Bijgewerkt op 14 oktober 2022
Nee, het schrijven van overtuigende teksten kun je niet 1-op-1 in een formule gieten. Maar zo’n copywriting-formule kan je wel helpen een slim raamwerk te hanteren, waarmee je je schrijfwerk direct kunt verbeteren. In deel 9 van deze serie blogartikelen wil ik het met je hebben over StoryBrand.
In de blogserie over copywriting-formules geef ik je de waardevolste en in de praktijk bewezen formules en modellen, laat je zien waarom ze werken en geef je aanwijzingen om ze zelf toe te passen in de teksten op je website, in nieuwsbrieven en op sociale media.
Tenslotte geef ik per formule één of meer voorbeelden uit de praktijk. Deze voorbeelden zal ik de komende tijd nog wel wat aanvullen, bijvoorbeeld als ze ik in het ‘wild’ tegenkom.
StoryBrand
StoryBrand is niet zozeer een formule, als wel een ‘framework’ of model. Het StoryBrand-framework is opgesteld door Donald Miller, de auteur van StoryBrand. Het is primair ontwikkeld om boodschappen helderder te maken.
De achterliggende gedachte: als je eenmaal de pijn en de problemen van je publiek begrijpt, kun je het StoryBrand-framework gebruiken om je eigen BrandScript te schrijven.
Dit zijn de 7 elementen van het StoryBrand-framework:
- Een hoofdpersoon (de klant, niet jouw bedrijf)
- Heeft een probleem (klanten zoeken oplossingen voor interne problemen)
- En ontmoet een gids (ze willen iemand die ze begeleidt)
- Die hem een plan geeft (klanten vertrouwen een gids met een plan)
- En hem oproept tot actie (je klant neemt pas actie als hij daartoe aangezet wordt)
- Dat voorkomt mislukking (niemand wil een tragisch einde)
- En leidt tot succes (vertel je klant hoe jouw bedrijf hun leven kan verbeteren)
Als je in het hoofd van de klant kunt kruipen en levendige beelden kunt weven rond hoe hij/zij zal worden getransformeerd met het gebruik van het product of de dienst, ben je thuis.
Vergeet niet om een StoryBrand-script te schrijven voor elke doelgroep die je wilt bereiken.
Let erop dat StoryBrand dezelfde verhaallijn hanteert waarmee duizenden verhalen zijn opgebouwd. SterkMerk laat zien dat het StoryBrand-raamwerk direct op een verhaal als De Hongerspelen is toe te passen:
- Hoofdpersoon: Katniss
- Heeft een probleem: de Hongerspelen overleven
- Ontmoet haar mentor: Haymitch
- Die haar een plan geeft om te winnen
- En oproept tot actie: uitdagen om de strijd aan te gaan
- Dat voorkomt mislukking: het wegvagen van haar District
- En leidt tot succes: Katniss en haar District overleven
Waarom werkt StoryBrand?
StoryBrand gaat dus uit van de kracht van het verhaal, dat zich al duizenden jaren bewijst om mensen in het leven te gidsen.
Een klant wil weten wat jouw product of dienst gaat doen om zijn leven te verbeteren. Je moet je bedrijf dan ook op de juiste manier positioneren in het verhaal van de klant. Daarom moet je weten waar hij naar op zoek is en wat hij wil bereiken.
Veel boodschappen zijn te ingewikkeld. En dan haakt de klant af. De StoryBrand-formule speelt in op de werking van het brein en gebruikt daarvoor 7 universele verhaalprincipes, waarmee je het verhaal van jouw organisatie op je website, in presentaties of in advertenties kunt vertellen.
Hoe pas je StoryBrand toe?
StoryBrand pas je toe door de 7 stappen van het model te doorlopen en die toe te passen op jouw organisatie. Zo zorg je makkelijk voor een heldere boodschap met het beoogde resultaat.
Een voorbeeld van het StoryBrand-script dat je kunt invullen voor jouw organisatie, vind je op de website van StoryBrand.

Voorbeelden van StoryBrand
Voor voorbeelden van merken die de formule van StoryBrand hebben toegepast, verwijs ik graag naar de website van StoryBrand.
Op deze website vind je verschillende voorbeelden van websites die het StoryBrand-model hebben omarmd.
Let erop dat StoryBrand een overkoepelend marketingmodel is en dat je nog wel kennis van copywriting nodig hebt om het aantrekkelijk in te vullen.
Tot besluit
Dat was StoryBrand, de 9de aflevering uit deze serie over copywriting-formules. StoryBrand is een handig framework om erbij te pakken. Je ziet in één oogopslag of je boodschap wel helder genoeg is.
Wil de andere formules nog eens nalezen? Hier zijn ze op een rijtje:

StoryBrand focust zich op het helder krijgen van je boodschap door deze in de vorm van een pakkend verhaal te brengen.
Goede copywriters gebruiken de principes van StoryBrand waarschijnlijk al van nature, maar het kan geen kwaad om je kennis op te frissen.
Daarom raad ik ook aan het inspirerende StoryBrand-boek van Donald Miller (Nederlandse versie met medewerking van Daan Schmidt) te lezen.
Combineer het framework van StoryBrand vooral ook met de andere formules en scherp zo je boodschap aan.
Heb je vragen of opmerkingen over StoryBrand of over een of meer van de andere copywriting-formules? Geef dan hieronder je reactie.
De volgende keer kijken we naar de 1-2-3-4-formule voor copywriting!