Wat Google Trends je over jouw vakgebied kan leren

Wat Google Trends je over jouw vakgebied kan leren

Hoe gaat het met het vak van de copywriter, de contentmarketeer, de conceptontwikkelaar? Een aantal aan jouw vakgebied gerelateerde zoektermen door Google Trends halen geeft soms heel verfrissende inzichten. Ik heb het toegepast voor mijn vakgebied. Kijk je even mee?

Copywriter

Ik ben copywriter. Zo noem ik mij op deze site en op mijn visitekaartje. Logisch dat ik mijn onderzoek in Google Trends begin met deze term.

Wat zien we? Een lichte daling sinds 2014. Maar nog niet echt iets verontrustends. Even een andere zoekterm proberen.

Tekstschrijver

Oei, da’s een flinke daling in de interesse voor het zoekwoord ‘tekstschrijver’. Blijkbaar doe ik er wel goed aan me te focussen op ‘copywriter’. Begint het Angelsaksische begrip voor dit vakgebied dan eindelijk toch in te burgeren? Eens even verder kijken. Ik ben tenslotte opgeleid als communicatiedeskundige. Maar hebben mensen die eigenlijk nog wel nodig?

Communicatiedeskundige

Blijkbaar niet. Het hoogtepunt voor deze zoekterm ligt al lange tijd achter ons. Daarmee hoef ik me dus niet meer te profileren. Maar met conceptontwikkeling dan? Dat is natuurlijk ook een deel van het werkgebied van copywriters. Lekker communicatieconcepten voor nieuwe merken en nieuwe producten bedenken.

Conceptontwikkeling

Hm. Oké. Het zijn allemaal ook wel wat verouderde termen, natuurlijk. Termen uit de tijd van het klassieke reclamebureau. Dat heeft zijn langste tijd ook wel gehad, nietwaar?

Reclamebureau

Precies wat ik al dacht. Het draait al lang niet meer om het ouderwetse ‘zenden en ontvangen’, maar om thought leadership. Met contentmarketing laat je zien wat je in huis hebt.

Contentmarketing

En bloggen maakt daar natuurlijk deel van uit. Nog steeds. Toch?

Bloggen

Oei! Toch niet? Bloggen lijkt uit, in de beleving van Google-gebruikers dan. Maar waar komt die content volgens de laatste trends dan vandaan? Uit video’s?

Vloggen

Ah, kijk. Daar hebben we het al. En we hebben natuurlijk meer manieren om content te creëren.

Infographics

Dat ziet er ook goed uit. Nou, je weet dus wat je te doen staat als je jouw bedrijf anno nu in de digitale spotlights wilt krijgen. O, en hoe zit het eigenlijk met dat andere stokpaardje van copywriters? Zoekmachineoptimalisatie?

SEO

Nog altijd verre van dood, dus. Vooral mee doorgaan, maar wel volgens de laatste inzichten, uiteraard. En vergeet niet dat het allemaal mobielvriendelijk moet zijn. Kijk maar.

Mobielvriendelijk

Sinds Google bekend heeft gemaakt dat mobielvriendelijke websites een voorkeursbehandeling krijgen in Google, is de interesse voor mobielvriendelijke websites flink toegenomen.

Wat zijn jouw trends?

Hoe staat het met de trends in jouw vakgebied? Haal jij de voor jou belangrijke termen weleens door Google Trends? Laat me weten wat je ervan hebt geleerd!

Lees ook nog even dit:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *