SEO-tips: de 16 belangrijkste voor 2019

Laatste update: 30 november 2018 om 1:38 pm

Er is de afgelopen jaren veel veranderd op SEO-gebied (zoekmachineoptimalisatie). Van ‘keyword stuffing’ om maar te scoren op één enkel zoekwoord per pagina zijn we naar daadwerkelijk behulpzame, goed geschreven en interessante teksten gegaan. Een prima ontwikkeling, wat mij betreft. En daar zal elke serieuze copywriter het mee eens zijn. Toch is SEO nog altijd springlevend. De fundamenten voor een goede vindbaarheid van je pagina’s staan nog altijd stevig in de grond. De belangrijkste van deze SEO-fundamenten beschrijf ik in dit artikel. En daarmee neem ik alvast een voorzet op het nieuwe jaar. Als je in 2019 hoog wilt scoren in de zoekmachines, zijn dit de ultieme SEO-tips om rekening mee te houden.

SEO-tips voor 2019

SEO-tips voor 2019: dit zijn de 16 belangrijkste!

1. Creëer content die iets nieuws laat zien of die de diepte in gaat

Niet voor niets staat deze op één. De allerbelangrijkste SEO-tip die ik je kan geven is dat je content simpelweg van buitengewone kwaliteit moet zijn. Steek dus meer tijd in research en zoek er meer voorbeelden en actualiteiten bij. Gebruik de pagina’s die op dit moment het hoogst in Google scoren op jouw voorgenomen zoekterm om je eigen webteksten en blogartikelen op basis daarvan nóg beter en uitgebreider te maken.

Voorbeeld van deze SEO-tip

Met mijn eigen website scoor ik sinds kort hoog op de zoekterm ‘passief inkomen’. Dat komt doordat ik een uitgebreid artikel heb geschreven waarin ik 19 concrete ideeën geef waarmee je zelf aan de slag kunt met het opbouwen van passief inkomen. Op die pagina wil ik niets verkopen, zoals veel concurrenten op deze zoekterm wel doen. Ik geef heldere en eerlijke informatie over het onderwerp (deels uit eigen ervaring) en ik heb ervoor gezorgd dat mijn lijst uitgebreid en duidelijk is. Ik heb geen links naar deze pagina aangemaakt. Puur op inhoud beloont Google me met een toppositie in de zoekmachine.

besteed tijd aan goede content

Besteed tijd aan goede content

2. Maak slim gebruik van sociale media

Heb je een geweldig stuk content gemaakt? Gefeliciteerd, zorg er dan voor dat je het op een goede manier met sociale media promoot. Hoewel shares en links geen directe rankingfactor in Google zijn, zijn er veel signalen dat ze de ranking wel degelijk beïnvloeden. En zelfs al zou dat niet waar zijn, dan levert een goede omgang met sociale media tóch extra bezoekers (en daarmee potentieel meer werk) op.

Hier een paar tips zodat je sociale media op de juiste manier inzet:

  • Creëer waardevolle content die het verdient om gedeeld te worden.
  • Voeg duidelijke deelknoppen aan je artikelen toe.
  • Deel je content zelf via het juiste kanaal en vraag om reacties.
  • Vraag mensen om je artikelen te delen als ze ze nuttig vinden.
  • Tag of vermeld mensen die je in je artikelen aanhaalt zodat ook zij het kunnen delen onder hun volgers.

Voorbeeld van deze SEO-tip

Onlangs plaatste ik een artikel dat ik eerder op dit blog had geplaatst als artikel op LinkedIn. Door het in zijn geheel te plaatsen, profiteerde ik van het algoritme van LinkedIn (dat liever complete artikelen dan links naar externe websites promoot). Veel mensen zagen het, en begonnen te liken en te reageren, waardoor nog meer mensen het zagen. Uiteraard moet je ook een interessant en herkenbaar artikel hebben geschreven, maar zonder inzet van sociale media zien maar weinig mensen het.

Sociale media kunnen je artikelen veel tractie geven

Sociale media kunnen je artikelen veel tractie geven (bron: LinkedIn)

3. Gebruik goede omschrijvingen voor afbeeldingen

‘Afbeeldingen’ staat prominent vermeld in de zoekmachine. Afbeeldingen maken al sinds mensenheugenis een belangrijk onderdeel uit van de zoekresultaten. In sommige gevallen zoeken mensen louter op afbeeldingen als ze iets nodig hebben. En daarom is het zo belangrijk om je foto’s en overige beeldmaterialen te optimaliseren.

Afbeeldingen zijn van een niet te onderschatten belang bij SEO

Afbeeldingen zijn van een niet te onderschatten belang bij SEO (bron: Google)

Hoewel Google er steeds beter in wordt om te herkennen wat op foto’s staat afgebeeld, kun je het beste een handje helpen. Zorg voor de juiste zoekwoorden in de naam waarmee je je beelden opslaat en in de alt-teksten. ‘Alt’ staat hierbij voor alternatief. Vooral in de beginperiode van internet waren deze teksten essentieel, omdat ze lieten zien wat er op de afbeeldingen stond voordat die was geladen. Maar alt-teksten worden nog steeds gebruikt door bijvoorbeeld visueel gehandicapten of wanneer afbeeldingen geblokkeerd worden. En ze worden dus ook door Google gelezen om uit af te leiden wat er op de afbeelding staat.

LEES OOK:  1 supersimpele SEO-hack die je beslist moet onthouden

Voorbeeld van deze SEO-tip

Maak het Google makkelijk en voeg altijd een duidelijke bestandsnaam, een omschrijving en een alternatieve tekst (alt-tekst) aan je afbeeldingen toe.

SEO-tip: optimaliseer afbeeldingen met de juiste omschrijving en alt-tekst

SEO-tip: optimaliseer afbeeldingen met de juiste omschrijving en alt-tekst

4. Zorg voor mooie url’s

Nog steeds kom je website tegen die lelijke url’s bevatten. Url’s met codes, vraagtekens en andere moeilijk te doorgronden informatie erin verwerkt. Niet mooi en niet helder. Niet voor mensen en niet voor Google. Zorg als het even kan voor korte en simpele url’s die mensen bij wijze van spreken zo over kunnen typen. Strip de url van alle overbodige woorden en vermeld alleen het zoekwoord inclusief 1 of 2 andere woorden.

Voorbeeld van deze SEO-tip

Mooie, prettig leesbare en deelbare url’s. Ik gebruik ze ook op doyoucopy.nl (hoewel ze vaak nog wel iets korter kunnen, wat volgens SEO-specialist Brian Dean beter is). Een voorbeeld:

Mooie url's: dat ziet er een stuk beter uit

Mooie url’s: dat ziet er een stuk beter uit (bron: Google)

5. Besteed bijzondere aandacht aan de titel

Naast url’s zorg je maar beter ook voor prettige titels. Sterker nog, een goede titel is een van de belangrijkste SEO-tips die ik je mee wil geven. Een titel met de juiste zoekwoorden zorgt namelijk niet alleen voor aantrekkingskracht op zoekmachines. Een goed geschreven titel verleidt ook mensen.

Een titel moet opvallen tussen die andere titels op de zoekresultatenpagina van Google. Bekijk bijvoorbeeld eens deze tips om betere titels te schrijven:

  • Gebruik jaartallen (‘de belangrijkste SEO-tips van 2019’) om je titels er actueel uit te laten zien.
  • Je kunt ook cijfers gebruiken om ze meer op te laten vallen (‘de 13 beste tips’).
  • En je kunt Magische Woorden gebruiken die een achterdeur naar het menselijk brein vormen. Bekende magische woorden zijn: Gratis, Nieuw en Ontdek.
  • Ook Stappenplan, Handleiding of Gids zijn aantrekkelijk voor mensen die een oplossing voor een concreet probleem zoeken.

Voorbeeld van deze SEO-tip

Cijfers, een jaartal, magische woorden, symbolen of andere trucs kun je goed gebruiken om je titel er echt uit te laten springen. Ik gebruik ze voor zowel mijn klanten als voor mijn eigen websites. Kijk maar eens naar dit voorbeeld waarbij ik de titel extra opvallend heb gemaakt:

Gebruik slimme copywriting om je titels op te laten vallen

Gebruik slimme copywriting om je titels op te laten vallen (bron: Google)

Google laat ze niet altijd zien, maar bijzondere tekens kunnen flink opvallen!

Google laat ze niet altijd zien, maar bijzondere tekens kunnen flink opvallen!

6. Verleid je bezoekers met de meta description

Behalve de titel heb je ook de omschrijving van je pagina (de zogenoemde ‘meta description‘) tot je beschikking om te verleiden. De meta description is het eerste stuk ‘content’ van je website dat mensen zien wanneer ze de pagina met zoekresultaten krijgen voorgeschoteld. Hier geen gebruik van maken is een gemiste kans.

In je meta description heb je iets meer ruimte om bezoekers naar je pagina te trekken. Ook hierin kun je gebruikmaken van Magische Woorden. Vergeet niet de zoekwoorden nog eens in de meta description te vermelden en een call-to-action te geven.

Voorbeeld van deze SEO-tip

Kijk maar eens wat ik bij een andere website die ik beheer heb gedaan. Zeg nu zelf, deze meta description is bijna niet te weerstaan, toch? De opvallende groene vinkjes (en massa’s andere emoji) kun je trouwens kopiëren van Emojipedia.

De meta description moet opvallen en aanzetten tot actie

De meta description moet opvallen en aanzetten tot actie (bron: Google)

7. Verwijder alles wat je pagina trager maakt en je niet per se nodig hebt

Weet je nog? Hoe we in de tijd van inbellen op je internetverbinding soms langer dan een minuut moesten wachten tot een website volledig was ingeladen? Gelukkig ligt die tijd ver achter ons!

inbelverbinding

Dialing… (bron: tenor.com)

Nu draait het allemaal om snelheid. Is jouw website niet snel genoeg, dan is een concurrent snel gevonden. Logisch dat Google de snelheid van je website heeft opgenomen in de lijst met rankingfactoren.

Veel toeters en bellen kunnen je website flink vertragen. Bedenk daarom goed wat je nodig hebt en wat niet. Verder kun je je website sneller maken door je afbeeldingen te optimaliseren en door een CDN te gebruiken.

Nuttige tools om te controleren of je website snel genoeg is zijn bijvoorbeeld Google PageSpeed Insights, WebPageTest.org en Pingdom Tools.

Voorbeeld van deze SEO-tip

De lay-out van dit blog heb ik zo eenvoudig mogelijk gehouden om ervoor te zorgen dat deze niet te veel vertraagt. Om die reden heb ik onlangs ook Disqus als reactieplatform verwijderd. Nu staat het reguliere WordPress-reactieveld weer onder de artikelen. Mijn website zou trouwens nog sneller kunnen door een nieuw en sneller thema te implementeren. Voor nu heb ik de snelheid via mobiele apparaten verhoogd door ook een AMP-versie aan te bieden.

Ik heb zelf veel geïnvesteerd om doyoucopy.nl snel te maken

De score van WebPageTest.org voor Doyoucopy.nl (bron: webpagetest.org)

8. Zorg dat je website er perfect uitziet op een mobiele telefoon

Waar tot voor kort het uitgangspunt van een website nog de desktopversie was waar de mobiele versie van werd afgeleid, is het tegenwoordig andersom. ‘Mobile first’ heet de strategie die helemaal uitgaat van de mobiele gebruiker.

Er zijn nog wel flinke verschillen van site tot site in het mobiele gebruik. Maar over het algemeen kun je zeggen dat zo’n 60 tot 70% van alle bezoekers via een mobiel apparaat komt. Dat betekent dat je website gewoon lekker moet werken op een smartphone of tablet.

LEES OOK:  Zoekmachinemarketing en de PageRank

De knoppen moeten groot genoeg zijn en alle tekst moet je duidelijk kunnen lezen. Daarnaast is het belangrijk dat afbeeldingen en filmpjes goed worden vertoond. Wees eerlijk tegenover jezelf: is de mobiele versie een uitgeklede versie van de desktopwebsite? Of is het een variant die op zichzelf staat?

Voorbeeld van deze SEO-tip

Vroeger hadden de Nederlandse Spoorwegen een mobiele website: m.ns.nl. Weet je nog? Dit was een gestripte versie van de desktopwebsite. Maar verreweg de meeste mensen gebruiken de NS-site op hun mobiel. Omdat ze bijvoorbeeld op willen zoeken wanneer hun trein vertrekt. De NS-website ziet er anno nu perfect uit voor mobiel. De knoppen zijn duidelijk en alles werkt zoals het zou moeten werken (nu die treinen nog eens op tijd laten rijden 😉 ).

Volledig functionele mobiele website van de Nederlandse Spoorwegen

Volledig functionele mobiele website van de Nederlandse Spoorwegen (bron: ns.nl)

9. Link naar andere websites met relevante content

Deze SEO-tip wordt helaas maar al te vaak over het hoofd gezien. Maar hij wordt door alle gezaghebbende SEO-specialisten aangeraden. Door regelmatig links naar gerelateerde content met autoriteit aan te brengen, maak je jouw eigen content waardevoller. Ook geef je zo een signaal aan Google in welke categorie de zoekmachine jouw content moet plaatsen. Ten slotte kun je door te linken naar anderen op een laagdrempelige manier links terug naar jouw content verkrijgen.

Natuurlijk moet je wel opletten wat je doet. Een link vanaf een salespagina naar je rechtstreekse concurrent is misschien niet handig. Maar een link in een blogartikel naar een consumententest of een interview in een krant is vaak een krachtige link die jou gaat helpen beter te scoren in de zoekmachines. Omgekeerd geldt het ook: een link naar een zwakke of zelfs spammy website kan jouw website schaden.

Voorbeeld van deze SEO-tip

In dit artikel link ik zelf naar gezaghebbende bronnen op het gebied van SEO: Neil Patel, Brian Dean, Yoast. Door naar deze bronnen te linken, die in de ogen van Google goed bekend staan met belangrijke zoektermen, geef ik meer waarde aan dit artikel. Daardoor zal Google dit artikel uiteindelijk ook beter op waarde schatten. Wat zijn de mogelijke bronnen in jouw eigen vakgebied?

Maak links aan naar gezaghebbende online bronnen

Maak links aan naar gezaghebbende online bronnen (bron: backlinko.com)

10. Link naar je eigen gerelateerde content

Naast externe links zijn ook interne links van groot belang. Zorg voor een goede sitestructuur waarbij je weet wat je belangrijkste pagina’s zijn (de zogenoemde cornerstone content). Waar mogelijk en relevant link je dan naar deze belangrijkste content op je website. Zo wijs je je bezoekers en Google erop wat niet te missen content op jouw website is.

Behalve links naar andere relevante artikelen op je pagina, kun je ook linken naar content verderop in het artikel op dezelfde pagina. Dat is vooral handig als je een lang artikel schrijft, zoals dit artikel (zie verderop bij ankers in je tekst).

Voorbeeld van deze SEO-tip

Behalve handmatige links naar andere pagina’s kun je ook een plugin installeren die links naar gerelateerde content aanmaakt. Zo laat je bezoekers meer pagina’s van je website bekijken en blijven ze langer. Dat is gunstig voor zowel je waardering door Google als de opbouw van je merk.

Een voorbeeld van een alinea met links naar gerelateerde content

Een voorbeeld van een alinea met links naar gerelateerde content

11. Nodig andere websites uit om naar jou te linken

Backlinks vanaf betrouwbare websites naar jouw website zijn nog steeds een belangrijke manier om je positie in Google veilig te stellen. Makkelijk is het niet om goede links te verzamelen. Maar dat is wel waar je aandacht naar uit zou moeten gaan. Een lijst met manieren om backlinks van hoge kwaliteit naar je eigen site te verkrijgen vind je in deze blogpost van SEO-specialist Brian Dean.

Enkele van de succesvolle linkbuilding-methoden die Brian voorstelt (dit is dus niet zoals de meeste linkbuilders het doen!):

  • De Skyscraper-tactiek, waarbij je de huidige zoekresultaten voor jouw term véél beter en uitgebreider maakt.
  • Meld je aan als bron voor journalisten (in de Engelssprekende wereld hebben ze HARO – Help A Reporter Out, maar ik heb helaas nog geen goed Nederlands alternatief gezien).
  • Ga achter dode links aan en meld die bij de websitebeheerder: het idee is dat je vervolgens jouw eigen website als alternatief pitcht.
  • Vraag beheerders die tekst of afbeeldingen van je website hebben overgenomen (dat gebeurt doorlopend, geloof me) om een link naar jou als bron aan te maken.

Voorbeeld van deze SEO-tip

Met mijn artikelen op doyoucopy.nl heb ik enkele interessante links weten te verkrijgen. Nóg een reden om komend jaar eindelijk aan de slag te gaan met bloggen!

Wees creatief bij het verkrijgen van links van andere websites

Wees creatief bij het verkrijgen van links van andere websites (bron: linkminer.com)

12. Gebruik tekst, afbeeldingen, infographics, video’s…

Goede content is natuurlijk meer dan alleen tekst. Veel meer. Eerder had ik het al over afbeeldingen die je zou moeten optimaliseren. Maar je moet je artikelen eigenlijk nog verder verrijken met andere vormen van content. Zo gebruik je het beste citaten, infographics, video’s, sociale media en allerlei soorten bronnen in je artikel om er een echt waardevolle bron van te maken.

Zo lijkt je blogpost niet alleen langer en indrukwekkender, maar zo voeg je ook echt waarde toe. Het mooiste is het als je zelf infographics en andere materialen kunt maken die anderen dan weer over kunnen nemen (waarbij ze naar jouw website zouden moeten linken), maar je kunt ook media gebruiken die je elders op internet vindt.

LEES OOK:  Tips om nóg meer uit je Wordpress-installatie te halen

Voorbeeld van deze SEO-tip

Voor een voorbeeld van deze SEO-tip hoef je alleen maar door dit blogartikel te scrollen! En kijk ook eens naar deze infographic van Backlinko (hierop vind je een aantal van de tips uit dit artikel ook terug):

Infographic met SEO-tips

Infographic met SEO-tips (bron: backlinko.com)

13. Zorg dat je inzicht hebt in de statistieken van je website

Als je geen inzicht hebt in de statistieken van de website, kun je eigenlijk ook geen gefundeerde keuzes voor verbeteringen maken. Alle belangrijke SEO-verbeteringen die je aan je website door wilt voeren beginnen bij een uitstekend inzicht in welke pagina’s het goed doen in termen van bezoekers, tijd op de pagina en bounce rate. Heb je nog geen betrouwbare data, dan raad ik je aan om zo snel mogelijk de code van Google Analytics toe te voegen.

Voorbeeld van deze SEO-tip

Dankzij de statistieken van Google Analytics weet ik bijvoorbeeld dat mijn website het het beste doet tijdens kantoortijden. Maar ik weet ook welke blogartikelen populair zijn en welke content weg ligt te kwijnen.

Heb je inzicht in de statistieken van je website?

Heb je inzicht in de statistieken van je website?

14. Voeg lijstjes en tussenkoppen toe

Zie je dat dit artikel één grote lijst is? Gelukkig heb ik ook verschillende opsommingen en tussenkoppen toegevoegd, anders was het geheel behoorlijk onleesbaar geworden. Door lijstjes in het artikel op te nemen en koppen met daaraan de belangrijkste zoekwoorden aan het artikel toe te voegen, maak ik het een stuk aantrekkelijker voor zowel mensen als zoekmachines. Tip: zorg voor voldoende witruimte en probeer doorlopend de aandacht vast te houden via een aantrekkelijke opmaak en slim geplaatste afbeeldingen.

Voorbeeld van deze SEO-tip

Hieronder zie je een voorbeeld van mijn Italië-blog. Ik gebruik volop witruimte, tussenkoppen, vetgedrukte tekst en lijstjes. Dit maakt het artikel lekker leesbaar. Daar houden mensen én zoekmachines van.

Lekker leesbare tekst met tussenkoppen en lijstjes

Lekker leesbare tekst met tussenkoppen en lijstjes (bron: ditisitalie.nl)

15. Zorg voor ankers in je tekst

Een anker of – in het Engels – anchor is een link naar een plek op dezelfde pagina of in hetzelfde document. Deze ankerlinks zijn handig voor de gebruiker, omdat je ze als een inhoudsopgave kunt gebruiken. Het voorbeeld van zo’n inhoudsopgave zie je boven aan dit artikel. Een bezoeker kan de inhoudsopgave zo bekijken en scannen of er een interessant onderwerp bij zit, dat hij of zij direct wil lezen.

Zonder zo’n inhoudsopgave ziet een bezoeker het artikel en kan hij besluiten om weer weg te gaan omdat het te veel tekst is. In het gunstigste geval slaat hij het artikel op via Pocket om het later te lezen. In het slechtste geval komt hij nooit meer terug en verandert de bezoeker in een bounce, wat niet gunstig is voor je ranking in de zoekresultaten.

Maar er is nóg een voordeel om anchors te gebruiken. En dat hangt uiteraard samen met het eerste voordeel. Want wat goed is voor de gebruiker, is goed voor de zoekmachines. Deze links op dezelfde pagina laat Google in de zoekresultaten regelmatig zien als zogenoemde sitelinks. Hierbij verschijnt onder het standaardzoekresultaat nog een rijtje met links waar de gebruiker op kan klikken om direct naar dat onderdeel op de pagina te gaan. Het behoeft geen betoog dat deze sitelinks het zoekresultaat extra laten opvallen met een hogere CTR tot gevolg. Een dikke, vette SEO-tip dus!

Voorbeeld van deze SEO-tip

De sitelinks in actie zie je bijvoorbeeld in dit fragment uit de zoekresultatenpagina van Google. Google heeft de ankerteksten uit mijn artikel over het schrijven van een monsterblog overgenomen en laat deze in het zoekresultaat zien.

SEO-tip: val extra op met sitelinks via ankerteksten

SEO-tip: val extra op met sitelinks via ankerteksten (bron: Google)

16. Schrijf voor mensen, niet voor zoekmachines

Naast dat je in 2019 voor écht waardevolle content moet zorgen is deze SEO-tip waarschijnlijk de belangrijkste. Uiteindelijk schrijf je namelijk niet voor een machine, maar voor een mens van vlees en bloed. Je wilt dat je teksten iets teweeg brengen, dat ze emotie bevatten, dat ze aanzetten tot actie. Dat ze écht een toevoeging aan je website zijn. Want als je ze alleen maar geschreven hebt om Google om de tuin te leiden dat je website interessant is voor mensen, dan zal dat uiteindelijk tegen je werken.

Voorbeeld van deze SEO-tip

Het algoritme van Google is slim genoeg om goede teksten van slechte teksten te onderscheiden. Het algoritme van Google ziet niet alleen een zoekterm, maar het weet steeds vaker wat de zoekintentie van de gebruiker is. En daarbij wil Google het allerbeste resultaat. Dat is namelijk nog altijd het businessmodel van Google: het beste resultaat voor de gebruiker (anders zouden we allemaal binnen no time Bing gebruiken!). Kijk dus vooral als mens naar wat je schrijft en geschreven hebt en gebruik de SEO-tips op deze pagina om je teksten te finetunen.

Je schrijft niet voor hem

Je schrijft niet voor hem

Conclusie: SEO in 2019

Als je bovenstaande lijst helemaal hebt doorgenomen, dan zul je het met me eens zijn dat de hele SEO-wereld is verschoven van kwantiteit naar kwaliteit. Het draait allemaal om – in de woorden van Google zelf – Expertise, Authority and Trust (E-A-T).

Dus:

  • Liever enkele blogartikelen op je website die veel informatie bevatten en nuttig geschreven zijn (monsterblogs) dan honderden blogs waarvan er al zo veel op internet te vinden zijn.
  • Beter kun je ook investeren in één enkele backlink van hoge kwaliteit dan 1.000 backlinks van dubieuze startpagina’s of zieltogende blogs.
  • Zorg ervoor dat je – via je blogartikelen en de overige content op je website – dé autoriteit wordt in jouw vakgebied (of een niche daarvan).
  • Verbeter of verwijder content die niet aan de hoogste kwaliteitsrichtlijnen voldoet (wees extra kritisch op je eigen content!).
  • Je site zelf moet gewoon lekker werken, er overzichtelijk uitzien, prettig navigeerbaar zijn en supersnel zijn (denk: mobile first!).

Als je de bovenstaande SEO-tips allemaal doorvoert, dan garandeer ik je dat je betere content maakt die meer bezoekers aantrekt, voor meer conversie zorgt en die uiteindelijk ook je resultaten verbetert.

Bronnen: neilpatel.com, backlinko.com, yoast.com, foto’s: Pixabay en Unsplash.

No comments

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *