Een pakkende titel voor elk artikel in 13 tips

Bijgewerkt op 15 juli 2021

Een pakkende titel voor elk artikel. Da’s een kunst die iedereen die schrijft zich eigen moet zien te maken. Want de titel van je werk bepaalt of het wordt gelezen of direct in de vergetelheid verdwijnt. Boeken, tijdschriftartikelen, blogs, advertenties, whitepapers… Alles schreeuwt om aandacht en de kortste weg naar méér oogballen op jouw teksten is een betere titel.

Hoe maak je een pakkende titel? – tips en voorbeelden

De titel bepaalt in hoge mate of je tekst wordt gelezen – of niet. Wist je dat 80% van de potentiële lezers afhaakt na alleen al het lezen van een kopregel? Een goede, pakkende titel neemt die eerste horde naar het lezen van je pakkende tekst alvast weg. Of maakt ‘m in ieder geval makkelijker te nemen.

In dit artikel – je nieuwsgierigheid was gewekt, want je klikte door! – help ik je met een aantal tips om snel tot een krachtige, onweerstaanbare titel te komen. En natuurlijk geef ik je ook voorbeelden van pakkende titels, uit mijn eigen praktijk en die van anderen.

1. Ken je publiek

Als je je doelgroep niet kent, spreek je hun taal niet. Zorg ervoor dat je je hebt verdiept in wat ze bezighoudt en tegen welke problemen ze – diep in hun reptielenbrein – aanlopen. Gebruik de woorden die je doelgroep ook gebruikt.

Hou altijd je publiek in gedachten bij het opstellen van een kop. Wat waarschijnlijk werkt voor veel kliks zijn titels met ‘seks’, ‘stiekem’ en ‘videoband’, maar als jouw doelgroep in Staphorst zit zou ze er weleens compleet op af kunnen knappen.

Als je weet wie je publiek is, kun je jouw publiek ook direct aanspreken. Wat voor veel extra relevante clicks naar jouw content kan zorgen.

Kijk maar eens naar dit voorbeeld op de website van L’Oréal. Als je vrouw bent, blauwe ogen hebt én in make-up geïnteresseerd bent, is de kans groot dat je dit wilt lezen.

Een voorbeeld van een pakkende titel op de website van L’Oréal (bron: loreal-paris.nl)

2. Het Grote Voordeel

Begin met de belangrijkste woorden voor jouw klanten, bijvoorbeeld met het grootste voordeel van jouw product of dienst. Dit is de basis voor alle copy en in het bijzonder bij de kopregel (de heading) van een advertenties moet je daar aandacht aan besteden.

Netflix opent zijn website met Het Grote Voordeel (bron: netflix.nl)

Je kunt dit concept echter ook goed gebruiken om pakkende titels voor je blogartikelen mee te schrijven.

Nooit meer zelf stofzuigen: Het Grote Voordeel van robotstofzuigers (bron: ad.nl)

Wat gaat je lezer leren van jouw artikel? Welk probleem los je voor hem of haar op? De antwoorden op die vragen geven een hint naar Het Grote Voordeel.

3. Bespeel emoties

De pakkendste titels zijn die waarin emotie is verwerkt. Tenslotte zijn wij mensen emotionele wezens, nietwaar? Kopregels met ‘wauw!’, ‘ongelooflijk’ of ‘prachtig’ roepen emoties op en hebben de neiging om je lezer direct het verhaal in te trekken.

Maar het is nog niet altijd zo makkelijk om emotie om te zetten in de juiste letters.

Je moet proberen om de emotie te verwerken die Het Grote Voordeel (punt 2) voor de klant raakt.

Hieronder schets ik een aantal voorbeelden.

  1. Wanneer was de laatste keer dat een man naar je omkeek?
    Emotie: je aantrekkelijk en sexy voelen
  2. Zo laat je jouw baas zien wat je écht waard bent
    Emotie: je assertief en zelfverzekerd voelen
  3. Je kleinkinderen zullen moeite hebben om je bij te houden!
    Emotie: je fit en vitaal voelen
  4. Geniet van je weekend – je hebt het verdiend
    Emotie: jezelf mogen verwennen
  5. Nog slechts een beperkt aantal exclusieve Early Bird-plekken beschikbaar
    Emotie: gevoel van verbondenheid en exclusiviteit
  6. Deze snelcursus leert je alles wat je moet weten over financiën
    Emotie: je rijk, krachtig en slim voelen
  7. Ze lachten allemaal toen ik zei dat ik een eigen bedrijf begon – en moet je nu eens zien!
    Emotie: je trots voelen op wat je hebt bereikt
  8. Zo zet je elke vergadering naar je hand
    Emotie: jezelf gerespecteerd voelen
  9. Het SecureWidget Alarmsysteem waakt over je familie terwijl je slaapt
    Emotie: je veilig voelen
  10. Is je kind gelukkig? Doe de test en je weet het in 5 minuten
    Emotie: jezelf een goede ouder voelen
  11. Ontdek elkaar opnieuw tijdens dit 3-daagse verwenarrangement
    Emotie: het gevoel van liefdevolle verbinding
  12. Hoe je als copywriter die recessie wel overleefd
    Emotie: jezelf financieel zeker voelen

Er zit natuurlijk overlap in de verschillende emoties. Voelen dat je je eigen lot in handen hebt kan je op hetzelfde moment het gevoel geven dat je een goede ouder bent.

In je kopregels richt je je het beste op de sterkste emotie (shoot your biggest gun first, weet je wel). In de bodytekst kunnen de overige emoties dan ook aan bod komen.

Als je de emoties in je copy aan elkaar weet te rijgen, heb je niet alleen een pakkende titel, maar ook een pakkende tekst.

4. De kracht van getallen

Deze tip werkt zo goed dat ik hem eerder een hack heb genoemd. Heb je de mogelijkheid om een getal in je titel te verwerken, doe dat dan. Schrijf het getal niet uit in letters, maar zet het erin als getal.

Een cijfer in een rij letters valt op. Een getal geeft ook ordening en daar houden wij mensen van.

Kortom, een titel met een getal erin scoort vrijwel altijd beter dan de variant zonder getal. Zie je wat ik gedaan heb in de titel van het artikel dat je nu aan het lezen bent?

In het voorbeeld hieronder zie je dat cijfers in titels veelvuldig worden toegepast. Eén van de resultaten heeft geen getal in de titel, maar die heeft dan wél weer een getal in de bedrijfsnaam.

Op welk van deze titels zou jij als eerste klikken? (bron: Google)

Oneven getallen werken beter dan even getallen omdat de hersenen oneven getallen meer lijken te geloven dan even getallen. Oneven getallen helpen mensen ook om informatie veel sneller te onthouden en terug te roepen.

Er zijn onderzoeken die aantonen dat titels met oneven nummers meer dan 20% extra klikken genereren dan die met even nummers. Het getal 7 heeft iets extra speciaals.

5. Een pakkende titel met SEO

Hoe zit dat dan met SEO, vroeg je je waarschijnlijk al af. Het is niet voor niets dat je lezer dit zoekwoord heeft ingevoerd. Als je het gebruikt in je titel, is de kans een stuk groter dat-ie erop klikt (maar ook dat Google jouw zoekresultaat in z’n ranking opneemt).

Voor het beste resultaat (de lezer scant de koppen op de zoekresultatenpagina, maar ook in je blogoverzicht, op sociale media of waar de titel van je artikel dan ook maar kan verschijnen), gebruik je de belangrijkste zoekwoorden vooraan in je titel.

Iemand die op ‘SEO-tips’ zoekt, wil dit teruglezen in de titel (bron: doyoucopy.nl)

Maak er echter geen halszaak van, want soms klinkt een andere volgorde gewoon beter of is het resultaat verrassender.

6. Creëer een kennisvacuüm

De beste titel is een titel die je lezer doet verlangen naar meer. Neem deze bijvoorbeeld: ‘Met deze slimme copywriting-tips vergrootte ik mijn omzet binnen 2 weken met 136%’.

Zou je erop klikken? Intrigeert die kop je?

Mensen zijn van nature geneigd om te leren, dus titels als deze kunnen rekenen op veel kliks (bron: doyoucopy.nl)

7. Boezem angst in (en gebruik gerust ‘negatieve’ woorden)

Waarom is angst zo’n grote motivator? Dat heeft alles met ons reptielenbrein te maken. Ja, ook jij hebt er een, al doe je je nog zo beschaafd voor. Diep vanbinnen zijn we allemaal nog steeds die neanderthalers die moeten vechten of vluchten als ze oog in oog staan met een wild dier.

Als je bang bent, moet je wel actie ondernemen om uit de gevaarlijke situatie te komen. En een actie die je helpt het probleem op te lossen, wordt dan ineens een stuk aantrekkelijker.

Je hebt bijvoorbeeld:

  • De angst om iets mis te lopen.
  • De angst om iets te verliezen.
  • Angst voor een toekomstige bedreiging.

Het beveiligingsbedrijf Verisure timmert de laatste tijd nogal aan de weg. Een alarmsysteem verkoop je voornamelijk op basis van angst.

Verisure: ‘bescherm jouw familie en huis’ (bron: verisure.nl)

Angst is natuurlijk ook gewoon een emotie, maar toch schrikken veel schrijvers terug voor het inzetten van angst of negativiteit in hun titels. Als je het goed doet, is er echter een wereld te winnen.

In het voorbeeld hieronder combineer ik een aantal van de tips uit dit artikel. Zo gebruik ik het ‘negatieve’ woord ‘stomme’, pas ik herkenbaarheid toe door ‘freelance copywriters’ aan te spreken en voeg ik met ’11’ een getal aan de titel toe.

Uiteraard wekt de titel in z’n geheel ook nieuwsgierigheid op, zeker bij de doelgroep die zich hierin herkent.

Een voorbeeld van een titel bij een artikel dat het bijzonder goed deed op sociale media (bron: doyoucopy.nl)

8. Ga voor de controverse

Je titel is niet de plek om genuanceerd te zijn. Ja, je krijgt reacties op koppen waarmee mensen het niet eens zijn, die ze boosmaken of die op een andere manier iets oproepen.

Maar dat soort controverse zorgt er wél voor dat je gelezen wordt. En online vervolgens viraal gaat. Niet voor niets zijn de stukjes van columnisten vaak de best gelezen artikelen in de krant én online.

Tip: bezoek Twitter voor de boosmaker van de dag en analyseer de koppen van de artikelen die daar worden gedeeld. Niet iedereen durft dit of kan dit maken, maar af en toe de randjes opzoeken hoort bij het vak.

9. Doe het anders en wissel af

Maakt iedereen lijstjes met 10 tips? Doe het dan anders en breng het als een cursus, een stappenplan, een sjabloon.

Zorg er ook voor dat niet al je titels op dezelfde manier zijn geschreven. Dat is saai en bij saaiheid klikt je doelgroep sowieso niet door.

Doe het dus anders dan anderen en wissel bovendien af in je koppen.

10. Injecteer Magische Woorden

Mensen laten zich vrij makkelijk beïnvloeden, als je maar wat psychologische regels in acht neemt.

Goede webcopy is bij uitstek geschikt om jouw bezoekers te laten converteren naar betalende klanten, om maar eens iets te noemen.

Met zorgvuldig gekozen woorden dring je diep binnen in het onderbewuste. Precies daar waar de aankoopbeslissingen plaatsvinden.

De volgende Magische Woorden zijn makkelijk te onthouden en toe te passen:

  • Jij/jou
  • Omdat
  • Stel je eens voor…
Het Magische Woord ‘jou’ heb ik hier toegepast in een titel voor een klant (bron: menetworks.eu)

11. Stel de vraag waarop iedereen het antwoord wil weten

Begin je titel met de 5 w’s of de h: wie, wat, waar, wanneer, waarom en hoe. Dit zijn woorden die triggeren, zeker in combinatie met het vraagteken aan het einde van de zin.

Stel een prikkelende vraag en je publiek wil het antwoord weten. Uit onderzoek van Clickflow en Backlinko blijkt dat vragende titels een CTR hebben die 14,1% hoger ligt ten opzichte van titels zonder vraag.

Je kunt ook triggeren met andere constructies zoals ‘dit moet je weten’. Zie hieronder een recent voorbeeld van De Telegraaf, waarvan de redacteuren meesters zijn in het opwekken van nieuwsgierigheid.

Iedereen die op vakantie wil in de zomer van 2021, wordt hierdoor getriggerd (bron: telegraaf.nl)

12. Gebruik een bewezen formule voor pakkende titels

Er is veel onderzoek gedaan naar de titels die het verschil maken, onder andere door schrijver, auteur en blogger Jeff Goins. Volgens hem kun je een succesvolle kopregel in een eenvoudige formule gieten.

Slechts 5 gecombineerde elementen zorgen ervoor dat jouw tekst wordt gelezen.

Verwerk de volgende elementen in je kopregels:

  • Getal – Een getal in je kopregel converteert heel goed. Zo’n 40% van alle kopregels bevat een getal. Volgens onderzoek zijn oneven getallen het beste, omdat deze geloofwaardiger klinken.
  • Bijvoeglijk naamwoord – Gebruik de juiste bijvoeglijk naamwoorden om emotie op te roepen. Voorbeelden zijn: briljant, afschuwelijk, verbluffend, slim, bizar, oogverblindend.
  • Reden – De manier waarop je waarde toevoegt met jouw tekst: redenen, tips, geheimen, stappen, trucs, lessen. Als je maar niet ‘dingen’ of ‘zaken’ gebruikt.
  • Zoekwoorden – Woorden die de lezer laten weten waar het over gaat.
  • Belofte – Wat heb ik eraan? Bijvoorbeeld: ‘Bijzondere copywriting-technieken die de betrokkenheid van de lezer vergroten.’

De complete formule ziet er zo uit: Getal + Bijvoeglijk naamwoord + Reden + Zoekwoorden + Belofte

Deze formule kan zouteloze kopregels omtoveren in sprankelende. Bijvoorbeeld:

‘Beste reisbestemmingen in Europa’ kan veranderen in ‘5 schitterende bestemmingen in Europa die je reislust opwekken’. ‘Bestemmingen in Europa’ is hier de zoekterm.

Nog een paar voorbeelden van kopregels die de Killer Kopregel Formule-behandeling hebben gekregen:

  • De 9 beste copywriting-tips voor het wegnemen van drempels
  • 9 simpele trucs die je moet kennen om vóór je 30ste miljonair te worden
  • 20 verbazingwekkende gewoonten van uiteindelijke miljonairs

Handleiding voor de perfecte kopregel

Wil je betere kopregels schrijven? Gebruik dan de handleiding die ik hieronder als gratis download aanbied. Meer bezoekers én meer conversie gegarandeerd.

Deze handleiding is vooral geënt op internet, maar ook bruikbaar voor kopregels die je in andere media wilt verbeteren.

13. Speel desnoods vals

Symbolen zoals emoji, copyright-tekens, haakjes en getallen doen je titels extra opvallen. Omdat het zo goed werkt, is het bijna vals spelen. Maar in de strijd om de aandacht van de lezer is alles geoorloofd (als je jouw belofte maar waarmaakt!).

Veel gebruikt als speciale symbolen worden vinkjes (checkmarks), pijltjes en andere emoji. De hele rambam vind je op Emojipedia (zelf een goed voorbeeld van het gebruik van speciale symbolen in de titel).

Een laatste tip over pakkende titels

Twijfel je over je titel? Bedenk je dan dat je beter een heldere titel dan een vage titel kunt schrijven. Het slechtste wat je kunt doen is een titel schrijven die z’n belofte niet nakomt (beter bekend onder de noemer clickbait.)

Mensen willen graag iets spannends lezen en daar kom je als schrijver maar beter zo goed mogelijk aan tegemoet.

Neem dus de tijd voor je kop en schrijf je artikel op een aantrekkelijke, maar ook eerlijke manier. Dan levert het je publiek het meest op en jou dus ook.

Heb je zelf nog goede tips voor pakkende titels? Laat dan hieronder je reactie achter.

💡 Wil je nóg beter leren copywriten?

Ik heb 3 geweldige opties voor je, voor elk budget.

1. Mijn pdf met de beste copywritinglessen uit 20 jaar copywritingervaring.
Nú € 19.
2. Mijn Minicursus Copywriting in 30 Dagen mét tips, trucs en oefeningen en feedback op je eindopdracht.
Nú € 49.
3. Mijn Masterclass Copywriting voor tekstschrijvers die de fijne kneepjes van het vak willen leren.
Nú € 249.

Dit vind je ook interessant

4.7 3 stemmen
Artikelbeoordeling
Abonneer
Laat het weten als er
guest
2 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
Suzanne

Verbluffend veel tips en direct toepasbaar in de praktijk