Marketing als spel

Marketing als spel

Bijgewerkt op

Gamen is al lang geen spelletje meer. In een kwart eeuw is de game-industrie uitgegroeid tot een miljardenbusiness, die de muziekindustrie en de filmindustrie met gemak overtreft.

Iedereen gamet

Ook de spelers zijn niet langer die bleke zolderkamernerds van vroeger. Want gamen doe je niet meer in een achterafkamertje, maar gewoon in de huiskamer. Mama gamet, papa gamet en de kinderen, die gamen ook. Games hebben zich opgewerkt tot in de top 3 van tijdsbestedingen, na televisie en internet. Het is dan ook niet meer dan logisch dat games invloed hebben op marketing en reclame.

Spellen zijn uitnodigend

Games zijn zo uitnodigend doordat ze slim zijn opgebouwd. Door gemakkelijk te beginnen en het ons steeds moeilijker te maken. We halen bevrediging uit het overwinnen van virtuele obstakels. We gloeien van opwinding wanneer we een virtuele beloning krijgen. Als we stijgen in rang of in status, dan is voelt dat goed. Zeker wanneer we deze beloningen kunnen delen met anderen. Mensen zijn sociale dieren en houden ervan om zich met anderen te vergelijken. Slimme marketeers maken gebruik van de set aan mogelijkheden die games ons hebben geleerd.

Alles draait om interactie

In plaats van traditionele radio- en tv-campagnes of printadvertenties in kranten en tijdschriften, draait het tegenwoordig om interactie. Een game als aanjager voor merkherkenning werkt dus goed. Een ‘viral’, waarbij je een van de eersten kunt zijn die ‘m ontdekt, eveneens.

Maar let op: zodra zo’n grappig filmpje waarin geen directe commerciële boodschap zit, in de massamedia wordt gepromoot, is het ineens minder leuk. Niemand stuurt nog een filmpje door dat Matthijs van Nieuwkerk in DWDD heeft aangekondigd. Daar valt geen eer meer aan te behalen.

Inchecken

Foursquare is een voorbeeld van een marketingtool met gameplay-elementen. Je krijgt beloningen als je ergens ‘incheckt’ en je vergelijkt continu je score met de personen uit je netwerk. Bedrijven kunnen de best scorende mensen belonen met een gratis kop koffie, een ijsje of bijvoorbeeld korting. Als je ergens zo vaak incheckt dat jij de ‘mayor’ wordt, dan voelt dat als een overwinning.

Facebook is een ander populair netwerk waarin deelname door gameplay-elementen wordt aangemoedigd. Wie doet er nog niet aan mee? Maar het kan ook serieuzer: artsen in opleiding spelen tegenwoordig games om te leren opereren en als je je rijbewijs wilt halen breng je het best eerst een paar uurtjes in de simulator door.

Als je dat papiertje dan eindelijk hebt en in de auto stapt, schotelt het dashboard je een game voor: probeer zo ‘groen’ mogelijk te rijden. Je wordt beloond met een mooi plantje of een groene knop.

Gamification

Gamification noemen we het proces dat gamemechanieken aan alledaagse activiteiten toevoegd, met als doel deze socialer, interactiever en leuker te maken. Hoe kun je dit toepassen voor jouw merk? Een opdracht voor iedereen die graag loyalere, meer betrokken klanten wil.

Lees ook nog even dit:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *