Hoe contentmarketing werkt

Hoe contentmarketing werkt

Allemaal leuk en aardig, die contentmarketing. Maar hoe werkt het nu precies en is het niet veel te veel werk om zelf te doen? Ik kan me het goed voorstellen dat je zo denkt. Daarom in dit blogartikel even een korte samenvatting.

Hoe contentmarketing werkt

Wat is contentmarketing?

Contentmarketing is het geheel van content – onder andere blogs, artikelen, video’s, foto’s – dat mensen naar je website stuurt. Waar je vervolgens probeert een relatie met ze op te bouwen en je ze jouw verkoopverhaal voorlegt.

Hoe waardevoller jouw content is voor je doelgroep, hoe populairder jouw contentmarketingcampagne zal zijn. Goede contentmarketing omvat drie essentiële zaken:

1. Relevantie

Plaats een filmpje van een lief klein poesje op Facebook en je krijgt geheid veel views en likes. Maar heeft het ook zin? Natuurlijk, als je in de business van kattenvoer of kattenbakvulling zit, dan wel. Maar als je reizen naar Mexico of dameshakken probeert te verkopen, waarschijnlijk niet. Het is belangrijk om na te denken wat bij jouw publiek aan zal slaan, maar ook om na te denken wat bij jouw merk past.

2. Kwaliteit

Het heeft geen zin om massa’s content te produceren die nauwelijks waarde heeft voor je doelgroep. Pak contentmarketing strategisch aan. Je kunt beter slechts één goed artikel per week publiceren dan dagelijkse blogposts met weinig smaak. Doe je onderzoek, naar gesprekken over jouw merk of bedrijf op internet, naar je zoekwoorden en naar je concurrentie. Wat kom je tegen? Welke problemen moet jouw product of dienst oplossen? Welke vragen heeft je publiek? Maak content die aansluit op die onderwerpen.

3. Consistentie

Als je succesvol wilt zijn op bijvoorbeeld YouTube, is het bijna een wet. Je moet een uploadschema hebben. Je publiek weet dan dat er iedere woensdag een nieuwe video online komt. Of welke dag dan ook. Als je consistentie in je contentmarketing kunt creëren, kom je tegemoet aan verwachtingen. Waarom zowel je doelgroep als Google je zullen waarderen. Zelfs publiceer ik op mijn Doyoucopy-blog om die reden elke vrijdag een nieuw blogartikel over copy, concept of content.

Lijkt contentmarketing je veel werk? Tja, dat kan het ook wel zijn. Maar het hoeft niet. Je kunt ook bestaande content ‘cureren’, ofwel commentaar geven op content die anderen hebben gecreëerd. Je ziet dit veel: je pakt een video van YouTube en zet die met een paar regels commentaar op je eigen blog. Tada! Daar is weer een stukje content. Zou kun je ook redelijk eenvoudig infographics maken op basis van het onderzoek van iemand anders. En er zijn nog veel meer manieren om je eigen content te recyclen.

Moet je nog overtuigd worden om met contentmarketing aan de slag te gaan? Lees dan dit artikel met 5 redenen om in 2016 met contentmarketing te beginnen.

Geïnspireerd door een artikel op AddThis.com. Foto: Pixabay.

Lees ook nog even dit:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Abonneer je op mijn copytips