Terug naar lokaal

Terug naar lokaal

Bijgewerkt op

Dé trend voor dit moment is ‘lokaal’. Het kan allemaal niet lokaal genoeg zijn. Waar begon het mee? Hamburgerrestaurant McDonald’s was er in ieder geval vroeg bij met de introductie van de McKroket. Maar dingen raakten in een stroomversnelling – corrigeer me als ik het niet juist heb – toen de commerciële tv-zender SBS de toevoeging ‘van Nederland’ voor veel van zijn programma’s bedacht. In navolging van Hart van Nederland kwamen programma’s als Holland’s got talent,Ik hou van Holland en natuurlijk The Voice of Holland en Wat vindt Nederland? Maar de lokaliseringstrend houdt zeker niet op bij tv-programma’s.

Wat Jan Peter Balkenende al benoemde als de VOC-mentaliteit, heeft toch voet aan de grond gekregen in het moderne Nederland. Vroeger was je als supermarkt vooruitstrevend als je sinaasappelen uit Spanje kwamen, je olijven uit Griekenland en je lychees uit China. Maar met de lokale trend moeten alle producten zo dicht mogelijk bij de plek van verkoop vandaan komen. Daarom lezen we nu op melk- en vlapakken dat de zuivel van Nederlandse koeien komt en voor het geval we daar nog aan twijfelden laten we ook even wat driekleuren op het pak wapperen.

Hoe dichter bij huis, hoe beter

De beste producten komen nu dus uit Nederland. Of liever nog: uit dezelfde provincie. We willen geen producten uit kassen meer, maar verse, streekgebonden seizoensproducten. Het is de tijd waarin een concept als dat van Marqt uiterst succesvol blijkt te zijn.

Lokale energie

Het is ook de tijd waarin met argwaan wordt gekeken naar buitenlandse bedrijven die Nederlandse opslokken. Een kerncentrale die in Duitse handen komt? Daar voelen we ons toch niet zo prettig bij. Energieleveranciers met 30 miljoen klanten een heel Europa? Ben je dan nog wel belangrijk als enkele klant? De Nederlandse Energiemaatschappij heeft haar naamgeving zelfs aan ‘Nederland’ opgehangen en gaat nu een vervolgfase van de campagne in: afzetten tegen de buitenlandse reuzen die Nuon en Essent voor miljarden hebben gekocht.

Natuurlijk profiteert ook de stevig lokaal verankerde ‘boerenbank’ met de bekende oranje-blauwe huisstijl (flink geholpen door een IJslandse zeperd). En over de politiek hoef ik het niet eens te hebben. Iedereen ziet dagelijks op tv hoe de trend zich in Den Haag vertaalt. Het lijkt erop dat na jaren van globalisering (de wereld als een dorp) de tegenbeweging nu steeds meer volgelingen krijgt. We zagen het al aan terugkerende oud-Hollandse producten (en aan de aanprijzers daarvan zoals ene Martine Bijl). Maar nu mag je het ook hardop zeggen. Lokalisering is weer de norm. Wat doe jij met dit gegeven bij jouw producten of diensten?

Lees ook nog even dit:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Abonneer je op mijn copytips