Web Analytics

Storytelling (copywriting-formules deel 12)

Bijgewerkt op 7 juli 2023

Nee, het schrijven van overtuigende teksten kun je niet 1-op-1 in een formule gieten. Maar zo’n copywriting-formule kan je wel helpen een slim raamwerk te hanteren, waarmee je je schrijfwerk direct kunt verbeteren. In deel 12 van deze serie blogartikelen wil ik het met je hebben over storytelling.

In de blogserie over copywriting-formules geef ik je de waardevolste en in de praktijk bewezen formules en modellen, laat je zien waarom ze werken en geef je aanwijzingen om ze zelf toe te passen in de teksten op je website, in nieuwsbrieven en op sociale media.

Tenslotte geef ik per formule één of meer voorbeelden uit de praktijk. Deze voorbeelden zal ik de komende tijd nog wel wat aanvullen, bijvoorbeeld als ze ik in het ‘wild’ tegenkom.

Storytelling als copywriting-formule

Is storytelling wel een formule? Het is eigenlijk een techniek. Een schrijftechniek om jouw boodschap over te dragen aan jouw doelgroep.

En daarmee is het ook weer een formule te noemen. Een formule die door copywriters over de hele wereld wordt toegepast. Vandaar dat ik ‘m toch maar in deze serie copyformules heb opgenomen.

Met storytelling stel je klant voor als de held van jouw verhaal. Het conflict is het probleem van je klant en de oplossing is jouw product.

Behalve de klant kan jouw bedrijf – of jijzelf als verpersoonlijking van jouw zaak – ook de held zijn van het verhaal. Het conflict is de frustratie die je hebt doorgemaakt, waardoor je jouw product of dienst ontwikkelde.

Deze formule lees je terug op veel over ons-pagina’s en is dan ook een effectieve manier om je bedrijf als oplossing voor je klant te presenteren.

Er was eens… storytelling is magisch (foto: Tumisu/Pixabay)

Waarom werkt storytelling?

We vertellen elkaar al duizenden jaren verhalen. Het maakt deel uit van onze evolutie als mensen. Als hoogontwikkelde diersoort leren wij van verhalen.

Daarom is het vertellen van verhalen ook zo effectief als een techniek voor het schrijven van teksten die mensen moeten overtuigen om iets te doen of iets niet te doen.

Hoe pas je storytelling toe?

Een toepassing van storytelling kun je zien bij veel bedrijven, in het bijzonder bij bedrijven die de wereld waarin ze opereren een beetje beter willen maken. En welk bedrijf wil dat tegenwoordig niet?

Neem een Amerikaans merk als Toms Shoes. De bio van oprichter Blake Mycoskie vertelt:

“Tijdens een reis door Argentinië in 2006 was Blake getuige van de ontberingen waarmee kinderen worden geconfronteerd die zonder schoenen opgroeien. Zijn oplossing voor het probleem was eenvoudig, maar revolutionair: een duurzaam bedrijf met winstoogmerk creëren dat niet afhankelijk is van donaties. Blakes visie veranderde al snel in het eenvoudige bedrijfsidee dat de krachtige basis voor Toms Shoes vormde.”

Blake Mycoskie

Een goed verhaal heeft de volgende elementen nodig:

  • Een held
  • Een doel
  • Een conflict
  • Een gids
  • Een moraal

Jouw doel als ghostwriter voor het merk is het om die gids te zijn.

Storytelling pas je dus toe op je over ons-pagina, maar ook in de e-mails die je naar klanten stuurt en in het klein in posts op sociale media. Buiten de digitale wereld kun je storytelling natuurlijk ook in een advertentie, poster of in een andere vorm tegenkomen.

Je verhaal wordt sterker als je het in al je middelen naar voren laat komen.

Voorbeelden van storytelling

Op je op weg te helpen met storytelling, heb ik hier een aantal simpele voorbeelden van deze copywriting- en marketingtechniek voor je verzameld.

Goede voorbeelden van de inzet van storytelling-technieken vind je ook op de website van Lego.

Ze maakten zelfs een film die draait om ‘het verhaal van Lego’: The LEGO Story.

En wat dacht je van Plantsome? Hier geven ze hun planten namen en bedenken ze voor elk product een eigen geschiedenis. Een geweldig voorbeeld van storytelling, waarbij de copywriting ook nog eens uitstekend is.

Plantsome zet storytelling als copywriting-formule is (bron: Plantsome)

Tot slot nog een heel recent voorbeeld van Interpolis, die een campagne maakte tegen mobiele afleiding op de fiets, gericht op tieners:

Een filmpje dat binnenkomt! Merk op hoe er al een heel verhaal zit in alleen de titel van de video.

Tot besluit

Uit de serie copywriting-formules was dit dan de ‘storytelling’-formule. Voor zover je van een formule kunt spreken.

Toch heb je de basis van storytelling wel nodig als je écht aantrekkelijke copy wilt schrijven die zich onderscheidt van de emotieloze copy die schrijfrobots zoals Copy.ai, Jasper.ai en ChatGPT tegenwoordig produceren.

Combineer storytelling vooral ook met de andere copyformules uit de lijst die ik voor je heb samengesteld, zeker als je een advertentie of verkooppagina schrijft.

Hier zijn alle copyformules die ik tot nu toe heb besproken nog eens op een rijtje.

  1. AIDA-formule
  2. PAS-formule
  3. BAB-formule
  4. 4C’s-formule
  5. PASTOR-formule
  6. PAPA-formule
  7. FAB-formule
  8. ACCA-formule
  9. StoryBrand-framework
  10. 1-2-3-4-formule
  11. QUEST-formule

Heb je vragen of opmerkingen over storytelling of over een van de andere copywriting-formules? Laat dan hieronder je reactie achter. Je krijgt altijd antwoord.

Dit was deel 12! We zijn er bijna doorheen, hoewel ik waarschijnlijk de rest van het jaar door zou kunnen gaan met het eruit pompen van nog meer copyformules, als ik echt zou willen.

De volgende keer sluit ik deze serie voorlopig af met de SLAP-formule voor copywriting!

💡Pro-tip: wil je op een snelle & makkelijke manier meer leren over de kracht van goede copywriting? Profiteer dan vandaag nog van deze aanbieding: Cursus Copywriting in 30 Dagen.

💡Pro-tip: over SEO en SEO-copywriting wordt heel erg moeilijk gedaan. Tijd om het makkelijk te maken. Want in de basis komt het neer op hoe je zo goed mogelijk antwoorden kunt formuleren op de vragen en problemen die potentiële klanten hebben. Ik presenteer je mijn eigen Cursus SEO-copywriting voor beginners.

0 0 stemmen
Artikelbeoordeling
Abonneer
Laat het weten als er
guest

0 Reacties
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties