Web Analytics

Dit is waarom velen er niet in slagen online geld te verdienen

Als je de verhalen moet geloven, is het met alle mogelijkheden die internet biedt, makkelijker dan ooit tevoren om geld te verdienen. Of dat nu om een volledig inkomen gaat of om wat bijverdiensten uit een ‘side hustle’. En hoewel er op sociale media nog weleens opgeschept en overdreven wordt over de hoogte van de bedragen, is het zeker mogelijk. Daar is onder andere deze website met mijn Doyoucopy Academy een voorbeeld van.

Waarom worstelen dan toch zovelen met het creëren van een passief inkomen of als online ondernemer in hun hoofdberoep? Ik heb zelf in de loop der jaren zowel minder als meer succesvolle websites en projecten opgezet. Hier zijn een aantal lessen die ik heb geleerd.

1. Ongeduld

Velen die beginnen met online ondernemen hebben een ‘get rich quick’-formule in hun hoofd. Maar zo werkt het in de praktijk meestal niet. Vandaag beginnen en volgende maand al 10K omzetten gaat je ook in de online wereld niet lukken (toevalstreffers daargelaten).

Net als in de offline wereld gaat het erom dat je:

  • Een probleem oplost voor een specifieke doelgroep.
  • Content creëert die aanslaat bij die doelgroep.
  • Een sterk merk bouwt.

Ja, het kan misschien sneller door mee te liften op een trend, maar dan bouw je geen bestendige business. Voor een stabiel online inkomen heb je nu eenmaal veel geduld nodig.

2. Het plan ontbreekt

Beginnen zonder plan en zonder geduld, betekent dat je al snel opgeeft. Maak daarom een plan voordat je begint. Stel doelen op, kies een doelgroep en verzin een marketingstrategie. Wees niet bang om bij te sturen als het niet in één keer lukt.

3. Je moet volhouden

Ongeduld zit ‘m er ook in dat velen te snel weer opgeven. Pas na een jaar of 6 na de lancering werd mijn Italië-website een succes (nu verkoop ik via die site online cursussen Italiaans en haal ik er inkomsten in de vorm van advertenties uit).

Hetzelfde geldt voor deze website. In het begin had ik de content die iedere tekstschrijver/copywriter had. Totdat ik écht problemen begon op te lossen voor beginnende tekstschrijvers en ondernemers. Toen kreeg mijn content tractie en daarmee begonnen de aanvragen toe te nemen.

Nu heb ik met content zo’n solide basis opgebouwd, dat ik een eigen Academy heb, waar ondernemers en beginnende tekstschrijvers de fijne kneepjes van het vak kunnen leren. Voordat je zover bent, stroomt er natuurlijk heel wat water door de Rijn.

4. Gebrek aan kennis

Ja, ook voor mij geldt: het had sneller kunnen gaan. Nu denk ik: had ik in plaats van alles zelf te willen uitzoeken, maar eerder de hulp ingeroepen van degenen die al verder waren in het proces. Als je niet genoeg kennis hebt, houdt dat groei tegen.

Natuurlijk zijn er online heel veel bronnen te vinden (ook gratis), waarmee je je kennis bij kunt spijkeren. Maar die massale aanwezigheid is ook intimiderend. Wat moet je weten en wat kun je naast je neerleggen? Je komt een heel eind met online fora en YouTube-video’s, maar het is ook fijn als iemand je de snelle route kan wijzen.

5. Alles gratis willen

Brengt me bij punt 5 en dat is dat je soms de portemonnee moet trekken om stappen te zetten. Het is heel verleidelijk om bij alles de gratis optie te willen kiezen:

  • YouTube in plaats van een betaalde cursus.
  • Een gratis zoekwoordentool in plaats van een betaalde.
  • Een cursus aanbieden via WordPress in plaats van speciale software.

Ook ik koos in het verleden vaak in eerste instantie voor de gratis optie. Als voorbeeld neem ik graag mijn cursus copywriting, die ik eerst via WordPress aanbood. Er zijn genoeg plug-ins verkrijgbaar waarmee je de betalingen en cursusomgeving aan je WordPress-website vast kunt knopen. Maar je bent er dan ook zelf voor verantwoordelijk dat het allemaal blijft werken en dat het allemaal ook bij veel cursusmateriaal en deelnemers nog overeind blijft.

Nu betaal ik voor de betaalpaginasoftware, voor de community en voor het cursusplatform. Ja, dat is een flinke investering die je marge kost, maar het maakt het ook makkelijker om door te groeien, zonder dat je steeds met de technische haken en ogen bezig bent.

Hetzelfde kan ik adviseren voor als je met content bezig gaat. Ja, je komt een heel eind met de gratis tools die beschikbaar zijn. Maar uiteindelijk gaat de concurrentie je voorbij omdat ze een betaald pakket hebben.

6. Geen risico’s willen nemen

Vasthouden aan wat je kent en het vermijden van risico’s kan heel verleidelijk zijn. Maar tegelijkertijd beperkt het je verdienpotentieel. Als je online geld wilt verdienen, moet je nieuwe dingen proberen, nieuwe vaardigheden leren en gecalculeerde risico’s nemen.

Dit gebeurt alleen door van tijd tot tijd uit je comfortzone te stappen en nieuwe mogelijkheden te verkennen, zoals het lanceren van een nieuw product of dienst of het uitbreiden naar een nieuwe markt.

Online ben ik zelf een nieuwe weg ingeslagen met het lanceren van een Substack-nieuwsbrief, waar ik eerder altijd vertrouwde op het plaatsen van content op de website en dat te gaan promoten via sociale media.

7. Geen actie ondernemen

Dit is de grootste fout van allemaal. Velen zijn bang voor mislukking en stellen daarom maar uit wat ze veel eerder hadden moeten proberen.

Ik zeg niet dat je onvoorbereid ergens in moet duiken, maar ik wil je wel waarschuwen om niet te lang te blijven dralen. Uiteindelijk moet je ideeën valideren en dingen gewoon gaan proberen om te zien wat werkt en wat niet.

Veel van mijn ideeën zijn niet gelukt, maar enkele zijn toch succesvol gebleken. Zoals mijn aircowebsite, mijn Italië-platform en de website die je nu bekijkt.

Als je nooit begint, faal je harder dan wanneer je tot de conclusie moet komen dat iets niet werkt en je het opnieuw met iets anders probeert.

👉 Lees ook: in mijn jaaroverzicht 2021 schrijf ik over een mislukt project en over een geslaagd project.

Beeld boven: Midjourney.

💡Pro-tip: wil je op een snelle & makkelijke manier meer leren over de kracht van goede copywriting? Profiteer dan vandaag nog van deze aanbieding: Cursus Copywriting in 30 Dagen.

0 0 stemmen
Artikelbeoordeling
Abonneer
Laat het weten als er
guest
0 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties