Hoe je je website laat groeien zonder social media
| |

Hoe je je website laat groeien zonder social media

Social media is zo alomtegenwoordig dat het lijkt alsof je niet meer zonder kunt om je website, webshop of andere online platform te laten groeien.

En hoewel social media daar absoluut bij kunnen helpen, zijn ze niet per se noodzakelijk. Ik heb een aantal websites onder mijn hoede, die bij elkaar meer dan 300 duizend bezoekers per maand genereren en die heb ik voornamelijk zonder de inzet van sociale media of advertenties laten groeien.

Misschien denk je nu dat ik het wil hebben over het inzetten van advertenties om het verkeer een boost te geven. Maar nee, dat bedoel ik ook niet. Adverteren kan zeker helpen om je website onder de aandacht te brengen, maar uiteindelijk is het geen bestendig businessmodel. Zodra je stopt met adverteren, vallen de bezoekers weg.

Daarom laat ik je in dit artikel graag 5 tactieken zien waarmee je puur organisch je website snel laat groeien. Stuk voor stuk door mij toegepast op verschillende websites in diverse branches, voor zowel eigen projecten als voor klanten.

1. Pak op wat de concurrentie laat liggen

De moed zakt je misschien in de schoenen als je ziet voor welke grote zoekwoorden je concurrenten allemaal ranken in The Big G. Je denkt: hoe kom ik daar ooit tussen? Maar weet: hoe groter het bedrijf en de zoekwoorden waar het op jaagt, hoe groter de kans dat het de kruimels laat liggen.

Je denkt nu misschien: ik ga toch niet voor de kruimels van mijn concurrenten? Maar dat is precies wat je gaat doen. Terwijl je concurrent zich focust op het wilde water van de short tail (de enkele zoekterm), zit jij in het rustige vaarwater van de long tail (de zoektermen die bestaan uit 3, 4, 5 of zelfs meer losse woorden).

Door je op deze termen te richten, manoeuvreer je handig om de concurrentie heen en kun je heel gericht verkeer naar je website halen. Het verkeer dat je grote concurrenten nu over het hoofd zien en laten liggen. Zo vermijd je (voorlopig) directe confrontaties op de grote zoekwoorden.

Tijd voor een voorbeeld.

Stel, je bent copywriter en je zou willen ranken op het zoekwoord ‘copywriter’. Maar dan zie je dat Google wel 70 miljoen resultaten uitbraakt en dat je op de eerste pagina’s moet concurreren met grote copybureaus, door de wol geverfde copymasters en banensites met veel autoriteit.

Wat nu als je je in plaats van op het short tail-zoekwoord ‘copywriter’ richt op één of meer van de volgende:

  • copywriter voor blogartikelen
  • copywriter voor de regio Arnhem/Nijmegen
  • wat doet een copywriter?
  • wat kost een copywriter?
  • copywriter voor de IT-branche
  • ik zoek een copywriter
  • werkwijze van een copywriter
  • webshop copywriter inhuren
  • beste copywriter van Nederland
  • waar moet een copywriter aan voldoen?
  • goedkope tekstschrijver (inderdaad, een variant kan ook!)

Je ziet het: je gericht je met deze zoektermen op de vragen/problemen die klanten kunnen hebben. Door zo’n long tail-zoekterm te kiezen, kun je snel een voorsprong op de grote concurrenten pakken.

Natuurlijk is het wel van groot belang dat de pagina of het blogartikel dat je schrijft (en dat antwoord moet geven op de vraag) van hoge kwaliteit is. Je moet bedenken dat je dit schrijft om de potentiële klant van een uitstekend antwoord op zijn vraag te voorzien.

2. Zorg dat Google van je houdt

De missie van Google: de wereldwijde informatie te ordenen en voor iedereen toegankelijk en bruikbaar te maken.

Als je dit weet, weet je ook wat je moet doen om de grootste zoekmachine ter wereld blij te maken.

Je moet content maken die perfect aansluit op de zoekvraag van de potentiële klant. Als die zich wil oriënteren op de prijzen in jouw branche, maar niemand vermeldt de prijzen op zijn website, dan is dat jouw kans. En natuurlijk is het niet altijd mogelijk om specifieke prijzen te vermelden, al was het maar omdat je maatwerk levert, maar dan nog kun je de klant helpen door een indicatie of voorbeelden te geven.

Dat doe ik zelf ook door voorbeelden van mijn tarieven voor verschillende projecten te geven. Tegelijkertijd voorkom ik zo ook dat mijn mailbox overstroomt van de aanvragen die eigenlijk eigenlijk helemaal niet voor goede copywriting willen betalen.

Je moet dus écht waarde toevoegen aan de artikelen op je website. Bedenk wat je zelf zou willen weten als je op zoek was naar jouw product of dienst. Vraag het je klanten. Of kijk met handige tools als KWFinder waar ze op zoeken. En maak dan gebruik van die long tail!

Behalve het beste antwoord op de zoekvraag van je klant, moet je ook liefde aan Google tonen door de juiste zoekwoorden en zoektermen in je content te integreren. Laat ze ook terugkomen in (tussen)koppen, beschrijvingen van afbeeldingen en in de meta title en description.

3. Volg je concurrenten als een aaseter

Veel concurrentie in jouw branche kun je ook zien als een kans. Als zij er met de grote buit vandoor gaan, laten ze altijd wel wat achter waar jij je op kunt storten.

Zij doen het zware werk en jij haakt simpelweg aan. Er zijn handige tools als Ahrefs, Semrush en Ubersuggest die je de website van een concurrent laten invoeren. Daarna kun je makkelijk zien wat de grote onderwerpen zijn waarmee zij de bulk van hun bezoekers binnenhalen.

Je gaat je vervolgens niet direct op die onderwerpen richten, maar je kiest een subonderwerp dat hieraan gerelateerd is.

Als je concurrentie zich vastbijt in een zeer competitief onderwerp als ‘autoverzekeringen’, dan ga jij bijvoorbeeld voor het subonderwerp ‘de 10 beste autoverzekeringen voor zzp’ers’.

Vanzelfsprekend controleer je vooraf het niveau van de concurrentie en het zoekvolume van het beoogde onderwerp. Als de concurrentie laag is en het zoekvolume (relatief) hoog, dan heb je een goed onderwerp te pakken.

Door de aaseter-methode te gebruiken, lift je mee op de jachtinstincten van je concurrenten en bied je tegelijkertijd content aan die zij laten liggen.

4. Domineer een specifieke categorie of thema

Het draait allemaal om het opbouwen van autoriteit rond een bepaald thema. De website die je nu leest heb ik opgebouwd rond het zoekwoord ‘copywriting’. Maar ook rond andere, gerelateerde thema’s als ‘marketing’ en ‘communicatie’.

Als je zo’n thema of categorie kunt claimen, dan heb je goud in handen. Wat je moet doen is dat je verschillende artikelen schrijft die laten zien dat je een autoriteit op dit gebied bent.

Bijvoorbeeld: je verkoopt onder andere modieuze schoenen voor dames. Dan laat je in je blogartikelen zien dat je verstand hebt van mode door een artikel te schrijven met ’10 modetrends voor de komende herfst’. Of je laat zien dat je veel over jouw producten weet met een artikel dat de ‘ beste onderhoudstips voor witte damessneakers’ aanstipt.

Groepeer de artikelen op je website in categorieën of thema’s. Zo ‘claim’ je specifieke onderwerpen waarin jij je waarde gaat bewijzen. Uiteraard stel je de structuur van je website zo samen dat deze gerelateerde artikelen zich allemaal in de desbetreffende categorie bevinden en verwijs je hier ook duidelijk naar in het menu van je website.

Yoast heeft een goede gids over hoe je de structuur van je website op zou moeten zetten op zijn website staan.

5. Maak content waarnaar anderen willen linken of die ze willen delen

Het laatste punt om je website te laten groeien zonder zelf social media in te zetten. Zorg ervoor dat anderen wél sociaal gaan. En daar bedoel ik mee dat je content zo goed is dat hij wordt gedeeld op sociale netwerken of dat anderen ernaar gaan linken.

Het helpt zeker als het makkelijk is om naar je content te linken of om die te delen via duidelijke deelknoppen. Maar het allerbelangrijkst is dat je artikelen iets nieuws toevoegen. Dat je dus juist niet de concurrentie precies gaat nadoen met nóg een artikel met de ’10 redenen om een copywriter’ in te schakelen.

Kom in plaats daarvan met iets origineels, iets wat moeilijk te kopiëren valt. Maak het grappig of ga tegen de heersende stroom in. Voeg data als cijfers en grafieken toe uit eigen onderzoek. Of bied een gratis tool aan waar je klanten iets aan hebben.

Door een stap extra te zetten en écht waardevolle content aan te bieden, vergroot je de kans dat anderen ernaar gaan linken of jouw content delen in hun sociale netwerken.

Dit zijn 5 tactieken die je in kunt zetten om je website te laten groeien zonder zelf gebruik te hoeven maken van sociale media. Het zijn slimme en bestendige manieren die ik zelf heb gebruikt om mijn websites naar meer dan 300 duizend bezoekers per maand te krijgen.

Ga jij er ook mee aan de slag?

Je website toch sneller laten groeien?

Natuurlijk, als je ongeduldig bent en voor snellere dan alleen puur organische groei wilt gaan, dan kun je daarbij prima sociale media inzetten. Of zelfs adverteren. Als je maar onthoudt dat je nooit afhankelijk moet zijn van de platforms van anderen en dat je jouw site ook kunt laten groeien zonder Facebook, Instagram, Pinterest of advertenties van Google.

Meer ideeën om sneller te groeien heb ik hier voor je uitgespeld: 70+ direct bruikbare tips voor meer bezoekers op je website.

Foto: Unsplash.

Dit vind je ook interessant

0 0 stemmen
Artikelbeoordeling
Abonneer
Laat het weten als er
guest

0 Reacties
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties