Slechts de helft van de bedrijven doet aan ‘social’

Slechts de helft van de bedrijven doet aan ‘social’

Bijgewerkt op

De meerderheid van de Europese bedrijven zet e-mail in als belangrijkste online marketinginstrument (60%). Bijna 50% heeft nog altijd vertrouwen in bannering. En hoewel iedereen er de mond vol van heeft, komt het aandeel social media op dit moment nog niet boven de 44% uit. Spanje en het Verenigd Koninkrijk zijn hierin koplopers. Daarna komt – weinig verrassend – Nederland. Hier geeft 47% van de marketeers aan dat ze nieuwe digitale kanalen inzetten.

Social media logo's

De meest voorkomende vorm van online reclame is dus nog steeds display (banners). Dit is echter weinig populair bij online gebruikersgemeenschappen en op sociale netwerken. Het koppelen van een merk aan een Facebookpagina of een pagina op Hyves is daarentegen weer wel een goed idee. Dit soort initiatieven krijgt een hoge waardering van het internetpubliek.

Het onderzoek werd uitgevoerd door direct-marketingorganisatie eCircle in samenwerking met Mediacom Science. Zoals verwacht is Facebook voor Nederlandse marketeers het belangrijkste sociale netwerk (79 procent). Het wordt op de voet gevolgd door Twitter (77 procent). LinkedIn is met 47% minder populair. Lokale sociale netwerken (Hyves in Nederland) kunnen op minder belangstelling rekenen dan hun internationale evenknieën.
 
Wat willen merken bereiken met social media? De doelstellingen blijken uiteen te lopen. Voor de helft zijn de belangrijkste doelstellingen het promoten van nieuwe producten, het vergroten van de merkbekendheid en de klantloyaliteit en het genereren van leads. De bedrijven die social media inzetten zijn ervan overtuigd dat dit een gunstig effect heeft op hun doelstellingen.

Bron: Reclameweek

Lees ook nog even dit:

Eén reactie op Slechts de helft van de bedrijven doet aan ‘social’

  1. Uit eigen ervaring kan ik ieder bedrijf, hoe groot of klein, hoe oud of jong dan ook, aanraden om in iedergeval te gaan twitteren en een Facebook page op te zetten om geïnteresseerden op de hoogte te houden van de diverse nieuwtjes die een bedrijf kan hebben. Het is erg makkelijk en snel op te zetten, hoeft wekelijks niet veel tijd te kosten en je bent in ieder geval aanwezig.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *