Web Analytics

QUEST (copywriting-formules deel 11)

Bijgewerkt op 3 februari 2023

Nee, het schrijven van overtuigende teksten kun je niet 1-op-1 in een formule gieten. Maar zo’n copywriting-formule kan je wel helpen een slim raamwerk te hanteren, waarmee je je schrijfwerk direct kunt verbeteren. In deel 11 van deze serie blogartikelen wil ik het met je hebben over QUEST.

In de blogserie over copywriting-formules geef ik je de waardevolste en in de praktijk bewezen formules en modellen, laat je zien waarom ze werken en geef je aanwijzingen om ze zelf toe te passen in de teksten op je website, in nieuwsbrieven en op sociale media.

Tenslotte geef ik per formule één of meer voorbeelden uit de praktijk. Deze voorbeelden zal ik de komende tijd nog wel wat aanvullen, bijvoorbeeld als ze ik in het ‘wild’ tegenkom.

QUEST – Qualify Understand Educate Stimulate Transition

Als je de QUEST-formule volgt, kun je makkelijk short copy schrijven die past op de beperkte plek van bijvoorbeeld een social media-post.

De afkorting staat voor Qualify Understand Educate Stimulate Transition (kwalificeren, begrijpen, leren, stimuleren, transitie).

  • Q = Kwalificeren: laat zien wie de doelgroep voor jouw product of dienst is.
  • U = Begrijpen: in deze stap laat je zien dat je je publiek begrijpt.
  • E = Leren: op dit punt informeer je als schrijver je lezer over een oplossing voor een probleem dat ze mogelijk ondervinden.
  • S = Stimuleren: prikkel de lezer door hem aan te spreken met krachtige woorden en een onderscheidende merkidentiteit.
  • T = Transitie: je moet de lezer uiteindelijk overhalen of aanmoedigen om klant te worden.

Voorbeeld van de QUEST-formule in de praktijk

Heb je moeite om energiek de dag door te komen? We weten hoe dat voelt. Blauwe Koe is er om je te helpen. Met guarana, taurine, caffeïne en 9 andere werkzame ingrediënten helpen we je de dag door te komen. Met Blauwe Koe zit je in 2 minuten weer hoog in je energie. Maak nu kennis met het probeeraanbod.

  • Kwalificeren doelgroep: voel je je ook niet energiek?
  • Begrijpen doelgroep: we weten hoe dat voelt en we zijn er om je te helpen.
  • Leren doelgroep: met deze ingrediënten hebben we de oplossing voor je.
  • Stimuleren doelgroep: je zit zó weer hoog in je energie.
  • Transitie doelgroep: maak kennis met het probeeraanbod (idealiter een knop of link naar de verkooppagina).

Waarom werkt QUEST?

QUEST werkt goed als introductie voor blogartikelen, op zichzelf staande social updates of (korte) advertenties.

De truc is dat je de lezer kwalificeert, zodat je direct de geïnteresseerden eruit haalt. Zo verspil je niemand tijd, ook die van jezelf niet.

Daarna laat je merken dat je het probleem begrijpt en dat je er een oplossing voor hebt. Met de juiste woorden prikkel je de doelgroep en laat je haar zien hoe ze de volgende stap kan zetten.

Hoe pas je QUEST toe?

De Q van Qualify.

Hier filter je op de juiste doelgroep voor jouw product of dienst. Je bereidt de lezer voor op wat hij te lezen krijgt. Je kunt bijvoorbeeld beginnen met ‘ben jij…’ of ‘herken je dit?’ of simpelweg een vraag stellen die herkenning oproept.

De U van Understand.

Laat zien dat je meeleeft. Dat je de wereld van je klant begrijpt. Gebruik de woorden die zij ook gebruiken.

De E van Educate.

Je laat zien dat je een oplossing voor het probleem hebt. Voer ook bewijs op als dat mogelijk is.

De S van Stimulate.

Het is tijd om jouw oplossing te verkopen.

Tips:

  • Gebruik woorden die je klanten gebruiken.
  • Maak het urgent.
  • Presenteer je oplossing als een gunst aan je lezers.

De T van Transition.

Converteer je lezer naar een klant. Maak het zo makkelijk mogelijk om op jouw aanbod in te gaan.

Voorbeelden van QUEST

Er zijn talloze voorbeelden van QUEST in het wild te vinden. Je hoeft alleen maar even op je scherm te kijken of een blokje rond te lopen.

QUEST-copywriting op de website van een energiedrankje (bron: redbull.com)
Voorbeeld van QUEST op de website van FixTok (bron: fixtok.nl)
Op Facebook kom je ook veel voorbeelden van de QUEST-formule tegen (bron: Facebook)

Tot besluit

Uit mijn langlopende serie over copywriting-formules was dit de QUEST-formule.

Je ziet het aan de voorbeelden: ook QUEST is een handig lijstje om te controleren of je jouw verkooptekst goed hebt opgebouwd. Als je alle elementen hebt verwerkt, dan zit je advertentie goed in elkaar.

QUEST lijkt hiermee veel op de andere handige checklists, zoals de 4C’s en de 1-2-3-4-formules. Met als verschil dat QUEST mogelijk iets makkelijker om te onthouden is.

Hier zijn alle copyformules die ik tot nu toe heb besproken nog eens op een rijtje.

  1. AIDA-formule
  2. PAS-formule
  3. BAB-formule
  4. 4C’s-formule
  5. PASTOR-formule
  6. PAPA-formule
  7. FAB-formule
  8. ACCA-formule
  9. StoryBrand-framework
  10. 1-2-3-4-formule

Onthoud steeds weer: pik eruit wat voor jou en je product het belangrijkst is en combineer gerust meerdere formules.

Ervaren copywriters stoppen de elementen uit zo’n formule van nature in een verkooptekst, maar beginnende copywriters willen ze nog weleens vergeten. Daarom zijn ze ook een handig geheugensteuntje of een middel om je copywriter’s block te doorbreken.

Heb je vragen of opmerkingen over QUEST of over de andere copywriting-formules? Laat hieronder dan een reactie achter.

We hebben er nu heel wat gehad, maar we zijn er nog niet doorheen!

De volgende keer kijken we naar storytelling als formule voor copywriting!

💡Pro-tip: wil je op een snelle & makkelijke manier meer leren over de kracht van goede copywriting? Profiteer dan vandaag nog van mijn tijdelijke aanbieding: Cursus Copywriting in 30 Dagen.

💡Pro-tip: over SEO en SEO-copywriting wordt heel erg moeilijk gedaan. Tijd om het makkelijk te maken. Want in de basis komt het neer op hoe je zo goed mogelijk antwoorden kunt formuleren op de vragen en problemen die potentiële klanten hebben. Ik presenteer je mijn eigen Cursus SEO-copywriting voor beginners.

0 0 stemmen
Artikelbeoordeling
Abonneer
Laat het weten als er
guest

0 Reacties
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties