Nee, het schrijven van overtuigende teksten kun je niet 1-op-1 in een formule gieten. Maar zo’n copywriting-formule kan je wel helpen een slim raamwerk te hanteren, waarmee je je schrijfwerk direct kunt verbeteren. In deel 13 van deze serie blogartikelen wil ik het met je hebben over SLAP.
In de blogserie over copywriting-formules geef ik je de waardevolste en in de praktijk bewezen formules en modellen, laat je zien waarom ze werken en geef je aanwijzingen om ze zelf toe te passen in de teksten op je website, in nieuwsbrieven en op sociale media.
Tenslotte geef ik per formule één of meer voorbeelden uit de praktijk. Deze voorbeelden zal ik de komende tijd nog wel wat aanvullen, bijvoorbeeld als ze ik in het ‘wild’ tegenkom.
SLAP – Stop Look Act Purchase
Weer een variant op PAS, PAPA, ACCA en veel andere formules die je in deze serie en elders op het web vast wel tegen bent gekomen.
Maar wel een mooie term om de lijst mee te besluiten: SLAP. Dat acroniem staat voor Stop Look Act Purchase (stop, kijk, doe, koop).
S = Je probeert de lezer niet eerst te verleiden door hem in je funnel te krijgen. Nee, je wilt dat hij meteen bij je koopt. Je onderbreekt hem daarom ruw in zijn flow.
L = Die ‘klap in het gezicht’ moet zo boeiend of opvallend zijn, dat hij een seconde of iets langer de tijd neemt om je boodschap te lezen.
A = Een koopknop of een kortingscode waar de lezer op moet klikken.
P = Op de productpagina verkoop je direct jouw (digitale) product.
Waarom werkt SLAP?
SLAP werkt omdat het een simpele formule is, die gericht is op snelle verkoop van producten die niet duur zijn. Vooral toegepast bij digitale producten.
Werkt goed op platforms waar mensen eigenlijk iets anders aan het doen zijn, zoals lezen, facebooken of instagrammen.
Hoe pas je SLAP toe?
SLAP pas je toe door een boodschap met stopkracht aan directe verkoop te koppelen. Als je de juiste doelgroep hebt getarget en de prijs laag genoeg is, is dit soms voldoende om ze tot aankoop over te laten gaan.
De S van Stop.
Presenteer een boodschap met stopkracht, direct tussen de ogen van je klant.
De L van Look.
Laat ze net even iets langer naar jouw copy kijken. Het doel is om ze direct over te halen op jouw aanbod in te gaan.
A van Act.
Ze moeten meteen handelen. Klik op die koopknop!
P van Purchase.
Handel de verkoop vlot en vloeiend af op het kanaal waarop je jouw boodschap brengt, of op je eigen website. De prijs moet laag genoeg zijn om direct een beslissing te nemen.
Voorbeelden van SLAP
Voorbeelden van SLAP kom je tot in den treure tegen op Facebook. Scrol even door je tijdlijn en je hebt er zo een paar waar je van kunt leren. Maar SLAP kun je ook in andere omgevingen toepassen. Zoals in blogartikelen of in nieuwsbrieven.

Tot besluit
Uit mijn langlopende serie over copywriting-formules was dit de SLAP-formule. En daarmee besluit ik voorlopig deze serie!
SLAP is nuttig als je een effectieve actie op wilt zetten die direct op verkoop is gericht. Hou er rekening mee dat je doelgroep eigenlijk iets anders aan het doen is. Je komt dus binnen met een KLAP en die moet meteen raak zijn.
Daarmee is SLAP zeker niet geschikt om alles te verkopen. Maar wel voor relatief voordelige, vaak digitale producten waarvoor een latente belangstelling bestaat.
SLAP lijkt wel op de andere handige checklists, zoals de 4C’s en de 1-2-3-4-formules. Met als verschil dat je SLAP perfect als op zichzelf staande advertentie kunt inzetten. SLAP helpt ook om te checken of je boodschap wel goed op het maken van de SALE is gericht.
Hier zijn alle copyformules die ik heb besproken nog eens op een rijtje.
- AIDA-formule
- PAS-formule
- BAB-formule
- 4C’s-formule
- PASTOR-formule
- PAPA-formule
- FAB-formule
- ACCA-formule
- StoryBrand-framework
- 1-2-3-4-formule
- QUEST-formule
- Storytelling
- SLAP-formule
Nog meer copywriting-formules?
Zijn dit dan alle copywriting-formules? Nee, zeker niet. Er zijn er tientallen. Ook veel varianten en aanvullingen op de bovenstaande formules. Sterker nog, ik durf te beweren dat bijna alles gewoon op AIDA aankomt. Beheers je er één goed, dan kun je met alle formules overweg.
Maar met de bovenstaande selectie kom je zeker verder als je vastzit in je teksten. Kies er eentje uit, probeer of je het copywriting-template in kunt vullen en kijk of het werkt (spoiler: ze werken allemaal, maar het is afhankelijk van de doelgroep en het Umfeld welke het beste werkt).
Lukt het niet direct met jouw teksten? Ga dan gewoon naar de volgende formule. Je kunt ze gebruiken voor je websites, voor je sociale posts, voor e-mailnieuwsbrieven, voor advertenties… voor eigenlijk alle middelen waar je copywriting gebruikt om je product of dienst te verkopen!