Nieuwsbrief of Facebook?

Nieuwsbrief of Facebook?

Bijgewerkt op

Met alle commotie rondom sociale media vragen veel bedrijven zich af: wat moet ik eigenlijk met m’n nieuwsbrief? Met e-mail is het allemaal begonnen, maar e-mail is ook stokoud in het internetuniversum. We hebben nu toch sociale media?

We kunnen kort zijn: neem geen afscheid van je e-mailnieuwsbrief, maar probeer deze beter te integreren met je overige communicatiemiddelen.

Een nieuwsbrief is voor veel mensen nog altijd een belangrijke link met een merk. E-mail wordt goed in de gaten gehouden. Op de overbevolkte sociale netwerken kun je daarentegen wel eens wat missen.

Als je ervoor zorgt dat je niet spamt, zorgt de nieuwsbrief van tijd tot tijd voor extra traffic naar je website. Je doet er goed aan een paar verschillende items in je nieuwsbrief te verzamelen, waarvoor je een pakkende kop en een aantrekkelijke eerste alinea schrijft.

Vervolgens verwijs je naar je website om het hele artikel te lezen. Een nieuwsbrief die je ontvangers in z’n geheel in de e-mail kunnen lezen is een gemiste kans.

Een nieuwsbrief heb je nodig om mensen op nieuwtjes of nieuwe blogartikelen te wijzen. Veel websites worden tenslotte niet dagelijks bezocht en veel mensen maken ook geen gebruik van jouw mooie RSS-feeds.

Ja, er is veel concurrentie met andere e-mails, maar die concurrentie is op sociale netwerken nog veel sterker. Bovendien: je hebt je nieuwsbriefabonnees hard nodig. Dit zijn de geïnteresseerden die je het gemakkelijkst kunt overhalen om je ook op Twitter of Facebook te gaan volgen. Zolang je nog geen account met 100.000 fans hebt, moet je mensen toch op je sociale media-acties wijzen.

We zeggen niet dat sociale media minder belangrijk zijn, integendeel. Want een uitschrijving op een nieuwsbrief is zo gepiept en je ziet je klant nooit meer online terug. Een klant die echter aangeeft ‘fan’ of ‘volger’ te zijn, is eerder geneigd om te blijven plakken én meer bij jouw merk te besteden.* En dat is uiteindelijk wel wat waard.

Zet dus een actie op touw om je ‘ouderwetse’ e-mailcontacten naar je Facebook-fanpagina of je Twitter-pagina te bewegen. Kun je iets weggeven? Mooi! Trakteer je fans op cadeautjes of organiseer een leuke prijsvraag. Moeten ze wel even ‘liken’, natuurlijk!

Je nieuwsbrief leent zich er goed voor om duidelijk te maken dat je ook op de sociale netwerken actief bent. Als je het allemaal goed op elkaar afstemt, hoef je de nieuwsbrief er niet ‘maar een beetje bij’ te doen, maar krijg je een goede synergie met je andere kanalen.

* Uit Amerikaans onderzoek blijkt dat de gemiddelde jaarlijkse waarde van een Facebook-fan op 95 euro ligt. (Bron: Frankwatching)

Lees ook nog even dit:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *