Bijgewerkt op 12 juli 2019
Als ik – zowel zakelijk als privé – met een bedrijf zaken wil doen, voer ik vaak als eerste de e-mailtest uit. De e-mailtest zegt mij iets over de betrouwbaarheid van het bedrijf waarvan ik iets wil. Want hoe serieus kun je een bedrijf nemen dat niet eens de moeite neemt je e-mail (binnen een redelijke tijd) te beantwoorden?
Gemiste kansen
Persoonlijk vind ik het schokkend om te zien hoe vaak het hier al fout gaat. Regelmatig krijg ik pas na een week antwoord op mijn e-mail. Of in het geheel niet. Dan is zo’n bedrijf voor de e-mailtest gezakt. Want dagenlang wachten op een antwoord, dat kan anno 2016 niet.
Zeker, ik zou het desbetreffende bedrijf ook kunnen bellen. Maar is het dan aan de potentiële klant om al die moeite te doen? Of ligt die verantwoordelijkheid bij het bedrijf dat mijn geld wil?
Wanneer e-mails wel worden beantwoord (binnen 24 uur graag), gaat er vaak ook nog veel mis. Zo krijg ik regelmatig een negatief antwoord, zonder dat het bedrijf in kwestie moeite doet om dat om te buigen in een kans.
Een servicegerichte makelaar?
Laatst nog stuurde ik uit interesse een e-mail naar een makelaar. Ik had een huis gezien op Funda en was benieuwd naar eventuele foto’s van de bij het huis behorende garage. Toen ik daar via e-mail naar informeerde, kreeg ik een eenregelig antwoord terug: die hebben wij niet.
Zonder mij te informeren over de aankomende openhuizendag, waarbij ik zelf ter plekke onderzoek zou kunnen doen.
Een servicegerichte makelaar zou denk ik zelfs op de fiets zijn gestapt om alsnog foto’s van die garage te gaan maken. Als één persoon de moeite neemt om daarover te gaan mailen, dan hebben waarschijnlijk meer mensen zich afgevraagd waar die foto’s zijn.
Of is dat te veel gevraagd? De makelaar had de e-mail zelfs door kunnen sturen naar de bewoners met het verzoek om zelf even alsnog een paar foto’s te maken om die naar een potentiële geïnteresseerde te kunnen mailen.
Maar helaas. Zo ging het dus niet. Om vervolgens ook nog eens af te sluiten met het clichézinnetje: ‘Wij vertrouwen erop u hiermede voldoende geïnformeerd te hebben.’ Nou nee, dus.
Doyoucopy en de e-mailtest
Zo gaan er naar mijn mening veel te vaak dingen mis. Uit ongeïnteresseerdheid of uit luiheid of…
Alleen al na een simpele e-mailtest. Waarna ik het dus meestal opgeef en een andere partij selecteer, die wél actief reageert. Want eerlijk is eerlijk: die zijn er ook.
Mag er dan nooit eens iets mis gaan in de communicatie? Tja, dat kan natuurlijk altijd gebeuren. Per ongeluk, dan. Zo heb ik zelf weleens een offerteaanvraag uit de spambox gevist, om die na een dag of vijf alsnog te beantwoorden.
Te laat, het bedrijf had al voor een andere copywriter gekozen. En terecht. Ik was op dat moment zelf gezakt voor de e-mailtest.
Zijn er meer mensen die de e-mailtest hanteren? Of doe jij een andere test om te weten of je op het bedrijf van je keuze kunt rekenen? Ik ben benieuwd naar jouw persoonlijke ervaringen.
Foto: Chris Downer.