SEO en SEA: wat is het en wat is het verschil?

SEO en SEA: wat is het en wat is het verschil?

Binnen het jargon van de zoekmachinemarketing (SEM, ofwel Search Engine Marketing) lees je veel over de begrippen SEO en SEA. Of je het nu leuk vindt of niet: als copywriter of tekstschrijver krijg je hiermee te maken. Maar wat betekenen de begrippen eigenlijk en wat is het verschil tussen de twee?

SEO en SEA hebben beide met je zichtbaarheid op internet te maken. Dat klopt. De termen hangen ook met elkaar samen, maar er is eveneens een belangrijk verschil tussen SEO en SEA. 

Afkorting SEO en SEA

SEO staat voor Search Engine Optimization.

SEA betekent Search Engine Advertising.

Beide begrippen beginnen inderdaad met Search Engine en ze hebben dus beide met ‘zoekmachines’ te maken. Wanneer we het hebben over ‘zoekmachines’, bedoelen we in de praktijk vrijwel altijd Google.

Logisch, dit is in Nederland en België verreweg de populairste zoekmachine. Maar als we spreken van de begrippen SEO en SEA kunnen we het ook over concurrenten van Google hebben. Hiervan zijn Bing en Yahoo de bekendste.

SEO en SEA zijn twee verschillende aspecten van zoekmachinemarketing (SEM). Dit is het vakgebied dat erop is gericht websites te promoten in zoekmachines.

Laten we het eerst eens hebben over SEO, ook wel de ‘natuurlijke’ of ‘organische’ zoekresultaten genoemd.

SEO: je website vindbaar maken

De afkorting SEO staat dus voor Search Engine Optimization. In goed Nederlands: zoekmachineoptimalisatie. Maar de afkorting SEO kom je verreweg het vaakst tegen.

SEO: Search Engine Optimization (beeld: Pixabay)

Zoekmachine-optimalisatie: het woord zegt het al. Met SEO houd je je bezig met het geheel aan activiteiten om een website zo hoog mogelijk voor bepaalde zoektermen te laten ranken.

Je wilt een hogere positie dan die van je concurrenten op bepaalde zoekwoorden of zoekwoordcombinatie. Want: hoe hoger je staat, hoe groter de kans dat je bezoekers en daarmee klanten krijgt.

Slechts weinig mensen klikken door naar de tweede of volgende pagina’s met zoekresultaten van Google. En die zwaar beconcurreerde eerste pagina bevat steeds minder vaak 10 resultaten, doordat Google meer ruimte reserveert voor betaalde zoekresultaten (daar komen we zo op) en zogenoemde ‘aanbevolen fragmenten’ of featured snippets.

Iemand die zich met SEO bezighoudt, zoals de SEO-tekstschrijver, beoefent dus werkzaamheden om je website zo aan te passen dat hij goed scoort in de zoekmachines. Dat kwam in een nog niet zo ver verleden vooral neer op het zo vaak mogelijk noemen van je belangrijkste zoekwoord.

Over-optimalisatie ligt op de loer
Over-optimalisatie ligt op de loer (bron: kidsblend.nl)

Het resultaat was vaak een onleesbare tekst doorspekt met zoekwoorden en grammaticaal kromme constructies om er maar letterlijk uitgespelde zoektermen in te kunnen verwerken. De laatste jaren is Google echter veel slimmer geworden. 

Het algoritme achter de grootste zoekmachine ter wereld leert nog iedere dag bij en weet inmiddels een slecht geschreven tekst van een goed geschreven tekst te onderscheiden.

Het doel van Google (en ook van de andere zoekmachines) is tenslotte niet om hun zoekmachine tevreden te stellen, maar om gebruikers een goede ervaring te bieden (want dan blijf je Google gebruiken en dan blijft Google geld aan je verdienen).

Uiteindelijk zijn websites niet voor machines, maar voor mensen bedoeld! En dat is precies waarin de aanpak van SEO de laatste tijd nogal veranderd is.

Vroeger kon je vrij gemakkelijk een website manipuleren voor de zoekmachines. Dat deden webmasters door zichtbare of onzichtbare teksten (wit op een witte achtergrond!) vol te proppen met woorden die in die tijd populair waren. Gelukkig werkt dit al lang niet meer zo.

Weet je nog? Als je deze woorden op je website gebruikte, kwam je hoger in de zoekresultaten (bron: SlidePlayer)

In de strijd om de ‘natuurlijke’ of ‘organische’ vermeldingen in de zoekmachines moet je nu tijd investeren en voor goede, leesbare en behulpzame content (in de vorm van teksten, foto’s, video’s) zorgen. Jouw pagina’s scoren pas beter dan die van uw concurrent als ze ook echt beter zijn.

Natuurlijk, op je bedrijfsnaam zul je waarschijnlijk zonder al te veel moeite bovenaan de zoekresultaten staan. Maar op andere zoektermen kan een goede positie veel lastiger zijn. Terwijl die juist belangrijker zijn als je nog geen wereldberoemd merk bent.

Je betaalt niets voor het organische verkeer dat Google doorstuurt naar je site, dus werken aan SEO is sowieso een goede investering voor de langere termijn. Maar voor het zover is, kost het natuurlijk wel tijd en moeite om dit te bereiken.

Zo word je het beste zoekresultaat

Door structureel te werken aan SEO bereik je dus een voor jouw belangrijke trefwoorden een zo hoog mogelijke positie in de zoekmachine.

Hoe moet je dit aanpakken? Daarvoor moet je weten wat de missie van Google is.

Het is onze missie om alle informatie ter wereld te organiseren en universeel toegankelijk en bruikbaar te maken.

De missie van Google (bron: Google)

Dat betekent dat Google voor zijn gebruikers een waardevolle rangorde in de zoekresultaten wil aanbrengen. Om dit te bereiken is Google (en in navolging daarvan ook andere zoekmachines) in de laatste jaren veel beter geworden.

Door middel van kunstmatige intelligentie leert Google dagelijks bij, waardoor hij nu ook foto’s kan herkennen en ordenen.

De factoren die bepalen welke plaats in de rangschikking jouw website krijgt lopen op tot boven de 200. Je plek in die ranglijst hangt zeker niet alleen af van de links naar je website. En ook niet alleen van de content op je website. 

Wees geen spammer

Wat we wel duidelijk hebben gezien is dat ‘spammy’ websites die met slechte content en simpel verkregen links hoog in de rankings willen eindigen, steeds minder kansen krijgen.

No Spam, please… (foto: PxHere)

En dat is eigenlijk maar goed ook. Iedereen kent wel de frustratie van zoeken op internet en eindeloos klikken door websites met informatie waar je eigenlijk helemaal niet naar op zoek was.

Wees wél de beste

Om een hoge plek in de zoekresultaten te bemachtigen, moet je anno nu simpelweg een van de beste zoekresultaten zijn. En zo simpel als dat klinkt, zo lastig kan dat in de praktijk zijn. Zeker in concurrerende markten.

De beste aanpak is over het algemeen dat je zorgt dat je met jouw pagina of artikel veel nuttige informatie biedt, die het ‘probleem’ van de gebruiker oplost. Die oplossing breng je op een begrijpelijke en leesbare manier.

Denk: wat zou ik zelf willen vinden als ik op deze zoekterm zocht?

Hiervoor moet je vooraf goed zoekwoordenonderzoek doen. Welke woorden gebruiken jouw potentiële klanten als ze naar oplossingen voor hun problemen zoeken? En welke websites treffen ze dan aan in de zoekresultaten?

Het is jouw doel om een beter antwoord op hun zoekvraag te formuleren dan dat van al die andere websites die je op de eerste pagina in Google vindt.

Wat zeker helpt is als je je tekst kun verrijken met beeldmateriaal. Grafieken, diagrammen, video, foto’s, illustraties. Zoekmachines worden blij van een mooi stuk content, niet van één blok saaie tekst.

Waarom niet? Omdat ze graag ‘lezen’ zoals gebruikers een website lezen. Wist je trouwens dat Google inmiddels ook kan ‘zien’ wat er op foto’s en andere afbeeldingen staat?

Heb je eenmaal een geweldige pagina samengesteld uit excellente informatie via tekst en beeld? Dan zou die pagina vanzelf natuurlijke links moeten krijgen en gedeeld moeten worden op sociale media, zo redeneert Google.

Gelukkig zijn er ook manieren om de zoekmachine een handje te helpen door zelf actief met backlinks aan de slag te gaan.

SEA: je website adverteren

Goed, dat waren de ‘natuurlijke’ zoekresultaten. Maar hoe zit het nu met die betaalde of gesponsorde zoekresultaten?

Je hebt zeker weleens van SEA gehoord, als je je hebt verdiept in het promoten van je website. SEA wordt vaak samen met SEO genoemd, maar in tegenstelling tot de ‘natuurlijke’ of ‘organische’ zoekresultaten, gaat het bij SEA uitsluitend om gesponsorde zoekresultaten. 

SEA is een afkorting voor Search Engine Advertising. In gewoon Nederlands noemen we dat ook wel zoekmachine-adverteren.

Zoals gezegd komen SEO en SEA samen in het begrip SEM, dat je staat voor Search Engine Marketing, ofwel zoekmachinemarketing. Dat is ook de reden dat je SEO en SEA vaak in één adem hoort. Idealiter werken ze samen in het geheel van activiteiten om je website zo goed mogelijk in de zoekmachines te presenteren.

Voor zoekmachine-adverteren moet je logischerwijs betalen. SEA kost dus geld, maar je website voor SEO laten optimaliseren kost ook geld (of tijd, als je het zelf doet).

Een manier om aan SEA te doen is om te betalen voor Google AdWords of Google Ads (zoals AdWords sinds enige tijd heet) tegen. Google Ads is het self service-programma waarmee je tekst- en beeldadvertenties kunt opzetten.

Het Google Ads-programma (bron: Google Ads)

Google Shopping

Een speciale vorm van SEA is Google Shopping. Hiermee laat je een deel van je productassortiment mét afbeelding direct in de resultaten van Google zien. Voor webshops kan dit een aantrekkelijke optie zijn. 

Met één klik heb je consumenten met een aankoopintentie op je productpagina. Alleen nog even het product in het mandje en kopen maar!

Met Google Shopping promoot je producten direct in de zoekmachine (bron: Google)

Adverteren op YouTube

Behalve zoekmachine-adverteren, loont het ook de moeite om te kijken naar adverteren op YouTube. Eigenlijk is YouTube ook een zoekmachine. Dagelijks zoeken meer dan een miljard mensen wereldwijd naar instructies, amusement en oplossingen voor problemen op YouTube. 

Verschillende creatieve mogelijkheden om te adverteren op YouTube (bron: Influencer Marketing Hub)

Met zo’n enorm aantal potentiële klanten en zo veel verschillende onderwerpen, kan het bijzonder interessant zijn om hiertussen te staan. Via YouTube kun je uitstekend targetten op je doelgroep en heb je de beschikking over veel creatieve manieren om dat te doen. Een SEA-specialist kan je hierbij op het juiste spoor zetten.

Waarom kiezen voor SEA?

Je vraagt je misschien af waarom je zou kiezen voor betaalde zoekresultaten als je ook met natuurlijke zoekresultaten in Google kunt komen. Niemand klikt toch zeker op die advertenties?

Om met dat laatste te beginnen: dat is simpelweg niet waar. Google test voortdurend met de posities van advertenties om deze te optimaliseren voor kliks. Misschien let je er zelf goed op dat je alleen op organische resultaten klikt, er zijn echt veel mensen die het niet uitmaakt of ze op een advertentie of een gewoon zoekresultaat klikken.

Maar er zijn meer eenvoudige redenen waarom bedrijven willen adverteren in Google. Bijvoorbeeld omdat:

  1. Het onmogelijk is om snel op de eerste pagina in Google te komen.
  2. Je méér bezoekers aan wilt trekken.
  3. Je een nieuw product of een nieuwe dienst hebt die je extra wilt promoten.
  4. Er een tijdelijke actie is waarvan iedereen moet weten.
  5. Omdat je wilt voorkomen dat concurrenten op bepaalde zoekwoorden boven jouw resultaten in Google staan.

En zo zijn er nog meer redenen die adverteerders kunnen hebben om hun diensten of producten via Google te willen promoten. Een reden voor SEA kan bijvoorbeeld ook zijn dat je direct ziet wat werkt en wat niet.

Dit levert bruikbare informatie op waarmee je je website of webshop verder kunt optimaliseren. Logisch dat SEO en SEA vaak naast elkaar worden ingezet door bedrijven.

Via SEA is het in principe mogelijk om over een uur bovenaan in Google of Bing te staan. Met Google Ads of Bing Ads heb je het gereedschap in handen dat dit mogelijk maakt.

Als de kosten die je per converterende bezoeker uitgeeft lager zijn dan de opbrengsten, is SEA vaak een no-brainer. Simpel gezegd: het levert meer geld op om te adverteren dan om dat niet te doen.

Daarom zie je ook vaak dat bedrijven die al op nummer 1 in de organische zoekresultaten scoren, alsnog SEA-campagnes opzetten om méér bezoekers binnen te halen.

Veel adverteerders gaan automatisch naar Google als ze willen adverteren in de zoekmachine. Dat is ook logisch omdat Google verreweg de grootste is. Toch kan het soms slim zijn om naar Bing of Yahoo te kijken, als je concurrenten ook stevig aan het promoten zijn. Het is goed mogelijk dat je de concurrentie daar met weinig budget kunt verslaan.

Bing Ads van Microsoft: concurrent van Google Ads (bron: Bing)

Uiteraard moet je website wel ingericht zijn op het ontvangen van deze bezoekers. Landingspagina’s moeten aansluiten bij de producten en diensten waarmee je wilt adverteren en je moet zorgen voor een goede route door je website die tot conversie leidt.

Nadelen van SEA zijn er natuurlijk ook. Het voornaamste nadeel is dat je bezoekersstroom stopt op het moment dat je met je campagne stopt.

Daarnaast kunnen de kosten flink oplopen als je louter gaat adverteren om aan je klanten te komen. Daarom moet je het rendement van je campagnes voortdurend monitoren.

Het verschil tussen SEO en SEA?

Wat is nu het precieze verschil tussen SEO en SEA? Je kunt het zien als het verschil tussen redactionele inhoud en advertenties of advertorials in een tijdschrift of krant.

SEO vs SEA: rood is gesponsord, groen is natuurlijk of organisch (bron: Google)

Met SEO streef je door het op de juiste manier structuren van je content en het verwerken van slimme zoekwoorden een hoge positie in de rangorde van zoekresultaten na.

Na je harde werk levert dat je uiteindelijk meer bezoekers en daarmee meer potentiële klanten op. In markten met weinig concurrentie – voor zover die nog bestaan – kan het makkelijker zijn om relatief snel een hoge positie te krijgen.

Bij SEA of zoekmachine-adverteren betaal je om deze bezoekers te mogen ontvangen. Nou ja, ze moeten nog wel even op je advertentie klikken. Maar aangezien die advertenties bij Google en in de andere zoekmachines prominent worden getoond, klikt een aanzienlijk deel van de internetters op deze gesponsorde resultaten. 

Het voordeel van SEA is dat je geen langdradig en kostbaar SEO-traject in hoeft, maar direct bezoekers op voor jou relevante zoekwoorden binnen kunt halen. Je betaalt alleen voor de gerichte bezoekers die je krijgt.

Je zorgt ervoor dat je website in de basis goed gevonden kan worden en goede informatie bevat. Tegelijkertijd probeer je nieuwe dingen uit of blijf je de concurrentie voor met advertenties in Google of andere zoekmachines. 

Natuurlijk blijf je – of het bureau dat je campagnes beheert – continu een vinger aan de pols houden. Online kunnen de zaken er tenslotte snel anders voor komen te staan.

Zo zorg je voor een goede SEA-campagne

Het opzetten van een SEA-campagne is weliswaar zelf te doen, maar een goede campagne opzetten is dan weer niet zo eenvoudig én tijdrovend. Vandaar dat veel bedrijven die uitbesteden aan gespecialiseerde bureaus.

De gesponsorde resultaten verschijnen net als de natuurlijke resultaten in een rangorde. Deze rangschikking hangt van de AdRank af die je advertenties krijgen. De advertentie met de hoogste AdRank verschijnt op de beste posities.

De AdRank wordt door Google bepaald aan de hand van je maximale bod op een zoekwoord én de kwaliteitsscore van je advertentie. Je begrijpt: het is net als bij de content op je website belangrijk dat die kwaliteitsscore zo hoog mogelijk is.

Waar hangt de kwaliteitsscore dan vanaf? Van een aantal zaken:

  • Van de doorklikratio (CTR) op je advertentie.
  • Ook van de relevantie van je advertentie.
  • En van de kwaliteit van de landingspagina(’s). 

Door goed na te denken over de landingspagina, stuur je je bezoekers zo ver mogelijk de ‘salesfunnel’ in en vergroot je de conversie.

Zorg voor een relevante landingspagina met overtuigende webteksten en een heldere call-to-action-knop waarmee je de deal kunt sluiten. Daarnaast zorg je er natuurlijk voor dat je via Google Analytics meet wat de resultaten zijn van je campagne.

Wat je bij SEA nooit moet doen is bezoekers eenvoudigweg doorsturen naar de homepage van je website. Grote kans dat ze dan nooit het doel bereiken dat je voor ogen had.

Wat is een SEO-specialist?

Een SEO-specialist houdt zich bezig met het optimaliseren van je website voor zoekmachines. Dit is iets wat je ook zelf kunt doen als je je voldoende hebt ingelezen en veel tijd over hebt.

Maar veel bedrijven kunnen het zich niet veroorloven om hier tijd in moeite in te gaan steken en schakelen daarom een SEO-specialist in.

Het vak van de SEO-specialist is nu anders dan vroeger. En met vroeger bedoelen we dan een aantal jaren geleden (ja, het gaat snel op het internet). Dat komt doordat zoekmachines nog volop in ontwikkeling zijn.

In de begintijd van de zoekmachines, nu zo’n 25 jaar geleden, kon je de resultaten heel eenvoudig beïnvloeden door veel populaire zoekwoorden in je teksten te gebruiken.

Die zoekwoorden moest je ook zo letterlijk mogelijk en in de juiste volgorde overnemen om in de resultaten naar voren te komen. Synoniemen en meervouden kenden de zoekmachines niet. En ze konden de teksten op je website al helemaal niet lezen.

Aan het eind van de jaren 90 van de 21ste eeuw verscheen Google als ‘new kid on the block’. Kun je het je nog herinneren, net zoals ik? Dan ben je al best oud 😉

De vernieuwende zoekmachine kwam toen met een algoritme dat informatie putte uit het aantal links naar een resultaat. Meer links betekende meer autoriteit in de ogen van Google.

Met de komst van Google in 1997 veranderde alles! (bron: Google)

Zo werd het belangrijk om links naar jouw website te vergaren en dat is het nog steeds, getuige het grote aantal linkverzoeken dat ik nog wekelijks van schimmige linkbuilders krijg.

Gelukkig ontdekte Google zelf ook dat resultaten rangschikken op basis van links alleen geen bestendig businessmodel is. Daarom kwamen er meer variabelen bij, tot wel 200 of meer anno nu.

Niemand weet precies hoe dit model van Google in elkaar steekt en dat is ook niet de bedoeling.

Maak de beste content die je kunt maken

Volgens Google moeten website-eigenaren en SEO-specialisten ook niet proberen om de zoekresultaten kunstmatig te beïnvloeden, maar moeten ze hun tijd en moeite steken in het maken van goede content

Om duidelijk te maken dat het hun ernst is, voert Google regelmatig updates aan zijn systemen door, waarmee websites die ongeoorloofde trucjes toepassen om de zoekresultaten te sturen worden afgewaardeerd.

In dat geval loop je dus de kans een veel lagere ranking te krijgen of zelfs in het geheel uit de zoekresultaten te verdwijnen.

Geef antwoord op vragen

Een goede SEO-specialist of SEO-expert doet dus meer dan je teksten volproppen met sleutelwoorden waarop je graag gevonden zou willen worden. De SEO-specialist van nu kijkt samen met jou naar antwoorden op vragen die bij potentiële klanten leven.

  • Hoe kun je op je website antwoorden op deze vragen geven?
  • Kun je iets weggeven dat jouw potentiële klanten helpt en waardoor ze op een later moment in het koopproces bij je terugkomen?
  • Wat is de zoekintentie waarmee bezoekers op jouw website terechtkomen?

Natuurlijk hoort bij dit proces een gedegen zoekwoordonderzoek. De SEO-specialist kijkt naar zoekwoorden en zoektermen die interessant voor jouw website kunnen zijn en bestudeert de concurrentie.

Uiteindelijk komt hij met een lijst met zoektermen waaromheen je content zou kunnen maken. En geeft hij adviezen waarmee je SEO-fouten kunt voorkomen.

Mogelijk doet de SEO-specialist ook zelf voorstellen voor het maken of verbeteren van content. Maar het komt ook voor dat het schrijfwerk uitbesteed wordt aan een tekstschrijver of copywriter.

Een voorbeeld van het werk van een SEO-specialist

Stel, je concurrent scoort goed op de zoekwoordcombinatie ‘SEO tektschrijver’.

SEO-tekstschrijver of SEO-copywriter: een kwestie van voorkeur
SEO-tekstschrijver of SEO-copywriter: een kwestie van voorkeur

Eigenlijk wil je daar zelf hoger op scoren dan hij. Je zult er dan voor moeten zorgen dat jouw pagina over dit onderwerp beter is dan die van hem (en dan van de andere concurrentie op pagina 1 van Google).

Je kunt je pagina verbeteren door hem inhoudelijker en diepgravender te maken. Ook een betere structuur, voorbeelden en beeldmateriaal kunnen bijdragen aan een pagina die waardevoller is voor de zoekopdracht ‘SEO tekstschrijver’.

Vaak betekent het dat je jouw content uit moet breiden, langer moet maker. Maar in alle gevallen betekent het dat je content beter moet zijn dan die van je concurrent.

Het begint erbij dat je je af moet vragen waarnaar mensen zoeken die de term invoeren. Zoeken ze een tekstschrijver om hun website beter vindbaar te maken? Of ambiëren ze misschien een nieuwe carrière? Zijn er andere redenen waarom mensen juist deze zoekwoordcombinatie invoeren?

Meerdere disciplines komen samen

Als jouw pagina daadwerkelijk (een van) de beste is die er voor dit onderwerp is, ligt het voor de hand dat anderen dat ook inzien en dat zij links naar jouw content aan gaan maken. In plaats van links naar jouw concurrent.

Je begrijpt waarschijnlijk al dat het vak van de SEO-specialist (waar ik de SEO-tekstschrijver ook onder reken) meer inhoudt dan alleen content optimaliseren. Veel SEO-specialisten adviseren je ook over de techniek en de structuur van je website.

Sommigen geven je ook adviezen over hoe je goede links van interessante websites kunt krijgen. Daarvoor schakelen ze soms weer linkbuilders in, die dan hopelijk wat kwalitatiever te werk gaan dan de linkbuilders waar je meestal mailtjes van krijgt.

Je ziet het: in SEO en SEA komen diverse disciplines samen. Net als bij het bouwen van een website. SEO-specialisten werken in de praktijk samen met contentspecialisten, vormgevers, copywriters, pr-mensen en marketingexperts.

Veel disciplines komen samen in SEO en SEA (foto: Unsplash)

Dit doet een SEO-specialist niet

Wat een goede SEO-specialist nooit doet, is beloven dat je ‘bovenaan in Google’ komt. Dat is simpelweg onmogelijk, omdat hij niet over de ranking van Google gaat.

Het is ook niet zo simpel als dat je op een paar knoppen drukt en hoog in Google staat. Je kunt er wel voor werken om je zoekresultaat continu te verbeteren, maar dat is hard werken en dat is ook de reden dat SEO-specialisten zoveel werk hebben.

Meestal is het best mogelijk om hoger in Google te ranken dan je nu doet. Een goede SEO’er stelt je verwachtingen bij en laat op basis van daadwerkelijke resultaten zien wat zijn werk heeft bijgedragen.

Het laatste wat je wilt is met een SEO-cowboy in zee gaan. Misschien slaagt hij er via zogenoemde ‘black hat’-technieken in om je website een tijdelijke boost in de zoekresultaten te geven.

Maar pas hiermee op. Je zult niet de eerste zijn die na een korte piek je website in het moeras van het internet weg te zien zakken. 

En een SEA-specialist?

Een SEA-specialist houdt zich – niet verrassend – bezig met SEA. Waar de SEO-specialist zich inzet om je website zo hoog mogelijk in de organische of natuurlijke zoekresultaten te krijgen, spant de SEA-specialist zich in voor maximaal resultaat uit je gesponsorde zoekresultaten.

Je wist al dat de vakgebieden elkaar overlappen, waardoor de SEA-specialist ook te maken krijgt met de SEO-specialist en omgekeerd. Toch is het opzetten en beheren van campagnes een ander vakgebied dan het optimaliseren van content op je website.

Waarom zou ik een SEA-specialist inschakelen?

Het ligt voor de hand dat er ook in jouw vakgebied pittige concurrentie is. Met alleen goede content op je website kom je meestal nog niet bovendrijven in Google. En met een enkele advertentie om je website te ondersteunen red je het ook niet. 

Een SEA-specialist schakel je in als je serieus aan het werk wilt om klanten via je website te trekken. De SEA-specialist doet onderzoek en adviseert je over landingspagina’s en conversie-optimalisatie. Hij zet campagnes op en blijft die doorlopend testen om de beste resultaten voor jouw website te bereiken.

Het is noodzakelijk je campagnes doorlopend te analyseren (foto: Pixabay)

Hiervoor is een mediabudget per maand nodig (wat wil je aan advertenties uitgeven?) en dien je de uren van de SEA-specialist te betalen. Deze uren gaan na de initiële opzet van de campagne zitten in het continu monitoren en bijstellen van de campagne.

Het spreekt voor zich dat een goede SEA-specialist kennis van alle deelgebieden heeft, zodat je steeds meer rendement over je investeringen krijgt. SEA-specialisten die je zeker kunnen helpen jouw campagnes goed op te zetten en te verbeteren vind je bijvoorbeeld bij Echo Marketing.

SEO en SEA zelf doen

In principe kun je zelf, zonder SEA-specialist, advertenties in het programma van Google Ads, Bing Ads of Yahoo Ads opzetten en die zelf monitoren en optimaliseren. Maar vergis je niet: dit is veel werk en je moet behoorlijk wat kennis van zaken bezitten om het maximale effect te bereiken.

Door de uitgebreide functionaliteiten van de software van Google, Microsoft en Yahoo komt het vaak voor dat je jouw campagnes niet optimaal hebt ingericht. Dat kost je veel geld en levert je te weinig op.

Een goede SEA-specialist zorgt ervoor dat je het maximale uit je campagnes haalt. Meestal leveren ze dan meer op dan ze kosten, waardoor het de moeite loont om ermee door te gaan.

Investeren in een goede SEA-specialist zal je zoekmachine-promotie dan ook ten goede komen.

Hetzelfde geldt in feite voor SEO. Je kunt dit zelf doen of je kunt het uitbesteden aan een SEO-professional.

Toch is het handig om zelf in ieder geval basiskennis van SEO te hebben als je je met een website bezighoudt. Zo kun je zelf content aan je website toevoegen en deze verder verbeteren, zonder dat je steeds de hulp van een SEO-specialist moet inschakelen.

Jezelf bijscholen op het gebied van SEO kun je makkelijk online doen en hoeft je niet veel (of niets!) te kosten.

Gratis SEO-tips

Begin bijvoorbeeld bij de gratis SEO-tips en SEO-trucs die ik je in mijn Doyoucopy-blog leer. Als SEO-beginner start je het beste met deze waardevolle artikelen:

Of volg mijn gratis cursus copywriting, waar je ook de basis voor een goede optimalisatie van je webteksten leert.

Heb je nog vragen over SEO of SEA? Stel ze dan in een reactie hieronder.

Foto Theo & Thea: Wikimedia.

Lees ook nog even dit:

2 reacties op SEO en SEA: wat is het en wat is het verschil?

  1. Goed stuk, al was het alleen al om het briljante plaatje van mijn jeugdhelden Theo en Thea! Ik heb je blog gedeeld op LinkedIn.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *