van 0 naar 10.000 bezoekers per maand
|

Compleet stappenplan: van 0 naar 10.000 bezoekers per maand

Veel bloggers, webmasters en ondernemers worstelen met dit probleem. Hoe krijg ik meer bezoekers op mijn website? Vooral de stap van 0 (of iets wat daar sterk in de buurt komt) naar het magisch klinkende getal van 10.000 bezoekers zien ze als een bijna onmogelijke.

Disclaimer vooraf

‘Veel bezoekers’ is voor de meeste online ondernemers geen doel op zich, behalve als je voor je inkomsten van advertenties afhankelijk bent. Toch geeft het aantal bezoekers wel een belangrijke indicatie van de waarde van jouw content.

Meer gerichte bezoekers betekent in het algemeen méér klanten. Natuurlijk moet je je óók richten op je conversie, maar in dit artikel focus ik me even puur op het verkrijgen van die magische 10K aan unieke bezoekers per maand.

Van 0 naar 10.000 bezoekers is ook het lastigst

Toegegeven: van 0 naar 10.000 bezoekers is behoorlijk lastig. Een stuk lastiger dan van 10.000 naar 20.000 bezoekers per maand, dat is een ding wat zeker is.

Zelf heb ik deze stap met succes voor meerdere websites gezet, waaronder de site die je nu bekijkt. Om je te helpen sneller van 0 naar 10.000 bezoekers per maand te gaan, heb ik een compleet stappenplan voor je opgesteld.

Volg de stappen hieronder en ook jij zult zien dat je jouw bezoekers van die handvol per dag nu naar straks een comfortabele 10K per maand (en meer!) krijgt.

Natuurlijk kost je dat wel even wat moeite en wat tijd. Maar bedenk: het gros van je concurrentie neemt deze stap juist om die reden niet (of haakt voortijdig af). Hier kun je dus snel een voorsprong pakken.

En als je eenmaal op die 10.000 bezoekers per maand zit, kun je vrij gemakkelijk zorgen voor een vaste stroom aan inkomsten. Of het nu om een webshop, een blog of een andersoortige website gaat.

Ben je er klaar voor? Dan komt hier het stappenplan.

Weet jij wie jouw doelgroep is?

Stap 1: bepaal je doelgroep

Zorg er allereerst voor dat je een heel duidelijk beeld hebt van je doelgroep. Maak je doelgroep bij voorkeur in het begin niet té breed.

Als je je richt op een doelgroep die bestaat uit bijvoorbeeld ‘alle moeders’, dan heb je bijzonder veel concurrentie van alle bestaande mamablogs en websites die zich richten op moeders.

Spits je doelgroep toe op wat jij te bieden hebt.

Zelf heb ik bijvoorbeeld een reisblog over Italië. Dat was logisch, want ik ben zelf een Italië-liefhebber.

Ik richt me dan duidelijk ook op een doelgroep van beginnende en gevorderde italofielen. Dit zijn mensen die houden van la dolce vita, cultuur, lekker eten en vaak ook van de Italiaanse taal.

Bezoekers van een reisblog willen inspiratie voor hun komende reizen. Maar misschien zijn bezoekers van jouw website of blog wel op zoek naar een oplossing voor hun probleem. Hoe meer je van jouw doelgroep weet, hoe beter.

Een aantal voorbeelden van (populaire) artikelen die ik heb bedacht:

  • Wat moet je meenemen op vakantie naar Italië?
  • Wat zijn de mooiste plekken in Toscane?
  • Waarom moet je in Italië een badmuts op in het zwembad?
  • Wat zijn de beste routes om te rijden naar Italië?
  • Waar kan ik kamperen aan de oevers van het Comomeer?

Je ziet het: de beste en populairste artikelen zijn artikelen die vragen beantwoorden en problemen oplossen.

Als voorbeeld geef ik ook graag de website die je nu bekijkt op. Daarop staan rond de thema’s marketing, communicatie, copywriting en ondernemerschap ook een aantal populaire artikelen.

Ik noem er een paar:

Waar zou jij goed artikelen over kunnen schrijven?

Heb je nog geen online business of een blog, maar zoek je een onderwerp om mee te beginnen? Denk dan aan je werk of aan een hobby. Die bieden vaak de beste aanknopingspunten,

Bedenk je steeds het volgende, met je doelgroep in het achterhoofd:

Wat hebben ze nodig? Wat zijn hun grootste angsten en diepste verlangens?

Schrijf je (ideale) doelgroep op als een persona. Een karakterisering van een bepaald type gebruiker. Hou dit doelgroeppersonage in je hoofd als je schrijft aan nieuwe content voor je website.

Of nog beter: beeld je iemand in die je persoonlijk kent en voor wie je de informatie opschrijft.

Stap 2: weet wat je publiek wil

Hoe kom je erachter wat je doelgroep wil? Toegegeven, dit is een van de moeilijkste stappen, maar ook de belangrijkste.

Ga op onderzoek uit in Google. Als je een zoekwoord invoert, tref je onder aan de zoekresultatenpagina de ‘gerelateerde zoekopdrachten’. Deze geven je vaak inspiratie voor nieuwe content waar je doelgroep naar zoekt.

Kijk ook naar hoe Google jouw zoekwoorden automatisch af wil maken tot een zoekvraag.

Google maakt de zoekvraag af (bron: Google)

Maar ook de zoekresultaten op pagina 1 (en eventueel pagina 2 bij hevig beconcurreerde onderwerpen) zijn een belangrijk aanknopingspunt.

Bekijk de zoekresultaten kritisch. Beantwoorden ze aan de vragen of verlangens die jouw doelgroep heeft? Zijn het de beste zoekresultaten die je je voor kunt stellen? Of is er ruimte voor verbetering?

Een website als bol.com geeft ook goede aanknopingspunten voor wat je publiek wil. Vooral de kritische reviews bij boeken die over jouw onderwerp gaan.

Laat ik als voorbeeld ‘katten’ nemen. De doelgroep is duidelijk: kattenliefhebbers. Wat willen ze lezen in boeken over katten?

Voer het onderwerp (in dit geval ‘katten’) bij bol.com en alle boeken over katten zullen verschijnen. Bekijk de boeken met veel recensies en lees de recensies met 1 of 2 sterren.

De kritische consumenten laten je hier weten wat ze misten in het boek. In het voorbeeld van het kattenboek zag ik bijvoorbeeld bij de kritische recensies dat mensen het ‘heel basale informatie’ vonden en dat ze het boek ‘meer iets voor beginnende katteneigenaren’ vonden.

Dat geeft je informatie over je plan van aanpak bij het schrijven van artikelen voor jouw doelgroep. Een informatieve goudmijn!

Zijn ze goed ingevoerd in de materie? Beginners of gevorderden? Wat zijn de grote thema’s en vragen? Wat is hun gezinssituatie? Hoeveel geld hebben ze ervoor over om hun probleem op te lossen?

Probeer het eens met het thema waar je zelf over wilt gaan schrijven.

Andere belangrijke bronnen vormen fora als Reddit en Quora, waar doorlopend vragen door jouw doelgroep worden gesteld.

Zoek voor de grap eens op jouw thema op zo’n forum. Veel vragen die daar worden gesteld zijn al perfecte onderwerpen voor een blogartikel, maar geven ook verdere inzichten in de doelgroep.

Heb je een klantenservice? Vergeet dan ook zeker niet de vragen die hier binnenkomen.

Daarmee sla je twee vliegen in één klap: je helpt je bezoekers en je ontlast de mensen die vragen van potentiële klanten moeten beantwoorden, omdat je dan teksten kunt schrijven die de belangrijkste vragen al beantwoorden.

Stap 4: bedenk onderwerpen voor artikelen

Gebruik de zoekresultaten, je research en de voorzetjes van Google om te verder te brainstormen. Stel een lijst van ideeën voor artikelen samen.

Op Quora heb ik vragen beantwoord van mensen die zich afvroegen hoe je dat eigenlijk doet, een boek publiceren. Of hoe je begint als copywriter. Zo’n uitgebreid antwoord kun je soms al meteen als structuur voor een blogartikel gebruiken. Maar in ieder geval als onderwerp.

Je kunt het ook omdraaien als je al wat content hebt. De populairste artikelen op je website geven voor voeding voor wat je bezoekers willen zien.

Heb je bijvoorbeeld een website met recepten uit de Hollandse keuken? Dan zal je doelgroep waarschijnlijk geïnteresseerd zijn in de ’10 lekkerste stamppotten’ of in voedzame recepten die je binnen 20 minuten op tafel zet.

Heb je een webshop die spullen voor vissers verkoopt? Dan heb je waarschijnlijk wel een publiek voor artikelen rondom ‘het beste aas voor karpervissers’ of de ’10 plekken waar je de grootste snoeken vangt’.

Dit zijn uiteraard maar voorbeelden, die je stuk voor stuk nader moet onderzoeken op haalbaarheid. Hoe zit het met de concurrentie en het zoekvolume? Hiervoor kun je uitstekend tools als KWFinder gebruiken.

Stap 5: doe zoekwoordenonderzoek

Heb je eenmaal een aantal creatieve ideeën geformuleerd? Dan is het tijd om deze ideeën nader te inspecteren.

Aangezien je bent begonnen met research in de zoekmachines, ligt het voor de hand dat er een publiek voor jouw ideeën is. Maar dit weet je pas zeker als je gedegen zoekwoordonderzoek hebt uitgevoerd.

Hiermee haal je de belangrijkste zoektermen van jouw ideeën door een tool als de (gratis) zoekwoordplanner van AdWords (mits je een account hebt), Ubersuggest van Neil Patel of de betaalde tools van bijvoorbeeld Ahrefs en KWFinder.

KWFinder - tools voor copywriters
KWFinder (bron: kwfinder.com)

Probeer verschillende variaties van je zoektermen uit. Is er genoeg zoekvolume? En hoe zit het met de concurrentie? Idealiter pik je er de termen met een hoog zoekvolume en met een lage concurrentie uit, maar dat zal in veel branches nog niet meevallen.

Kijk in ieder geval naar zoektermen waarop de concurrentie nog niet moordend is, maar die wel een ‘leuk zoekvolume’ hebben. Wat een leuk zoekvolume is, hangt af van jouw branche.

Ook een laag zoekvolume kan al interessant zijn, zeker omdat tools als Ahrefs, Semrush en KWFinder lage schattingen laten zien. Het daadwerkelijke aantal zoekopdrachten ligt hoger.

Voor sommige branches kunnen 10 zoekopdrachten per maand al interessant zijn, terwijl andere branches er minimaal een paar duizend nodig hebben.

Stap 6: schrijf het beste artikel over het onderwerp

Het is tijd om te gaan schrijven! Daarmee verplaats je je in jouw doelgroep. Leg alles over het onderwerp uit alsof je het tegen een goede vriend hebt. Het helpt als je je doelgroep voorstelt als een persoon en als je het schrijft zoals je het zou zeggen.

Splits het onderwerp uit in deelvragen, een inleiding en een conclusie. Relatief makkelijke artikelen zijn artikelen met bijvoorbeeld 10 tips.

Je hoeft dan alleen maar met 10 tips te komen en die verder uit te schrijven in alinea’s. Zo heb je al snel een artikel van meer dan 1.000 woorden.

Op deze manier heb ik ook dit stappenplan geschreven. Ik bedacht eerst de stappen die je moet zetten om van 0 naar 10.000 bezoekers per maand te gaan. Daarna vulde ik elke stap in met wat ik onder die kop wilde vertellen.

Andere vormen van artikelen kunnen nieuwsartikelen, persoonlijke anekdotes, recensies of handleidingen zijn. Zoek vooral een vorm waarin jij makkelijk schrijft.

Bedenk: langere artikelen doen het vaak beter in de zoekmachines, doordat ze meer gedetailleerde informatie bevatten. (Een extra reden om voor een stappenplan, een handleiding of een uitgebreide lijst te kiezen, maar natuurlijk alleen als dat bij je doel en doelgroep past.)

Belangrijk voor elk artikel is ook een pakkend intro. Wees niet bang om de conclusie van je tekst meteen weg te geven. Bij schrijven voor internet is de omgekeerde piramide leidend.

💡Pro-tip: lees vooral ook mijn uitgebreide artikel met de beste SEO-tips om je artikelen een nog grotere boost te geven, maar weet dat alles begint met goede content.

Stap 7: bedenk een onweerstaanbare kopregel

Besteed daarom ook altijd extra aandacht aan de titel of kopregel van je artikel. En hou daarbij rekening met stap 1 tot en met 5.

Een pakkende titel wekt interesse, geeft aan wat mensen in de tekst kunnen vinden, laat weten voor wie hij bedoeld is en bevat ook nog eens de belangrijkste zoekwoorden.

Kijk op populaire websites hoe de redactie jou verleidt met een aantrekkelijke kopregel die een belofte doet.

Met een goede kopregel geef je verdere richting aan de structuur van je artikel. 

Een goede kopregel is goud waard (bron: HubSpot)

Let op: je kopregel hoeft niet meteen perfect te zijn. Als je het artikel eenmaal hebt geschreven, is er nog alle tijd om je kopregel aan te passen.

Stap 8: verrijk je artikel

Als het goed is heb je nu een artikel geschreven dat aan een bepaalde vraag van je doelgroep voldoet, dat goed gestructureerd is en een aantrekkelijke kopregel bevat.

Daarmee heb je een goede basis gelegd voor een stuk waar de bezoekers straks als vliegen op de stroop op af komen. Maar eerst moet je nog een stapje extra zetten.

En dan heb ik het over content die jouw artikel verder verrijkt. Ik heb het dan over foto’s en video’s, infographics, tabellen en grafieken en ander materiaal.

Is er iets waarmee je jouw bezoekers nog verder kunt helpen? Misschien is het een e-book dat ze kunnen downloaden, misschien een kalender met data of een instructievideo.

Bedenk wat je zelf graag als resultaat had willen vinden wanneer je jouw zoekwoord gebruikt.

Een video, een pdf of een afbeelding kan ook een waardevol zoekresultaat voor jouw bezoeker zijn.

Stap 9: publiceer en maak het makkelijk om je content te delen

Weet je nog wat ik je vertelde over hoe het makkelijker is om naar 20.000 bezoekers te gaan, wanneer je er eenmaal 10K hebt?

Dat komt doordat je met 10K aan bezoekers al een mooie basis voor een netwerk hebt. Bestaande bezoekers zullen terugkeren, je hebt meer bezoekers op sociale media en je artikelen worden al gedeeld.

Je hebt – kortom – al een publiek. En daarmee is het makkelijker nog meer mensen te bereiken.

Maak het je bestaande publiek zo makkelijk mogelijk jouw nieuwste artikelen te delen. Voeg handig geplaatste deelknoppen toe en vraag om reacties, likes en shares.

Wat het beste werkt, verschilt per site. Maar sommige marketeers hebben goede resultaten bereikt met zwevende deelknoppen. Maak ook een keuze in de netwerken die je vermeld om bezoekers geen keuzestress te geven.

Doe regelmatig onderzoek naar welke sociale media voor jouw content het beste werken (voor mijn content is dat LinkedIn, maar ook YouTube doet het goed).

Stap 10: stel je toekomstige bezoekers veilig

Stel je eens voor: met één druk op de knop krijg je een spervuur aan bezoekers op je website.

Het kan, zonder dat je duurbetaalde advertenties hoeft te plaatsen. Hoe? Simpel, je maakt van eenmalige bezoekers terugkerende bezoekers door ze op een maillijst te plaatsen.

Iedere keer als je interessante, nieuwe content hebt kun je jouw abonnees dan een mail sturen. Zonder dat je afhankelijk bent van de algoritmes van sociale media.

💡Pro-tip: wil je meer weten over het opbouwen van een maillijst? Lees dan dit artikel.

Jouw e-mailabonnees zijn van jou en daarom veel waardevoller dan volgers op Facebook of Instagram.

Trek daarom alles uit de kast om je bezoekers te verleiden hun e-mailadres achter te laten.

Wat vaak goed werkt is als je waardevolle content aanbiedt in ruil van een mailadres. Bijvoorbeeld een SEO-handleiding voor beginners of een Handleiding om de perfecte kopregel te schrijven.

Dat zijn mooie onderwerpen om in een pdf’je van een aantal pagina’s te behandelen en dat je makkelijk als gratis download aan kunt bieden.

Zorg er wel voor dat je écht waarde biedt in je gratis weggever. Maak niet de fout om te denken dat je je meest waardevolle content moet bewaren voor betalende klanten.

Nee, in dit stadium gaat het er puur om dat je waarde biedt en vertrouwen opbouwt.

Vervolgens voeg je de geïnteresseerde aan je maillijst toe en laat je je abonnees regelmatig kennismaken met jouw nieuwste schrijfsels.

Je kunt je abonnees ook geautomatiseerd een serie mails sturen. Dat doe ik bijvoorbeeld met mijn gratis copytips. Abonnees ontvangen iedere maandagmorgen een gouden copytip waarmee ze de teksten op hun website kunnen verbeteren.

Tip: kies goede e-mailmarketingsoftware uit die je bedrijf doet groeien. Ja, dat kost je een paar tientjes per maand, maar het levert je véél meer op. Zelf gebruik ik tot volle tevredenheid MailerLite, dat een kantoor heeft in Europa en dus aan de regels voor de AVG/GDPR voldoet.

Stap 11: promoot je artikel waar je kunt

Een niet te onderschatten stap in dit stappenplan is het promoten van je artikelen.

‘Publish and pray’ is allang geen effectieve strategie meer. Je moet zorgen voor extra oogbollen op die waardevolle content.

Een paar tips:

  • Stuur je blogartikelen naar je mailinglijst.
  • Publiceer je content ook op LinkedIn, Facebook, Instagram of andere voor jou relevante sociale kanalen.
  • Maak links naar je nieuwe artikel in oudere artikelen op je website.
  • Vraag of anderen in hun artikel naar jouw artikel kunnen linken of ga gastbloggen.
  • Vermeld nieuwe artikelen in de handtekening onder je mails.
  • Reageer op artikelen van anderen en link naar jouw artikel.

Meer praktische tips om je blogartikelen te promoten vind je in dit artikel.

Stap 12: werk oudere artikelen bij met nieuwe informatie

Een slimme tip om meer uit je bestaande content te halen? Werk goed bezochte oudere artikelen bij met nieuwe informatie, nieuwe voorbeelden en nieuw beeldmateriaal.

Het gros van je bezoekers komt meestal niet af op de nieuwste artikelen, maar op de populairste artikelen. Als ik naar mijn eigen website kijk, zijn dit regelmatig artikelen van al jaren oud.

Zo plaatste ik in 2016 al dit artikel over ideeën voor YouTube-video’s. In de loop van de tijd heb ik het verbeterd en bijgewerkt, zodat het nog steeds een relevant en actueel artikel is.

Zoek in Google op ‘ideeën’ en ‘YouTube’ en je vindt mijn artikel bovenaan (bron: Google)

En dat beloont Google: mijn artikel staat nog stevig op positie 1 in de zoekmachine.

Met een regelmatige update van deze oude artikelen die al op je website staan, kun je tot in de lengte van dagen bezoekers blijven trekken.

Stap 13: herhaal totdat je gegroeid bent van 0 naar 10.000 bezoekers

Voor de bovenstaande stappen consequent uit en je zult merken dat je verkeer toeneemt. Eerst langzaam, zoals alles wat je duurzaam op wilt bouwen.

Die befaamde omgekeerde hockeystick lijkt de eerste 6 maanden wel een vlakke lijn. Maar onvermijdelijk komt het moment van de omslag. Dat al die maanden hard werken ineens bij elkaar optellen en je bezoekersaantallen sterk beginnen te stijgen.

Tegelijkertijd nemen de volgers op sociale media toe en de inschrijvers op je maillijst. Steeds meer ogen op jouw producten of diensten…

Hou je statistieken bij, maar staar je er niet op blind (foto: Unsplash)

Het balletje is gaan rollen en dat gaat steeds sneller, als jij maar bezig blijft met het zorgen van de beste antwoorden op de vragen van je klanten. Zorg ervoor dat je het momentum niet verliest en herhaal alle stappen hierboven.

Probeer minimaal eens per week een artikel te publiceren. Dat lijkt misschien veel, maar je kunt in het voren werken voordat je begint met publiceren. Zo heb ik hier op doyoucopy.nl ook een aantal artikelen als concept in WordPress staan.

Heb je een keer weinig tijd, dan zet je een van die tijdloze artikelen online die je voor de gelegenheid klaar hebt staan.

Tip: wil je meer weten over de frequentie van publiceren, lees dan dit: van wekelijks bloggen naar maandelijks bloggen.

O ja, stop natuurlijk niet als je je doel hebt bereikt, maar stel nieuwe doelen vast. Naar 20.000, 50.000 of misschien wel 100.000 bezoekers per maand. The sky is the limit.

Bedenk je nogmaals: die eerste 10K aan bezoekers waren de moeilijkste. Daarna is het gewoon doorgaan op het pad dat je voor jezelf hebt gecreëerd.

Laat me in een reactie hieronder weten of je dit stappenplan van 0 naar 10.000 bezoekers per maand gaat proberen. Wanneer je zelf nog goede tips hebt, hoor ik dat natuurlijk ook graag.

Dit vind je ook interessant

0 0 stemmen
Artikelbeoordeling
Abonneer
Laat het weten als er
guest
0 Reacties
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties