Web Analytics

9 copywriting-trends die in 2023 een grote vlucht zullen nemen

Als je tekstschrijver bent, is het tijd om vooruit te kijken. Jouw vakgebied verandert op dit moment snel. Je moet bijblijven als je goede copy en content wilt blijven schrijven. In dit artikel schets ik 9 copywriting-trends die de toekomst van copywriting vormgeven. Stuk voor stuk zullen ze je werk al in 2023 beïnvloeden.

1. De toekomst van copywriting wordt steeds persoonlijker

De toekomst van copywriting zal nóg persoonlijker zijn. De dagen van zender en ontvanger liggen achter ons. De toekomst draait om een oprechte band met mensen die hen vertelt waar je als merk voor staat en die je boodschap op een geloofwaardige manier overbrengt.

Merken zullen meer een emotionele band met hun consumenten ontwikkelen door vanuit het hart te schrijven in plaats van te proberen iedereen in één keer voor zich te winnen.

2. Kunstmatige copywriting zal creatieve copywriters niet vervangen

AI kan misschien leren hoe je een eerste versie van een artikel schrijft, maar ze kan niet de strategie of betekenis achter de copy of content creëren.

Ik denk dat AI ons als creatieven op twee manieren zal helpen:

  1. De eerste is dat AI ons kan helpen nieuwe invalshoeken en ideeën voor copywriting te vinden. Hierdoor komt tijd vrij die we kunnen gebruiken voor het creatieve proces in plaats van alles vanaf nul te moeten schrijven.
  2. De tweede manier is dat AI ons zal helpen met de repetitieve of saaie taken van het schrijven, zoals bronnenonderzoek, opmaak of het vullen van leemtes in een synopsis.

3. Nog meer aandacht voor kwaliteit, autoriteit en betrouwbaarheid

Goed nieuws voor degenen die een vak hebben geleerd. In 2023 wordt kwaliteit, autoriteit en betrouwbaarheid nóg belangrijker.

Schrijf je over medische onderwerpen, dan kun je maar beter medisch geschoold zijn. Schrijf je over copywriting, dan moet je een ‘naam’ hebben als copywriter.

Google heeft deze trend ingezet met zijn E-A-T-richtlijn (die recentelijk met een extra E van Experience is aangevuld), waarover je in mijn artikel met SEO-tips meer kunt lezen.

4. Van zoekwoord naar thema

Zoekwoorden of letterlijke zoektermen in je tekst verwerken wordt steeds minder belangrijk. Dit heeft met het geavanceerder worden van de technologie van Google te maken.

De zoekgigant kan inmiddels prima het onderwerp of algemene thema van een tekst afleiden, zonder dat het er letterlijk vele malen in wordt genoemd. Gelukkig ook maar, want dit zal de leesbaarheid flink ten goede komen.

Goede copywriters richtten zich al langer niet puur op zoekwoorden, maar het is prettig dat dit nu ook doorsijpelt naar de SEO-wereld.

5. Copywriting zal visueler worden

Content is al visueler geworden dan ooit tevoren. Ondersteunende content aan de hand van foto’s, video’s, infographics en andere visuele vormen is boeiender, begrijpelijker en makkelijker te delen.

Gebruik vaker afbeeldingen om je ideeën beter uit te leggen en ze zichtbaarder te maken.

Deze trend was al langer gaande, maar zal in 2023 doorzetten. Als je je nu nog niet richt op het maken van visuele content als toevoeging voor de geschreven content op je website of sociale media, dan is het tijd om daarmee te beginnen!

Zie ook nummer 9 in deze lijst.

6. Copywriting zal verder samensmelten met contentmarketing

Copywriting en contentmarketing zijn beide vormen van schrijven, maar met verschillende doelen.

Hoewel copywriters vaak copy schrijven voor gebruik in andere vormen van marketing (zoals advertenties of verkooppagina’s), hebben veel merken nu ook teams in dienst die zich richten op het creëren en delen van content.

7. Long-form copy wordt de nieuwe norm

Lange teksten worden de nieuwe norm. In een tijdperk waarin de aandacht steeds meer verdeeld is en mensen steeds meer apparaten gebruiken om te multitasken, gedijt tekst in lange vorm steeds beter.

De redenen hiervoor zijn eenvoudig:

  • Lange teksten kunnen worden gebruikt om een verhaal te vertellen of informatie te verstrekken die langzaam moet worden opgenomen. Lezers hebben misschien geen tijd of energie om op elk moment van de dag lange teksten te lezen, maar ze vinden manieren – zoals ernaar luisteren tijdens het woon-werkverkeer – om er ruimte voor te maken in hun leven.
  • Als je weet hoe je goede content creëert, dan zul je merken dat je lezers steeds weer terugkomen omdat ze vertrouwen hebben in je deskundigheid.

8. UX-copy wordt nog meer een hot topic

UX-copywriting is de kunst van het schrijven van content die uitlegt hoe een product of dienst gebruikt moet worden. Het gaat niet alleen om schrijven. Het vereist kennis van design en gebruikerspsychologie.

Naarmate producten complexer worden, wordt UX-copywriting steeds belangrijker voor bedrijven en daar is een goede reden voor. De toevoeging van AI aan het dagelijks leven betekent dat gebruikers steeds minder geduld hebben met ingewikkelde interfaces, waardoor ze meer begeleiding nodig hebben.

UX-copywriting is een integraal onderdeel van UX-design. Dit wordt nog belangrijker bij het bouwen van een website of applicatie, omdat het de gebruiker helpt te begrijpen wat hij moet doen en hoe hij dat kan doen.

9. Meer copywriters gaan experimenteren met andere media, zoals podcasts en video’s

Dit jaar zullen meer copywriters experimenteren met nieuwe media. In plaats van simpelweg blogposts of websites te schrijven, zullen ze podcasts en video’s gaan maken. Als vervanging voor de uitgeschreven tekst, dus.

Dit wordt een belangrijke trend, maar tekstschrijvers moeten voorzichtig zijn. Je kunt niet zomaar een blogartikelen schrijven en dat in de vorm van een podcast of video gieten. Elk medium heeft andere regels en richtlijnen die je moet volgen.

Conclusie

De belangrijkste copywriting-trends op een rij:

  • Copywriting wordt persoonlijker. Door de opkomst van AI en chatbots zien bedrijven de waarde in van het vermenselijken van hun merken. Als gevolg daarvan krijgen copywriters steeds meer toegang tot en invloed op de manier waarop bedrijven met hun klanten communiceren – een trend die zich in 2023 zal voortzetten nu AI nog meer gemeengoed wordt.
  • Copywriting zal visueler worden. Visuele communicatie is een van de krachtigste instrumenten in de toolbox van elke marketeer, dus het is geen verrassing dat deze trend zich in 2023 (en daarna) zal voortzetten.
  • Copywriting zal meer samensmelten met contentmarketing zoals bloggen, videoproductie en socialmediamanagement. Zo ontstaan nieuwe kansen voor mensen die goed kunnen schrijven maar ook weten hoe ze verhalen het beste visueel kunnen vertellen op andere platforms.

Kortom, copywriters en tekstschrijvers hebben wat om naar uit te kijken!

💡Pro-tip: wil je op een snelle & makkelijke manier meer leren over de kracht van goede copywriting? Profiteer dan vandaag nog van mijn tijdelijke aanbieding: Cursus Copywriting in 30 Dagen.

💡Pro-tip: over SEO en SEO-copywriting wordt heel erg moeilijk gedaan. Tijd om het makkelijk te maken. Want in de basis komt het neer op hoe je zo goed mogelijk antwoorden kunt formuleren op de vragen en problemen die potentiële klanten hebben. Ik presenteer je mijn eigen Cursus SEO-copywriting voor beginners.

0 0 stemmen
Artikelbeoordeling
Abonneer
Laat het weten als er
guest

0 Reacties
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties