Microcopy: de slimste teksten op je website

Microcopy: de slimste teksten op je website

Bijgewerkt op

De kortste stukjes tekst op je website kunnen het grootste verschil maken. Ik heb het over microcopy, de tekstjes bij formulieren, bij knoppen en bij meldingen op je website. Deze kunnen je helpen om de gebruiker te sturen, als je ze tenminste juist toepast.

Wat is microcopy precies?

Microcopy is een korte zin of zelfs één enkel woord dat gebruikers op een website of app helpt het doel te bereiken. Deze ‘microteksten’ nemen onzekerheden bij de gebruiker weg en mensen bij de hand, op weg naar een succesvolle conversie. Vaak is het doel van een website de conversie van een bezoeker tot een klant. Een goedgekozen woord of zinnetje kan de conversie dan met tientallen procenten vergroten. Zo bezien is microcopy het geheime wapen van copywriting.
Microcopy tref je vaak in de buurt van een belangrijke knop aan (beeld: giphy.com)

Soorten microcopy

Er zijn meer soorten microcopy die allemaal een nuttige functie hebben. Microcopy vind je bijvoorbeeld terug op of in:
  • Menu-items
  • Tooltips
  • Pagina’s die niet meer bestaan (404)
  • Formulieren
  • Call-to-action-knoppen
  • Bestelpagina’s
  • Instructies
  • Foutmeldingen
  • Cookie- en privacymeldingen
  • Inschrijvingen voor je nieuwsbrief
  • Bedanktpagina’s
  • Korte mailberichten
Zo kunnen slimme woorden en zinnetjes copy conversieverhogend werken op bestelpagina’s van webshops:
Gratis verzending, nog slechts 2 stuks beschikbaar, erg gewild. 30 dagen bedenktijd en gratis retourneren.
Ook kan microcopy verhelderend zijn waarom je iets nodig hebt:
We vragen je om je telefoonnummer, zodat we je kunnen bereiken als er iets bijzonders is met je bestelling. We vragen je om je geslacht in te vullen, zodat we weten hoe we je aan moeten spreken.
Je kunt het ook inzetten om drempels weg te nemen:
Je proefabonnement stopt automatisch. Maak je geen zorgen, we schrijven nog niets van je creditcard af.
En je kunt het toepassen om klanten een goed gevoel te geven:
Geweldig, we gaan direct voor je aan de slag. Daar gaan we van blozen… Wat maakte het verschil?

Dé manier om je merk neer te zetten

Goede microcopy maakt je website beter, verhoogt de conversie en laat gebruikers terugkeren. Maar het is ook een goede manier om je merk meer te onderscheiden. Sommige merken ontlenen een groot deel van hun kracht zelfs aan de grappige of opvallende stukjes copy die gebruikers door de site of de tool heen leiden. MailChimp is een voorbeeld van zo’n merk dat opvalt door sterke microcopy.
Vriendelijke spreektaal in de microcopy: MailChimp is er beroemd mee geworden (bron: MailChimp)
Een ander voorbeeld van een merk dat beroemd is om z’n microcopy is Booking.com.
Booking.com: meesters in microcopy (bron: booking.com)
Bij Booking.com hebben de tekstjes vooral een sturende rol: boek snel als je dit niet wilt missen! Daarmee spelen ze sterk in op FOMO: Fear Of Missing Out. Sterker nog, de website lijkt vrijwel uitsluitend uit microcopy te bestaan.

De kracht van verleiding

Microcopy is zo effectief omdat hij daar is waar de gebruiker kijkt: in het menu, op of onder die dikke, vette actieknop, in het formulier, in die ene belangrijke mail… Alle teksten rondom de belangrijke items op je website worden gretig gelezen. En microcopy zorgt ervoor dat de gebruiker gerustgesteld wordt of een lach op zijn gezicht krijgt.

Tips voor microcopy

Waar moet je op letten als je met microcopy aan de gang gaat? Microcopy is kort, krachtig, afhankelijk van de context en in het bijzonder gericht op de bezoeker. Goede microcopy versoepelt het proces waar de gebruiker doorheen moet. Maar microcopy is natuurlijk geen magisch wondermiddel. Een slechte gebruikerservaring of een slecht design los je niet eventjes op met wat woordjes aan microcopy. Daarnaast moet je de woorden die je inzet bijzonder zorgvuldig wegen. Kan het korter, krachtiger, overtuigender, geruststellender? En niet in het minst: past de microcopy bij je merk? Gebruik de volgende tips als je zelf microcopy wilt inzetten of verbeteren:

1. Vermijd jargon

Jij weet alles van je product of dienst, maar de kans is groot dat je klanten dat niet weten. Trap niet in de valkuil dat je jargon in je microcopy gebruikt en ervan uitgaat dat je klanten wel weten wat je bedoelt.

2. Wees zo kort mogelijk

Microcopy moet zijn taak doen, niet ervan afleiden. Een korte geruststelling of verduidelijking is meestal genoeg.

3. Schrijf actiegericht

Het gaat erom dat je de gebruiker stuurt naar de conversie. Schrijf dus ‘nu downloaden’ of ‘nu inschrijven’ in plaats van hun langere varianten.

4. Wees helder en duidelijk

Als een gebruiker ergens gaat klikken, wil hij precies weten wat er gebeurt. Met microcopy kun je dit duidelijk maken. Maak helder welke actie wordt verricht, in plaats van alleen te schrijven: ‘klik hier’. Probeer niet origineel te zijn als de gebruiker gewoon een tekst als ‘Downloaden’ of ‘Opslaan’ op een knop verwacht.

5. Gebruik vriendelijke spreektaal

In je microcopy gebruik je spreektaal. Bekijk het alsof je over de schouder van de gebruiker meekijkt en een korte aanwijzing geeft.

6. Wees zo behulpzaam mogelijk

Je wilt je gebruikers helpen. En je kunt ze helpen als ze jouw product of dienst afnemen of als ze zich inschrijven voor jouw nieuwsbrief of cursus.

7. Verwerk je brandvoice in je microcopy

Microcopy is je kans om de stem van je merk te benadrukken. Kijk naar partijen als Ditzo of Inshared, die een heel vriendelijke en niet-technische brandvoice hanteren. Ook in de allerkleinste tekstjes.

8. Plaats je microcopy op een logische plek

Als iemand zijn e-mailadres moet invullen, verwacht hij direct rechts van het invulvak of direct daaronder een knop met ‘verstuur’ of ‘meld aan’. Net zoals dat de contactknop op je website altijd op de meest rechtse plek in het menu moet staan. Van dit soort logica wijk je maar beter niet af. Zorg ook dat microcopy op een goede manier in het design van je website wordt opgenomen.

9. Vergeet fout- en succesmeldingen niet!

De foutmeldingen op je website zijn een kans om je potentiële klant goed op weg te helpen. Een melding als ‘error’ of ‘pagina bestaat niet’ is dan geen beste beurt. Succesmeldingen kun je inzetten om je klanten nog eens te bevestigen in de goede keuze de ze gemaakt hebben door iets van je te kopen of door zich in te schrijven op jouw cursus.

Praktijkvoorbeelden van microcopy

Nu ben je natuurlijk benieuwd naar voorbeelden van slimme microcopy. Dat treft, want hieronder heb ik een aantal herkenbare voorbeelden voor je verzameld. Netflix komt meteen op de homepage met een mooi voorbeeld van goede microcopy. Het is bijna te verleidelijk voor woorden.
Verleidelijke microcopy van Netflix (bron: Netflix)
Ook die andere overbekende abonnementsdienst zet microcopy in.
Ook hier: verleiding (bron: spotify.com)
Of de onderstaande microcopy op de bestelpagina van Albert Heijn.
Dat is leuk! Microcopy op de website van AH (bron: ah.nl)
Een ander mooi voorbeeld tref je aan in de Reisplanner van de Nederlandse Spoorwegen.
Microcopy stimuleert om het kaartje online te kopen (bron: ns.nl)
Een ander voorbeeld dat we vrijwel allemaal kennen: Facebook.
Microcopy op het aanmeldscherm van Facebook (bron: facebook.com)
Hieronder nog een voorbeeld van een tooltip op een website van een klant van mij.
Tooltips als verduidelijking bij formulieren (bron: BandenConcurrent)

User Experience

Microcopy bepaalt voor een belangrijk deel wat webbouwers met een duur woord de ‘User Experience’ (UX) noemen. Ofwel, in gewoon Nederlands, de gebruikerservaring op een website.
Uit het tijdperk van vóór de microcopy (bron: uxplanet.org)
Daarbij hoort het optimaliseren van de interactie, het monitoren van de statistieken en het onderzoeken van klikgedrag. Microcopy moet je ook in dit proces van optimalisatie meenemen. Idealiter onderzoek je zelf wat het scheelt aan conversie als je tekst A of tekst B toevoegt. Dit kun je met een zogenoemde A/B-test controleren. Het spreekt voor zich dat vooral websites met veel bezoekers en conversie voordeel kunnen halen uit het optimaliseren van de microcopy. Je ziet bijvoorbeeld dat grote websites als Booking.com hier continu mee bezig blijven. Een procent meer conversie (of zelfs een halve procent) maakt bij grote bestellingen of heel veel kleine bestellingen nogal wat uit.
Microcopy: test wat werkt en wat niet (beeld: visualpun.ch)

Kijk het kunstje gerust af

Je ziet het, microcopy is essentieel als je meer resultaat uit je website wilt halen. En iedereen gebruikt wel in mindere of meerdere mate een vorm van microcopy. Kijk daarom gerust het kunstje af van anderen die het al tot in de puntjes beheersen. En doe zo inspiratie op voor je eigen website. Onder microcopy kun je trouwens ook nog alt-teksten en onderschriften voor afbeeldingen verstaan. Hier goede teksten voor schrijven kan ook bijdragen een betere gebruikerservaring, maar is vooral ook een nuttige tip om de zichtbaarheid van je teksten in de zoekmachines te vergroten.

Microcopy: klein maar fijn!

Hoewel microcopy dus tot de kleinste stukjes tekst op je websitepagina behoort, gaat het niet om de minst belangrijke stukje copy. Integendeel. Deze korte stukjes tekst gaan vaak voor méér conversie zorgen dan dat blogartikel van 1.000 woorden of die kopregel waar je een volle dag op hebt zitten zwoegen. Het is de kracht van de ultrakorte tekst. En dat allemaal omdat microcopy precies daar is waar de gebruiker converteert naar een klant. Gelukkig is het niet zo moeilijk om sterke microcopy te schrijven als je gewone spreektaal gebruikt die makkelijk te lezen is. Stel je voor dat je een handleiding schrijft die voor iedereen begrijpelijk moet zijn. En het liefst ook nog een beetje leuk om te lezen. Een knipoog of wat humor maakt je merk menselijker en vriendelijker. Kijk maar naar Coolblue, die zetten microcopy ook in voor een glimlach. Heb je zelf nog goede voorbeelden van microcopy gevonden? Laat dan hieronder een reactie achter. Ook al je vragen over microcopy zijn welkom.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *