Missie en visie, zo zit het

Missie en visie, zo zit het

Bijgewerkt op

Tegenwoordig heeft elk zichzelf respecterend bedrijf een missie en een visie (of in ieder geval één van de twee). Maar is het holle marketingprietpraat of kun je er ook echt wat mee?

Om op dat laatste meteen maar antwoord te geven: nee, het is zeker geen management-bullshit. Een missie en visie stel je op om richting te geven aan je organisatie en medewerkers en om vast te stellen waarvoor je bestaat.

Voor een zzp’er of een klein bedrijf is een missie of visie niet nodig. De eigenaar of oprichter weet precies waarom het bedrijf er is en wat het belang ervan is voor zijn klanten en eventueel de wereld om hem heen. (Wél heb je als freelancer of klein bedrijf wat aan een goede elevator pitch!)

Maar naarmate het bedrijf groter wordt, er meer mensen komen werken en het misschien wel over grenzen heen gaat, wordt het belangrijker dat iedereen over bepaalde uitgangspunten ongeveer hetzelfde denkt en dat je de blik houdt op waar je naartoe wilt.

Missie en visie geven richting aan organisaties (foto: Unsplash)

Betekenis van missie van visie

Hoewel verschillende bronnen lang niet altijd hetzelfde beweren over missie en visie, kunnen we vanuit de vakliteratuur ongeveer het volgende optekenen.

Wat is de betekenis van missie?

De missie (in het Engels mission statement genoemd) zegt iets over de onderneming in het hier en nu. Een missie kan gepaard gaan met een visie, maar dat hoeft niet.

Wat is de betekenis van visie?

Een visie zegt vaak meer iets over de onderneming in de toekomst (visionair) en geeft een projectie van de onderneming in de maatschappij.

Wat is het verschil tussen missie en visie?

De missie is het fundament onder de dagelijkse organisatie van de onderneming, waar de visie de droom is die de onderneming wil bereiken.

Ik hanteer zelf de volgende definities als ik voor klanten aan het werk ga:

Mijn definitie van missie

De concrete meerwaarde als bedrijf in het hier en nu. De belofte waarop je klanten mogen rekenen. Wie zijn we en waar staan we voor?

Mijn definitie van visie

Hoe je kijkt naar de wereld, jouw plek als organisatie in de samenleving, je doelen op de lange termijn. Een visie is visionair en ambitieus. Waar gaan we voor?

Wat is nou precies het verschil tussen missie en visie?

Missie en visie zijn twee verschillende invalshoeken die sterk met elkaar samenhangen. Waar de missie is het fundament onder je dagelijkse organisatie is, is de visie de droom die je met je organisatie wilt bereiken.

De verschillen tussen missie en visie op een rijtje:

MissieVisie
Een missie is datgene wat je doetDatgene wat je zou willen bereiken
Wie zijn we?Wat kunnen we betekenen?
Gericht op de organisatieGericht op de markt of de wereld
Opgebouwd vanuit het verledenBlik op de toekomst
Identiteit, waardenToekomst, droom
Concrete meewaardeVisionair
Hier en nuLater

Wat dat laatste punt betreft: van een missie wordt ook weleens gezegd dat deze altijd hetzelfde blijft en dat je een visie aan kunt passen. Omdat je als organisatie bijvoorbeeld tussentijds concludeert dat je meer voor het klimaat, voor kansenongelijkheid of de honger op de wereld wilt doen. Ook de visie van je onderneming op andere, meer wereldse, zaken kan veranderen.

Dat zijn dus missie en visie en de verschillen tussen de begrippen. Maar waarom heb je ze nu eigenlijk nodig?

Waarom heb je een missie nodig?

In een missie beschrijf je het bestaansrecht van een organisatie vanuit de waarden en identiteit. De onderliggende vraag: waar staan we voor?

Een missie is de fundering onder een organisatie. Het is vaak dé reden dat het bedrijf ooit is opgericht. Datgene wat de oprichter voor ogen had en wilde doen. De missie groeit wel in de loop van de tijd. Als het bedrijf groter wordt, groeit de missie mee, maar alle medewerkers geloven als het goed is nog steeds in het idee van de oprichter.

Een missie helpt de organisatie om haar meerwaarde voor ogen te houden, ook in perioden waarin het minder goed gaat of het economisch tegenzit. Aan de hand van de missie kun je mogelijk ook nieuwe producten of diensten introduceren. Of afstrepen wat je juist niet gaat doen.

Missie van Microsoft bij de oprichting van het bedrijf: “Een computer op elk bureau en in elk huis.”

Waarom heb je een visie nodig?

Een visie geeft richting voor de toekomst. Een visie hebben helpt je de blik op de juiste zaken te houden. Je kunt je klanten en je medewerkers vertellen waar je naartoe wilt groeien, aan de hand van je visie.

Het grotere plaatje van de visie is ook belangrijk voor afdelingen en individuele medewerkers. Een goed geformuleerde visie geeft richting aan het team en aan het personeelsbeleid.

Het beter je weet waar je naartoe gaat, hoe eenvoudiger het is om dat doel te bereiken. Je weet dat mensen van nature behoefte hebben aan leiderschap en visie. Dat is de reden dat politici met uitgesproken denkbeelden vaak zo aansprekend zijn (en voor anderen misschien juist afschrikwekkend zijn).

Visie van Disney: “Mensen blij maken.”

Hoelang is een missie of visie?

Missies en visies zijn in Nederland en België vaak 3 tot 5 regels lang. Visies zijn vaak nog wat bondiger dan missies. Maar er zijn ook langere (tot ongeveer 1 A4) en kortere. In de kortste variant beslaan heeft de organisatie een missie die bestaat uit slechts één regel.

Het is duidelijk dat zo’n regel niet alles over het bedrijf kan zeggen (meestal vrijwel niets over de concrete activiteiten), als de kern van het bedrijf maar verwoord is (‘waarvoor zijn wij hier?’).

De voorkeur van veel bedrijven gaat vandaag de dag uit naar zo’n korte missie, die prikkelt en inspireert.

In het Nederlands zijn goede voorbeelden van extreem korte missies vrij dun gezaaid. De meeste bedrijven hebben blijkbaar toch wat meer woorden nodig om hun doelstellingen aan de wereld kenbaar te maken.

Toch heb ik wel een paar goede voorbeelden van één-zin-missies gevonden:

Philips: “We dragen bij aan een beter bestaan door op het juiste moment zinvolle technologische innovaties op de markt te brengen.”

Havenbedrijf Rotterdam: “Het Havenbedrijf Rotterdam ontwikkelt in partnerschap dé Europese haven van wereldklasse.”

Shell: “Onze missie is te zoeken naar methoden om meer energie te leveren met minder CO2.”

Bekende missies en visies

Hieronder heb ik een aantal voorbeelden van missies en visie van bekende bedrijven voor je op een rij gezet. Niet ieder bedrijf heeft zowel een missie als een visie. Sommige bedrijven houden het bij een missie, andere bij alleen een visie. Andere organisatie gooien missie en visie op één hoop.

Ook niet altijd is de missie of visie uitgespeld op de website. Vaak zijn ze dan zo bekend dat dit ook helemaal niet hoeft.

Hier komen de voorbeelden van missies en visies:

Apple

Wat zijn de missie en visie van Apple? (beeld: Wikimedia)

Apple heeft nog altijd dezelfde visie als die waar het bedrijf aan het begin van de jaren 70 mee begon.

Geavanceerde technologie eenvoudig maken voor mensen.

Bron

Heineken

Wat zijn de missie en visie van Heineken? (foto: Pexels)

Heineken spreekt zelf over visie en strategie. Dit zeggen ze op hun website (let op het ‘2018’, dat hebben ze op het moment van schrijven nog niet bijgewerkt):

In 2018 willen we het snelst groeiende bedrijf op het gebied van natuurlijk gebrouwen dranken zijn, een bedrijf dat de meeste en bovenal beste innovaties op de markt brengt, met merken die de absolute voorkeur genieten boven die van onze concurrenten. Kortom: we willen dan ‘In Ieders Glas, In Ieders Hart’ zitten.

Bron

Albert Heijn

Wat zijn de missie en visie van Albert Heijn? (foto: Wikimedia)

Albert Heijn heeft het alleen over een missie op zijn website.

Missie Albert Heijn

De missie van Albert Heijn luidde vele jaren: ‘het alledaagse betaalbaar, het bijzondere bereikbaar’. Maar enkele jaren terug is ’s lands oudste supermarktketen van missie veranderd. Nu is de missie: Alle ingrediënten voor een beter leven voor iedereen.

Bron

Philips

Wat zijn de missie en visie van Philips? (foto: Wikimedia)

Ons eigen Philips heeft al jaren geleden de switch gemaakt van een elektronicaconcern naar een bedrijf dat zich vooral bezighoudt met medische innovaties.

Missie Philips

Het leven van mensen verbeteren met zinvolle innovaties.

Visie Philips

Philips streeft ernaar middels innovaties de wereld om ons heen gezonder en duurzamer te maken. Ons doel is om in 2025 de levens van drie miljard mensen te hebben verbeterd. Wij bieden de beste werkomgeving voor mensen die onze passie delen en samen bieden we onze klanten en aandeelhouders ongekende meerwaarde.


Bron

Hema

Wat zijn de missie en visie van Hema? (foto: Marco Verch – Flickr)

Het oer-Hollandse Hema bestaat al bijna 100 jaar. Volgens eigen zeggen is de missie al die tijd hetzelfde gebleven. Een visie geeft Hema niet.

Al sinds 1926 maken we het dagelijks leven van mensen leuker en makkelijker. Zonder dat ze daar veel voor hoeven te betalen. Want een goede kwaliteit en een verrassend design moet voor iedereen betaalbaar zijn. Wie en waar je ook bent. Studenten in de grote stad, een gezin in de provincie of een geslaagde ondernemer, ze weten onze producten en diensten van HEMA allemaal te waarderen. Van goede make-up tot hippe gordijnen, van een kopje duurzame koffie tot een samenlevingscontract van onze notarisservice. HEMA maakt gewoon bijzonder. En als je geen tijd hebt om naar de winkel te gaan: onze webshop is 24 uur per dag open.

Bron

Ikea

Wat zijn de missie en visie van Ikea? (foto: Pixabay)

Ikea spreekt op de website over een visie en een ‘bedrijfsconcept’. Het bedrijfsconcept zou je kunnen vertalen als de missie van Ikea.

Missie Ikea

Een ruim assortiment van goed ontworpen, functionele woninginrichtingsproducten aanbieden tegen zo laag mogelijke prijzen, opdat zo veel mogelijk mensen ze zouden kunnen betalen.

Visie Ikea

Een beter dagelijks leven creëren voor zo veel mogelijk mensen.

Bron

Jumbo

Wat zijn de missie en visie van Jumbo? (foto: Wikimedia)

Jumbo heeft alleen een missie op zijn website staan en die luidt als volgt:

Missie Jumbo

Verwachtingen overtreffen

Bij Jumbo willen we verwachtingen overtreffen. Iedere dag, overal, voor elke klant. Daarom bieden wij een formule die verder gaat. Een winkel die álles voor elkaar heeft. De allerbeste service, het grootste en allerbeste assortiment en de allerlaagste prijs. Op alle vlakken willen wij onze klant het beste bieden. Gegarandeerd en zonder ook maar één compromis te hoeven doen. Zo maken wij van Jumbo klanten echte Jumbo fans.

Verder gaan waar anderen stoppen

Vanuit de overtuiging dat het altijd beter, anders en goedkoper kan, hebben wij de drive om iedere dag het onmogelijke mogelijk te maken. Door verder te gaan waar anderen stoppen. Daarom bouwen wij continu aan een ondernemende, solide en betrokken organisatie die gefocust is op de klant en die klaar is voor de toekomst. Dankzij onze winnaarsmentaliteit en continue focus op de klant, willen wij succesvol zijn in ieder marktgebied waarin we actief zijn.


Bron

KLM

Wat zijn de missie en visie van KLM? (foto: Pexels)

KLM noemt zelf geen missie of visie, maar heeft wel een ‘bedrijfsprofiel’ op haar website staan. Hieruit kun je de missie en visie van KLM vrij eenvoudig afleiden.

Missie KLM

Samen met AIR FRANCE heeft KLM een voortrekkersrol binnen de Europese luchtvaartindustrie. KLM streeft naar winstgevende groei om zowel aan de eigen zakelijke doelstellingen, als aan de algemene economische en sociale ontwikkeling bij te kunnen dragen. KLM zet zich in om duurzame groei te creëren op Amsterdam Airport Schiphol en toegang te verkrijgen tot iedere markt waarmee het de kwaliteit van haar netwerk vergroot. Daarnaast doet KLM haar best om gelijke concurrentievoorwaarden te handhaven voor alle spelers binnen de sector.

Visie KLM

Vanuit de kerngedachte dat onze KLM’ers ons merk vormen, zijn we ervan overtuigd dat we het verschil kunnen maken door onze klanten onvergetelijke ervaringen te bezorgen. Dat zit in ons DNA. Dankzij onze oprechte aandacht voor onze klanten voelen zij zich erkend, prettig en op hun gemak.

Bron

Coolblue

Wat zijn de missie en visie van Coolblue? (foto: publiek domein)

Coolblue heeft geen als zodanig omschreven missie en visie op de website staan, maar wel een stuk over de cultuur van Coolblue, waar je een missie in kunt lezen.

Missie Coolblue

Gewoon verwonderen. Twee woorden die elkaar tegenspreken. Maar juist daarom zo ontzettend Coolblue zijn. We zijn eigenzinnig én enorm nuchter.

Verwonderen betekent verwachtingen overtreffen. Iets anders doen dan een ander. Net dat stapje extra zetten. Door een persoonlijk en specialistisch advies te geven. Of door een kaartje te sturen. Door het mondhoekje van onze klant omhoog te laten gaan.

Het woord gewoon zegt veel. Dat we verwonderen gewoon vinden. Je bestelling op tijd binnen krijgen, dat is toch normaal? Dat we verwonderen met gewone dingen. Door bijvoorbeeld een sms’je te sturen als je bestelling is ingepakt. En vooral dat we gewoon onszelf blijven als we verwonderen.

Bron

Coca-Cola

Wat zijn de missie en visie van Coca-Cola?

Coca-Cola heeft zijn missie en visie verwoord in een aantal losse punten.

Missie Coca-Cola

To refresh the world

To inspire moments of optimism and happiness

To create value and make a difference

Visie Coca-Cola

People: een prettige en veilige werkomgeving waar mensen worden geïnspireerd om het beste in zichzelf naar boven te halen

Portfolio: een gevarieerd en breed aanbod van dranken dat aansluit op de wensen van de consument

Partners: een succesvol netwerk van leveranciers, klanten en partners om met elkaar voortdurend toegevoegde waarde te creëren

Planet: het verschil maken door maatschappelijk verantwoord te ondernemen en door het bouwen aan duurzame lokale gemeenschappen

Profit: winstgevende groei en aandacht voor duurzaamheid hoeven elkaar niet uit te sluiten

Productivity: investeren in een effectieve, professionele en flexibele organisatie die snel op nieuwe ontwikkelingen kan inspelen

Bron

Media Markt

Wat zijn de missie en visie van Media Markt?

Media Markt geen duidelijk omschreven missie en visie. Wel wordt er in een ‘filosofie’ gesproken over verfrissing, vernieuwing en verandering. In 2018 heeft Media Markt het roer omgegooid qua merkpositionering. Om het hoofd te kunnen (blijven) bieden aan de lage marges op consumentenelektronica en huishoudelijke producten en de moordende concurrentie van webshops. Dit zegt Media Markt erover:

De klant vindt bij ons nog steeds een groot assortiment en krijgt ook altijd een hele goede deal. Maar we veranderen van een hal vol spullen naar een plek waar je een blijvende oplossing en daarmee dus een topervaring krijgt. Wij zeggen: Product + Service = WOW. Anders gezegd: We verkopen geen laptop, maar we helpen je met een zorgeloze eerste dag op school. Want de totaaloplossing voor een student bestaat niet alleen uit de tas en muis die erbij horen. Maar we ontzorgen echt door ervoor te zorgen dat de laptop meteen startklaar is en up-to-date is én blijft. Bijvoorbeeld door de data van de oude laptop over te zetten of hem te verzekeren. En natuurlijk bezorgen we de laptop ook gewoon op zondag bij je thuis.

Bron

Action

Wat zijn de missie en visie van Action? (beeld: action.com)

Een Nederlands bedrijf dat ongelooflijk snel gegroeid is naar meer dan 1.000 winkels in Europa. Action heeft een aantal waarden en een ambitie geformuleerd, maar spreekt zelf niet van visie of missie. In de ambitie kun je echt wel een missie lezen.

Missie Action

Klanten steeds weer verrassen met een breed  en continu wisselend assortiment voor de laagst mogelijke prijs. Sinds de oprichting in 1993 is dit wat we onze klanten beloven en waar we het voor doen: ‘kleine prijzen, grote glimlach’.

Bron

McDonald’s

Wat zijn de missie en visie van McDonald’s? (beeld: Wikimedia)

Wie kent McDonald’s niet? Uiteraard heeft dit Amerikaanse concern – dat de marketing zo’n beetje eigenhandig heeft uitgevonden – een missie en een visie.

Missie McDonald’s

McDonald’s staat midden in de samenleving. Ondernemen met oog voor de omgeving vinden we daarom bijzonder belangrijk en we nemen graag onze verantwoordelijkheid ten opzichte van de maatschappij.

Think global, act local is al sinds de oprichting in de jaren 50 ons motto. Dit is terug te vinden in alle facetten van onze bedrijfsvoering.

Visie McDonald’s

Good Food Fast is het credo van McDonald’s. Kwaliteit op alle fronten staat daarbij centraal. Dit houdt in dat we iedere gast de beste kwaliteit en een gevarieerde keuze willen bieden. Iedereen moet op elk gewenst moment, in een aangename restaurantomgeving, een lekkere keuze kunnen maken bij McDonald’s.

We realiseren dit onder meer door ons assortiment voortdurend uit te breiden met innovatieve producten van hoge kwaliteit. En door onze restaurants te voorzien van een eigentijdse uitstraling. Good Food Fast vormt de komende jaren de leidraad bij alles wat we doen.

Bron

Zijn missies en visies alleen voor bedrijven?

Nee, zeker niet. Ook non-profitorganisaties en organisaties in de (semi-) publieke sector kunnen baat hebben bij een goede missie en/of visie.

Hier een paar voorbeelden van missies en visies van non-commerciële organisaties.

UMC Utrecht

Het Universitair Medisch Centrum Utrecht is een van de grootste ziekenhuizen van Nederland. Op hun website omschrijven ze hun missie.

Missie UMC Utrecht

Het UMC Utrecht is een internationaal toonaangevend universitair medisch centrum waarin kennis over gezondheid, ziekte en zorg, voor patiënt en samenleving wordt gemaakt, getoetst, gedeeld en toegepast.

Bron

WNF

Het Wereld Natuur Fonds is een wereldwijd opererende organisatie voor natuurbescherming, met de bekende reuzenpanda als het symbool voor de bedreigde natuur. Op de website wordt gesproken van een missie, terwijl het naar mijn mening meer een visie is. Datgene wat de organisatie ooit wil bereiken, maar wat misschien (helaas) nooit gehaald zal worden.

Missie WNF

Het Wereld Natuur Fonds streeft naar een wereld waarin de mens leeft in harmonie met de natuur. In het belang van de natuur en in het belang van de mens die de natuur nodig heeft.

Bron

Rode Kruis Nederland

Het Rode Kruis is misschien wel de bekendste non-profitorganisatie ter wereld, met zijn aanwezigheid in 191 landen. Het Rode Kruis helpt mensen in nood, in de breedste zin van het woord. Dit is de missie en visie van het Rode Kruis:

Missie Rode Kruis

Menselijk lijden voorkomen en verzachten, waar dan ook. Levens en gezondheid beschermen en respect waarborgen voor ieder mens. Dat is onze missie. We letten in het bijzonder op de mensen die het meest kwetsbaar zijn: zij die zonder onze hulp niet overleven of in slechte gezondheid raken.

Visie Rode Kruis

Met onze vrijwilligers en Rode Kruis-verenigingen in 190 landen bereiden we mensen voor op mogelijke crisissituaties en zorgen we ervoor dat mensen in staat zijn zichzelf en anderen te helpen. Zo staat niemand er in tijden van nood alleen voor.

Bron

Natuurmonumenten

De Vereniging tot Behoud van Natuurmonumenten in Nederland, zoals Natuurmonumenten voluit heet, koopt als sinds 1905 natuurgebieden op om deze te kunnen beschermen. Op de website omschrijft Natuurmonumenten haar visie, die je ook een missie zou kunnen noemen.

Visie Natuurmonumenten

Natuurmonumenten zorgt voor meer dan 100.000 hectare natuur in Nederland. We maken ons sterk voor de natuur die nog over is. En voor de nieuwe natuur die er nog gaat komen in Nederland. Niet alleen in de gebieden die wij beheren, maar ook daarbuiten. Want we gaan een stap verder. Op een manier die past bij het Nederland van nu. Natuurmonumenten vraagt alle Nederlanders om samen nieuwe natuur te maken, te verzorgen en te beschermen.

Bron

Geert Groteschool

Ook sommige scholen hebben een missie en visie geformuleerd. Bijvoorbeeld deze basisschool uit Zwolle, die naar mijn mening echter wel de begrippen missie en visie door elkaar heeft gehaald.

Missie Geert Groteschool

De Geert Groteschool op weg naar educatief partnerschap met ouders, waar kinderen mede-eigenaar zijn van hun eigen ontwikkeling.

Visie Geert Groteschool

Onze school is een brede katholieke basisschool voor kinderen van 4 t/m 12 jaar. Wij hanteren het leerstofjaarklassensysteem, met veel aandacht voor het individuele kind en we gaan daarbij uit van het concept passend en ontwikkelingsgericht onderwijs.

Bron

Meer voorbeelden van missie en visie nodig?

En zo zijn er nog veel meer non-profitorganisatie die een missie, visie of beide hebben geformuleerd.

Veel organisaties zetten de missie of visie trots op hun website. (Zorg er altijd voor dat je weet waarom je dat doet en ‘plemp’ ze nooit zomaar op een pagina.) Om ze te vinden hoef je alleen maar te googelen op de naam van de organisatie in combinatie met ‘missie visie’.

Voorbeeld van een missie en visie op een website (bron: flipped.nl)

Voorbeelden van goede missies in het Engels

Missies en visies zijn goed ingeburgerd in de vaderlandse marketing, maar het is ook nog altijd duidelijk waar ze vandaan komen.

In de Angelsaksische wereld is het gebruik van missies en visies al tientallen jaren in zwang. Het is dan ook makkelijker om (goede) voorbeelden van inspirerende missies in het Engels te vinden. Ik heb er hieronder een aantal voor je verzameld.

NASA: “To understand and protect our home planet, to explore the Universe and search for life, and to inspire the next generation of explorers.”

National Geographic Society: “Increase and diffuse geographic knowledge while promoting the conservation of the world’s cultural, historical and natural resources.”

Virgin Atlantic: “To grow a profitable airline where people love to fly and where people love to work.”

Google: “To organize the world’s information and make it universally accessible and useful.”

Nike: “To bring inspiration and innovation to every athlete in the world.”

Wikipedia: “To empower and engage people around the world to collect and develop educational content under a free license or in the public domain, and to disseminate it effectively and globally.”

Alzheimer’s Association: “A world without Alzheimer’s disease.”

Mission statement van Google (bron: Google)

Zelf een missie en visie formuleren

Ben je geïnspireerd geraakt? En wil je zelf aan de slag met de missie en visie voor je bedrijf? Ik geef je hieronder een paar handvatten om mee te beginnen.

Begin met kernwaarden

Begin met de kernwaarden van je organisatie. De kernwaarden zijn de belangrijkste waarden binnen een organisatie. Het zijn de pijlers waarop het bedrijf rust en ze komen vaak overeen met de persoonlijkheid van de oprichter.

Kies bij voorkeur zo’n 3 tot 5 heldere kernwaarden die iets zeggen over de bedrijfscultuur. Bijvoorbeeld: wij zijn creatief, volhardend en precies. Natuurlijk kies je jouw kernwaarden niet lukraak, maar kun je ze onderbouwen met feiten en cijfers.

Met je kernwaarden maak je duidelijk waarom en hoe je organisatie bepaalde dingen doet, of juist niet doet. Ze helpen je dus bij het nemen van strategische beslissingen. En ze voorkomen onnodige discussies als iedereen erachter staat. Zo vormen we een belangrijk onderdeel van je personeelsbeleid en kunnen ze ook voor kleinere bedrijven interessant zijn.

Soms kun je door een zin te maken van je belangrijkste kernwaarden als een conceptmissie- of visie opstellen.

Kijk voor een uitgebreide lijst met mogelijke kernwaarden op de website van Erno Hannink. Zien hoe andere bedrijven het doen? Googel op ‘onze kernwaarden‘ en bekijk de websites die je tegenkomt.

AMORE

Een goede missie of visie kun je volgens de AMORE-formule opstellen. Nee, dat heeft niks met liefde te maken… Of misschien toch wel: liefde voor je organisatie. Afijn, AMORE staat voor:

  • Ambitieus of zelfs idealistisch
  • Motiverend of mogelijk zelfs commiterend
  • Onderscheidend ten opzichte van anderen
  • Relevant en richtinggevend voor belanghebbenden
  • Echt, evenwichtig, eenheid, eenvoudig

Vragen om bij je missie te komen

  • Waar staan we voor?
  • Welke normen en (kern)waarden hebben we?
  • Welke overtuigingen motiveren ons?
  • Wat is ons bestaansrecht?

Vragen voor een krachtige visie

  • Wat willen we bereiken? (Ook al zal dit misschien nooit lukken.)
  • Wat zijn onze kernwaarden? (Ja, ook aan missie en visie gaan altijd kernwaarden vooraf!)
  • Waar dromen we van?

Niet voor de bureaula!

En dan ben je klaar en heb je jouw missie en visie naar tevredenheid vastgesteld. De weg naar de toekomst is geplaveid. Nu moet je die droom nog waarheid laten worden!

Dat betekent dat je vervolgens een strategie moet formulieren om aan die missie te voldoen en de visie te bereiken. Zonder strategie met duidelijke acties is de kans klein dat je je doelen zult bereiken.

Met een goede missie en visie stel je je organisatie voor een aantal keuzes. De keuzes die je maakt in je (marketing)strategie worden als het goed is gevoed door de missie en visie van de onderneming.

Waar worstel je nog mee op het gebied van visie en missie? Of heb je nog vragen hierover? Laat het me weten in een reactie. Je krijgt altijd antwoord.

Lees ook nog even dit:

2 reacties op Missie en visie, zo zit het

  1. Goed stuk, fijn om zoveel voorbeelden te hebben. Naar mijn idee is er één niet juist, het voorbeeld van KLM. Onder missie staat volgens mij de visie en vice versa.

    • Dat zou kunnen, ja. Het is bij KLM niet helemaal duidelijk omdat ze alles op één hoop gooien onder de noemer ‘bedrijfsprofiel’. Dank voor je reactie!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *