groene website
|

13 tips voor een groene(re) website

Een groene website heeft niet zozeer met de kleur groen te maken (hoewel groen best je huisstijlkleur kan zijn), maar meer met de impact op het klimaat. Wat kun je doen om de ecologische voetafdruk van je website zo klein mogelijk te maken? Vanuit overtuiging, vanuit een marketingperspectief of omdat je klanten dat van je vragen?

Klimaatcheck voor je webite

Hoe controleer je wat de ecologische footprint van je website is? Een startpunt is de Website Carbon Calculator. Hier voer je simpelweg de url van je site in en je ziet de CO2-uitstoot en of hij wel op groene hosting draait.

En dat is voor veel bedrijven toch even schrikken, zo ook voor doyoucopy.nl:

Oeps! Nog genoeg te doen voor doyoucopy.nl (bron: websitecarbon.com)

Maar misschien is deze website wel wat te alarmistisch en is het niet alleen maar kommer en kwel.

Want mijn site wordt wél groen gehost door Savvii en heeft bovendien de meeste van de onderstaande tips geïmplementeerd.

Brengt me meteen bij de eerste tip.

1. Groene hosting

Kiezen voor een groene hostingprovider die groene energie en/of CO2-compensatie gebruikt voor zijn dienstverlening is een mooie eerste stap om te vergroenen.

De hosting is alvast groen! (bron: thegreenwebfoundation.org)

Doyoucopy.nl wordt gehost bij Savvii uit Nijmegen, een specialist in snelle hosting van WordPress-website.

2. Schone code

via GIPHY

Maar ook de opbouw van de website zelf bepaalt voor een groot deel of je website groen of grijs is. Vergelijk het met slordig schrijven: dan heb je meer papier nodig dan wanneer je netjes schrijft of typt.

Zo is het ook met het programmeren van een website. Ontdoe je site van zo veel mogelijk fluff om de code zo schoon mogelijk te houden. Bijkomend voordeel: je site wordt er supersnel van!

Heb je een WordPress-website? Kies dan voor een lichtgewicht thema en beperkt het aantal plugins zo veel mogelijk.

3. Zoekmachineoptimalisatie (SEO)

9 krachtige en direct toepasbare on-page SEO-technieken
Ook SEO draagt bij aan vergroening van je site (foto: Pixabay)

Wat heeft geoptimaliseerde website te maken met groen? Simpel. Een website die goed scoort op SEO is simpelweg een website die goede resultaten voor de gebruiker voorschotelt.

Zo hoeft een geïnteresseerde in jouw oplossing minder lang te browsen en vindt hij of zij eerder de gezochte informatie op jouw website.

Daarnaast heeft SEO natuurlijk nog allerlei andere voordelen, zoals méér bezoekers op je website en méér resultaat.

Tip: vandaag nog beginnen met het verbeteren van je SEO? Start hier met de belangrijkste SEO-tips.

4. Gebruikerservaring

Een goede gebruikerservaring op je website heeft ook een positieve impact. Ga maar na: gebruikers weten direct waar ze moeten zijn, hoe ze contact met je kunnen opnemen of hoe ze zich voor je gratis cursus webteksten schrijven op moeten geven.

Tenminste, dat hoop ik dan maar. Maar aan de conversiepercentages van mijn website te zien, zit dat wel goed! Een goede gebruikerservaring voorkomt zinloos geklik door je website én frustratie bij potentiële klanten.

Let ook op duidelijke call-to-actions!

5. Betere copywriting

Natuurlijk, hoe zou copywriting in dit lijstje kunnen ontbreken? Goede copywriting helpt je klanten door de website, net zoals een goed ontwerp.

Schrijf je teksten helder en beknopt, zodat gebruikers steeds weten wat ze moeten doen en zodat hun ervaring met je website een prettige ervaring is.

Tip: een snelcursus copywriting helpt direct om je website te verbeteren én te vergroenen.

Bij betere copywriting hoort natuurlijk ook een goed leesbare structuur van je content. Zoals tussenkopjes en korte alinea’s, net zoals ik in dit artikel doe.

6. Afbeeldingen en video’s

Grote afbeeldingen en lange video’s: het zijn echte dataslurpers. Niet alleen vervelend voor het geduld en het data-abonnement van gebruikers, maar ook niet goed voor de klimaatimpact die je website maakt.

via GIPHY

Verklein je afbeeldingen voordat je ze op je website zet. Of installeer een plugin die de grootte van de afbeelding automatisch beperkt.

Voor video’s geldt dat je ze niet automatisch moet laten afspelen. En dat je ze alleen plaatst als het de makkelijkste manier is om iets uit te leggen (misschien kan het ook gewoon in woorden of in een plaatje?).

7. Donkere modus

Met de komst van OLED-schermen die zwart kunnen creëren door pixels uit te zetten, kun je met een donkere modus (dark mode) op je website energie besparen.

Een slimme manier die gebruikers medeverantwoordelijk maakt voor vergroening van je site.

Daarnaast is het heel fijn voor nachtelijke bezoekers aan je site. Je verbetert er ook de gebruikerservaring mee.

8. Lettertypes

Lettertypes op je website kun je maar beter eenvoudig houden. Als je standaard webfonts gebruikt, verminder je de processorkracht en dus de energie die nodig is.

Gebruik daarnaast niet te veel verschillende fonts. Zo spaar je makkelijk weer wat kilo’s CO2 uit!

9. Caching

Niet altijd hoeft alles opnieuw ingeladen te worden. Als je een website hebt met veel afbeeldingen, dan loont het om een goede cachingservice aan de serverzijde in te stellen (vraag het je hostingpartij) of om een cachingplugin voor je WordPress-website te gebruiken.

Ook dit scheelt meteen weer data en dus energie.

10. AMP

Heb je een drukbezochte site zoals een blog of een nieuwssite? Dan kan het lonen om AMP in te stellen. AMP is een opensource-framework, ondersteund door Google, en staat voor Accelerated Mobile Pages.

Met AMP (dat je via een plugin op je WP-website kunt installeren) tover je je content om in razendsnelle statische pagina’s voor mobiele apparaten. Omdat deze pagina’s vrijwel instant worden geladen, bespaar je enorm op data en dus op energie.

11. PHP-update

PHP is de software aan de serverkant waarop je website draait. Nieuwere versies van PHP (7 en 8) gebruiken minder bronnen en daarmee minder energie. Bovendien maken ze je website sneller.

12. Blokkeer bots

Wordt een groot deel van de bronnen van je website opgeslokt door bots? Dan is het tijd om daar wat aan te doen. Er zijn verschillende manieren om meer bandbreedte vrij te spelen door de slechte bots te blokkeren.

13. Compensatie

via GIPHY

Lukt het ondanks alle tips niet (snel genoeg) om je website te vergroenen? Dan kun je er ook voor kiezen om bomen te laten planten en zo de CO2-uitstoot te compenseren. Da’s een beetje als een aflaat in de kerk, maar je doet in ieder geval iets (en dat kun je dan weer melden op je website).

Compenseren met bomen kan bijvoorbeeld via een stichting als Trees for All.

Wat doe jij al om je website te vergroenen?

Bronnen: wholegraindigital.com, Website Carbon Calculator, The Green Web Foundation.

Dit vind je ook interessant

0 0 stemmen
Artikelbeoordeling
Abonneer
Laat het weten als er
guest
0 Reacties
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties