een bestelpagina is niet genoeg. Je moet de klant sturen en het hem daarbij zo gemakkelijk mogelijk maken.

Zonder die overduidelijke vraag om de conversie gaat je klant verder waar hij gebleven was (lees: hij klikt door naar een concurrent) en loop jij de koop of de aanvraag mis. Iedere goede verkoper kan je dat vertellen. Vráág dus of hij je product wil kopen, een offerte aan wil vragen of een vrijblijvende afspraak wil maken.

Voorbeelden van call-to-actions

Een goede call-to-action is geschreven in de gebiedende wijs, is duidelijk en bevat zo mogelijk nog een magisch woord of urgentie (nu, meteen, direct, binnen één minuut). Hoewel je dit ook weer niet moet overdrijven. Hieronder zie je een paar goede voorbeelden van sterke call-to-actions.

  • Meld je gratis aan
  • Schrijf je meteen in
  • Plan nu een afspraak in
  • Vraag direct gratis aan

Hier kun je nooit duidelijk genoeg in zijn. Mensen zijn als het ware voorgeprogrammeerd om een vraag te beantwoorden of een opdracht uit te voeren. Als er tenminste geen belemmeringen zijn, en ik ga er voor het gemak maar even vanuit dat jij een geweldig en drempelvrij aanbod voor je klanten hebt! Je moet dus vragen, vragen, vragen. Maar let op: vraag ze niet het hemd van het lijf. Vraag slechts om één ding. Zorg voor één niet mis te verstane call-to-action.

Kijk kritisch naar je eigen teksten

Wil jij ook geen klanten mislopen? Kijk dan eens kritisch naar je (web)teksten. Sluit je iedere pagina, iedere brief of ieder bericht af met een duidelijke call-to-action? Laat je jouw potentiële klanten weten wat je van ze verwacht nadat ze de tekst hebben gelezen?

Zorg dat-ie opvalt!

Natuurlijk zorg je er ook voor dat de call-to-action goed opvalt. Doordat het een link is, of een blokje dat zich duidelijk onderscheidt van de elementen eromheen. En gebruik alsjeblieft geen ‘klik hier’-constructies. Maar dat wist je al, toch? Natuurlijk is er nog veel meer over de call-to-action te vertellen, daar kom ik een andere keer graag op terug.

Meer weten over effectieve teksten en meer conversie?
Vraag gerust een goede copywriter om advies 😉

Foto: James Whatley (Flickr).

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *