Web Analytics

Onderwerpen vinden om over te schrijven

Het grote probleem van een blog of een nieuwsbrief hebben is dat je steeds nieuwe onderwerpen nodig hebt om over te kunnen schrijven. Sommige schrijvers hebben hier geen enkele moeite mee. Andere schrijvers pijnigen zich regelmatig met het lege scherm en de knipperende cursor: waarover moet je nu weer schrijven?

Hier zijn wat vragen die je jezelf kunt stellen om op ideeën te komen:

1. Wat voor problemen los je op voor mensen?

Veel blogartikelen en nieuwsbrieven zijn interessant omdat ze problemen oplossen. Het oplossen van een probleem is iets wat je mogelijk ook met je bedrijf doet dat aan jouw blog is gekoppeld. Iets waar je klanten je zelfs geld voor betalen.

Het enige wat je jezelf hoeft te bedenken als je een onderwerp voor een nieuw artikel wilt: wat voor probleem los ik eigenlijk op?

Als je daarnaast geld wilt verdienen, zorg je ervoor dat je in je content de eerste stap zet in het oplossen van die problemen. De tweede stap (of de laatste stap) is dan natuurlijk het afnemen van jouw product of dienst.

2. Wat is mijn niche?

Of je nu blogt of nieuwsbrieven verstuurt, je heb een ‘niche’ nodig. Alleen zo krijg je volgers en abonnees. Want als jouw publicatie alle kanten op gaat – van Amerikaanse politiek tot Italiaanse recepten en van professionele zwemsport tot Harry Potter – dan raken je abonnees in de war. Als je die überhaupt al aan je weet te binden.

Nu denk je misschien: een niche, daar heb ik helemaal geen zin in. Ik wil breed kunnen schrijven. Dat kan ook. Dat doe ik ook met Doyoucopy. Hier op mijn blog en in mijn Substack-nieuwsbrief. Maar ik heb wel een brede niche in copywriting, schrijven, marketing, online ondernemen.

Het is de kunst om je niche zo breed te kiezen dat je er alle kanten mee op kunt en dat het je blijft inspireren. Zie ook punt 3.

3. Wat zijn andere publicaties in mijn niche?

Abonneer je op nieuwsbrieven, bezoek blogs, bekijk sociale media binnen jouw niche.

  • Wat heeft iedereen te vertellen?
  • Weten ze lezers te boeien?
  • Wat zou je zelf aan deze onderwerpen toe kunnen voegen?

Ook onderwerpen die al door duizenden andere beschreven worden, kun je op een nieuwe manier brengen door ze vanuit jouw unieke uitgangspunt te benaderen.

4. Waar word je enthousiast van?

Je kunt gewoon beginnen bij waar je zélf warm voor loopt. Welke video’s kijk je het liefst op YouTube? Welke podcasts luister je graag? Welke artikelen hebben je belangstelling als je een tijdschrift openslaat?

Grote kans dat veel anderen jouw enthousiasme over dit onderwerp delen. Je hoeft echt geen expert te zijn op dit gebied. Een iets hoger kennisniveau dan gemiddeld en veel belangstelling volstaat om erover te gaan schrijven.

Je kunt je schrijfwerk namelijk ook zien als een persoonlijke ontwikkelingsreis waarbij je jouw lezers en volgers over je schouder mee laat kijken. Je maakt je schrijfsels sterk door er jouw persoonlijkheid en unieke ervaringen in te injecteren.

5. Waarvoor komen mensen naar jou?

Dit is jouw niche, waarin je problemen oplost én waarvan je als het goed is zelf enthousiast wordt. Kortom, hiermee komt alles samen. Bedenk je bij wat voor onderwerp mensen jouw om advies vragen. Check zo nodig je chats op WhatsApp en Messenger.

Jij bij de go-to person voor onderwerp X. Word je ook nog eens enthousiast wanneer je mensen hierover vertelt? Dan weet je dat je jouw onderwerp om over te schrijven te pakken hebt.

6. Wat zijn de zoekwoorden waarop je zou willen gevonden?

Ja, waarschijnlijk komen deze overeen met de problemen die je oplost en de niche die je wilt bedienen. Maar ook via zoekwoorden-onderzoek kun je op nieuwe ideeën voor onderwerpen komen.

Voor mijn blog heb ik bijvoorbeeld regelmatig gekeken naar zoektermen die verband houden met copywriting, communicatie en marketing. Goede zoekwoordentools komen dan met ideeën voor combinaties van zoekwoorden waarop best wat volume zit en waarop weinig concurrentie is. Dat kan een markt zijn die jij met een nieuw blogartikel of een nieuwe nieuwsbrief zou kunnen bedienen.

Zoekvolume op een aantal voor mijn website belangrijke zoekwoorden (bron: SE Ranking)

Houd er wel rekening mee dat AI enorm in opmars is, en veel vragen al direct door tools als ChatGPT, Gemini van Google en Perplexity.ai beantwoord worden. Wat je in je eigen schrijfwerk zou moeten doen, is je eigen ervaringen en emoties verwerken.

7. Kun je met dit onderwerp geld verdienen?

Als je geld wilt verdienen met je publicatie, moet je erover nadenken hoe je dit gaat aanpakken.

  • Is jouw publicatie gratis, maar verdien je met advertenties of affiliatemarketing?
  • Wil je in de loop der tijd een betaalde variant van je Substack aanbieden?
  • Bied je naast je blogartikelen een e-book of cursus die verder op het onderwerp in gaat?

Kijk ook weer naar nummer 1 uit dit lijstje. Los je een probleem op waarvoor mensen zouden willen betalen?

Nog wat losse tips

  • Bedenk een pay-off of slogan voor je publicatie, waarmee je een belofte doet aan je volgers.
  • Zorg ervoor dat je consistent bent in je tone-of-voice, structuur, stijl en bijvoorbeeld de afsluiting van je nieuwsbrief.
  • Schrijf en publiceer met een vaste regelmaat. Elke vrijdag een blog of nieuwsbrief is beter dan een onregelmatige verschijning.
  • Blijf ook lezen en reageren op schrijfsels van anderen, om je netwerk te blijven onderhouden, te blijven leren en nieuwe ideeën op te doen.

Heb je zelf nog goede tips, laat ze dan hieronder achter! Ik ben benieuwd hoe jij nieuwe schrijfonderwerpen vindt.

💡Pro-tip: wil je op een snelle & makkelijke manier meer leren over de kracht van goede copywriting? Profiteer dan vandaag nog van deze aanbieding: Cursus Copywriting in 30 Dagen.

0 0 stemmen
Artikelbeoordeling
Abonneer
Laat het weten als er
guest
0 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties