Sfeerimpressie van de Zwarte Cross 2010

Sfeerimpressie van de Zwarte Cross 2010

Bijgewerkt op

Bier, modder, harde muziek, de geur van rubber en benzine. Het was weer een mooi feestje daar in Lichtenvoorde… Maar ook marketeers kunnen een hoop leren van de ‘Achterhoekse’ aanpak. Een sfeerimpressie van de Zwarte Cross editie 2010.

De Zwarte Cross begon als een gezellig, kleinschalig feestje in de wei bij Teunis en Ans Wullink ‘uut Hummel’ met wat vrienden, een bandje, een paar kratjes bier en een handvol crossbrommers. Dat feestje is inmiddels uitgegroeid tot het grootste betaalde festival van Nederland. Bijna 150.000 bezoekers kwamen in het weekend van 16, 17 en 18 juli naar De Schans in Lichtenvoorde om te genieten van muziek (onder meer Normaal, Di-rect, Caro Emerald, Waylon, K’s Choice en Airbourne), de stunts, de theateracts, de kermisattracties en natuurlijk de motorcross.

Zwarte Cross: humor en goede sfeer

Hoorde je in de beginjaren nog vooral geluiden van ‘ach, die achterlijke boeren met hun Grolschje in de wei’, tegenwoordig wordt live verslag gedaan op nationale radio en televisie. Hoewel het concept van de Zwarte Cross vaak moeilijk te begrijpen is voor mensen en media die er nog nooit zijn geweest, is vrijwel iedere bezoeker naar afloop razend enthousiast. En dat is juist omdat het festival zo ‘eigen’ is. Het heeft humor en een bijzonder goede sfeer. Daarom zie je er ook zowel jongeren (er is zelfs een speciaal ‘blagenparadijs’ voor ouders en kleine kinderen) als ouderen en zowel metalliefhebbers als artistiekelingen.

Op de foto met tante Rikie

Het begint al als je aan komt lopen. Vrolijke borden langs de route naar de hoofdingang lachen de stroom bezoekers tegemoet: ‘Heeft u het gas wel uitgedraaid?’ en ‘Op dit punt heeft u al 3.000 calorieën verbrand’. Na een aardige wandeling tussen de weilanden door is daar het bord ‘Hoofdingang nog 3 kilometer’. Ook een grap natuurlijk, want om de hoek is de ingang al te zien.

Achterhoekse Almanak

Daar wordt de humor vervolgd in het programmaboekje. Na de bezoekers bij voorgaande edities op de ‘Rikie’ (als parodie op de Linda’s, de Johans, de Youps, de Mathijssen en wat al niet meer) en op de Zwarte Cross-bijbel te hebben getrakteerd, ontvangen we dit jaar de Achterhoekse Almanak met typisch Achterhoekse recepten als zwoelepot, koelebrand en de macrobiotische vrije-uitloopfrikandel, muziektips van festivaldirectrice tante Rikie, informatie over de streekcultuur en ‘wiesheden uut de boeskool’.

Plezier is de verbindende factor

De toon is gezet en die wordt op het festivalterrein nooit meer losgelaten. Hoewel het festival geen duidelijke focus heeft, verbindt ‘plezier’ overduidelijk zowel de  shoarmatenten waar je ‘broodjes schoap’ kunt krijgen en de patatkramen (‘A-j honger heb, vret i-j alles!’) tot de calimeroklasse met crossertjes vanaf 4 jaar en het ‘veurweurd’ van BP’s Tony Hayward in het programmaboekje. In tegenstelling tot andere festivals geeft de Zwarte Cross in de huisregels juist aan wat wél mag: ‘schik maken’, ‘een betjen met mekare hen doen’, ‘mekaar een betjen in de gaten hollen’ en ‘genieten van alle artiesten, stoere crossers en stuntmannen’.

Het grootste festival van Nederland

Het is duidelijk. Na 13 jaar Zwarte Cross heeft dit Achterhoekse feestje nog niets van z’n charme verloren. Al is het uitgegroeid tot het grootste festival van Nederland én tot het grootste motorcrossevenement van West-Europa. Het wordt met veel enthousiasme georganiseerd door een clubje feestvierders die er niet op uit zijn om zoveel mogelijk poen binnen te harken, maar voor wie lachen, schik maken en ‘lekker sprekken’ op de eerste plek komt. Het is echt, het is authentiek en alles klopt. En dat straalt af op de bezoekers.

En daarom sluiten we – geheel in stijl – af met een mooi Achterhoeks spreekwoord. ‘At ne papstruffel vernemstig over d’n dekkel pleert, dan ligt de luuzen met de voele pens te hangebekken veur de heerd.’

Lees ook nog even dit:

Eén reactie op Sfeerimpressie van de Zwarte Cross 2010

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *