Hoe maak ik een goede landingspagina?

Hoe maak ik een goede landingspagina?

Vroeger had je gedrukte advertenties met daarin de vermelding van de website van de adverteerder. De lezer van de advertentie kon dan op zijn computer naar internet om meer informatie over de aanbieding te lezen. Tegenwoordig klik je vanuit een social network, een bannercampagne of een Google Ads-campagne direct door naar de juiste pagina. Zorg er dan ook voor dat mensen op precies die pagina uitkomen waar jij ze wilt hebben: de landingspagina.

Landingspagina’s of landing pages zijn pagina’s die zijn ingericht om de potentieel geïnteresseerde bezoeker ‘op te vangen’. Het spreekt voor zich dat je je bezoekers liever niet naar je homepage doorstuurd, maar ze direct bij de aanbieding of de inhoud waar het om gaat wilt hebben.

Vaak is een overzichtspagina op je website en ook een bestelpagina niet zo geschikt om je bezoekers naar door te sturen. Je wilt je bezoekers tenslotte eerst nog even overtuigen en daarna in de ‘goede richting’ sturen. Het is daarom handig om te werken met geoptimaliseerde landingspagina’s, waarmee je de kans op conversie van je prospects in klanten zo groot mogelijk maakt.

Opbouw

Landingspagina’s bouw je op volgens het aloude, maar nog steeds relevante, AIDA-model. AIDA staat voor:

  • Attention
  • Interest
  • Desire
  • Action
Het AIDA-model: de ideale opbouw van je landingspagina

Attention (aandacht): je probeert eerst de aandacht te trekken van geïnteresseerden. Dat kun je doen door een vraag te stellen, met een opvallend onderzoek te komen of de pijn die jouw potentiële klanten ervaren te benoemen.

Interest (belangstelling): stap 2 is dat je de belangstelling van de lezer wekt. Jij hebt een oplossing voor zijn ‘probleem’. Of je hebt iets anders interessants te bieden waar je klanten echt op zitten te wachten.

Desire (verlangen): de derde fase in het AIDA-model is dat je de belangstelling weet uit te smeren naar een verlangen. Je laat foto’s zien en je geeft aan hoe anderen baat hebben gehad bij jouw product of dienst. Jouw potentiële klant moet denken: dat wil ik ook!

Onderschat deze fase niet. Jouw klanten hebben alle informatie nodig om een beslissing te maken. En je hebt te maken met verschillende persona’s: de een beslist vooral op basis van plaatjes, de andere op een overtuigde tekst en een derde vooral op technische specificaties. Dit is de reden dat landingspagina’s vaak lange pagina’s zijn.

Action (actie): uiteindelijk moet je durven vragen om de koop. ‘Koop’ kan trouwens ook een tussenstap zijn, zoals het downloaden van een e-book of het aanvragen van een offerte. Deze stap is natuurlijk essentieel voor een goede conversie van je landingspagina. Breng het alsof je jouw klant helpt en je conversie zal met sprongen omhoog gaan.

In deze stap moet je vooral ook rekening houden met microcopy.

Vormgeving

Bij een landingspagina is je enige doel conversie. Daarom doe je er goed aan de landingspagina zoveel mogelijk te ontdoen van onnodige vormgeving en elementen.

Meestal volstaat een korte, informatie tekst met daaronder levensgroot de bestel-, aanvraag- of contactbutton (afhankelijk van de doelstelling van je landingspagina). Op de landingspagina laat je misschien ook wel geen menu’s of gerelateerde producten zien, omdat dat afleidt.

Optimalisatie

Je doet er goed aan de landingspagina helemaal te optimaliseren voor zowel je bezoekers als de zoekmachines. Zorg dus voor een goede paginatitel, goede koppen (met semantische HTML, dus met H1- en H2-tags) en tekst die refereert aan de zoekopdracht en het product of de dienst die je aanbiedt.

De pagina moet op zichzelf ook goed geïndexeerd worden door zoekmachines, zodat je ook bezoekers uit de natuurlijke zoekresultaten van Google haalt.

Testen

Het is belangrijk om te testen welke landingspagina’s de hoogste conversie opleveren. Vaak is dat de landingspagina met de minste opsmuk. Maar in sommige gevallen zijn bezoekers wél geïnteresseerd in gerelateerde producten.

Of willen ze eerst meer beelden zien van het product dat je aanbiedt. Door de landingspagina op te nemen in de statistieken van de website, krijg je een goed inzicht in wat werkt en wat niet.

Landingspagina’s als strategie

Een landingspagina is perfect als doelpagina voor een online campagne. Maar ook als je geen campagne hebt lopen, kan het nuttig zijn verschillende landingspagina’s te maken. Deze vatten dan handig en overzichtelijk samen wat je verschillende productgroepen zijn. Of ze zetten de diensten die je aanbiedt één voor één op een rij.

Geoptimaliseerde landingspagina’s zullen – mits goed opgebouwd – goed scoren in de zoekmachines. Op deze pagina’s heet je je bezoekers vanuit de zoekmachines welkom en stuur je ze door naar verschillende locaties op je website.

Lees ook nog even dit:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Abonneer je op mijn copytips