4 copywritingtrends voor 2016

4 copywritingtrends voor 2016

De eerste twee maanden van 2016 zitten er al bijna op. Steeds duidelijker beginnen zich de trends te ontwikkelen, die in de loop van dit jaar sterker door zullen zetten. In dit artikel zet ik vier belangrijke copywritingtrends, die nu al volop gaande zijn, op een rij.

Copywritingtrends voor 2016

1. De terugkeer van print

Jarenlang was het ouderwets, en wendden klanten hun budgetten aan voor ‘online’. Maar nu de online wereld verzadigd begint te raken en e-mailnieuwsbrieven amper nog gelezen worden, zien we iets opmerkelijks gebeuren. Het inzetten van print neemt toe. Bedrijven durven weer te investeren in mailings, folders, tijdschriften, boeken en brochures. Heb je zelf geen communicatiemiddelen meer in print? Nu kan weleens de tijd zijn dit te overwegen.

2. Long copy wint van short copy

‘Mensen lezen niet online’, was het bijna onweerlegbare mantra. Wat blijkt? Bedrijven die uitgebreide contentartikelen produceren, scoren véél beter op SEO-gebied en vestigen naam als belangrijke beïnvloeders. Jouw potentiële klanten zijn gek op je stukken die de diepte in gaan en waarderen je om jouw kennis van zaken. Wees dus niet bang om artikelen van meer dan duizend woorden ook te plaatsen.

3. Mobiel geoptimaliseerde content

Zoals een mobielvriendelijke website een belangrijke trend in 2015 was, zo is mobielvriendelijke content een belangrijke trend in 2016. Een responsieve site is natuurlijk geweldig, maar nog beter is het als je ook in je teksten (en overige content) rekening houdt met mobiele apparaten. Hapklare alinea’s, intrigerende subkoppen en sterke intro’s. Laat niks aan het toeval over. Het betekent trouwens niet dat je content kort moet zijn (zie hierboven), maar wel dat je er alles aan doet om het je mobiele bezoekers makkelijk te maken.

4. Contentcreatie boven contentcuratie

Veel merken zitten al op sociale media zelfs voordat ze nog maar een website hebben. Sociale aanwezigheid is natuurlijk een goede start, maar consumenten worden ook moe van al die gedeelde posts en zelfpromotie. Je ziet een duidelijke trend naar het zelf creëren van originele content in de vorm van blogs, video’s en infographics.

Dit sluit mooi aan op de SEO-trends van 2016. Googles algoritme gaat namelijk door met het prioriteren van merken die originele content van hoge kwaliteit op regelmatige basis plaatsen. Waarom denk je anders dat ik wekelijks een blog over copywriting, contentcreatie of marketing plaats?

Kwalitatieve content van méér dan 300 woorden per pagina, met zowel longtail- als shorttail-zoekwoorden, geoptimaliseerd voor mobiel gebruik, scoort goed bij zowel consumenten (en dat kunnen ook andere bedrijven zijn) als bij zoekmachines.

Copywritingtrends in 2016 en verder

Onthou dat copywriting een cruciaal onderdeel is van elke contentmarketingstrategie. Veranderingen in consumententrends en zoekmachinealgoritmes dwingen je steeds weer met verse en originele content te komen. Hiervoor waren de bovenstaande punten slechts enkele van de copywritingtrends die je dit jaar en de volgende kunt verwachten. Natuurlijk hou ik je op de hoogte van nieuwe copytrends.

Heb je hulp nodig met jouw copywriting of content? Neem dan contact op met Doyoucopy!

Geïnspireerd op een artikel van makingyoucontent.co.uk, foto: Pexels.

Lees ook nog even dit:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *