Wat de copywriter van de thrillerschrijver kan leren (deel 2)

Wat de copywriter van de thrillerschrijver kan leren (deel 2)

Ik ben bezig met een redactieronde voor mijn ‘vrijetijdsproject’: thriller nummer drie. Met als werktitel: Geen weg terug. Het schrijven van een thriller is iets heel anders dan copywriting. En toch zijn in beide vakgebieden vaak dezelfde vaardigheden nodig. Dat blijkt nog maar weer eens tijdens het hele proces van het schrijven van de eerste versie totdat mijn thriller in de boekwinkel ligt. Tussen de bedrijven door heb ik nog wat tijd gevonden voor een aanvulling van het blogartikel dat ik twee jaar geleden schreef: wat de copywriter van de thrillerschrijver kan leren.

Wat de copywriter van de thrillerschrijver kan leren

1. De eerste versie is altijd slecht

Bam! Daar heb je het al. Het eerste wat uit je toetsenbord komt, is per definitie slecht. Natuurlijk, er zitten bruikbare stukken tussen. En je hebt die eerste versie natuurlijk ook hard nodig om verder te komen. Zonder eerste versie is er immers nooit een boek. Maar tegelijkertijd: die eerste versie is lelijk. Jouw verhaal, artikel, blog begint pas te glimmen bij de tweede, derde, vierde, vijfde versie. Of zoveel versies als nodig zijn om jouw tekst goed te krijgen. Wel oppassen dat je niet naar perfectie gaat streven. Dat lukt namelijk nooit.

2. De personages maken je verhaal

Iedere redacteur kan het je vertellen. Het zijn de personages die het verhaal maken. Een zwak plot kun je nog verhullen met geweldige personages. Slappe personages doen een verhaal de das om. Wat kun je daar als copywriter van leren? Dat het om mensen moet gaan. Om je klanten. Om verhalen. Om emoties. Om herkenning bij je doelgroep. De thrillerschrijver zet de beste, onvergetelijkste personages in die hij kan verzinnen en kruipt in hun huid, zoals de copywriter in de huid van zijn doelgroep moet kruipen.

3. Clichés moet je schrappen

Over clichés heb ik het al vaker gehad. Clichés zijn snelkoppelingen in je tekst. Soms nuttig. Vaker sleets. Mensen lezen eroverheen. Raken zelfs verveeld. Clichés op zowel zinsniveau als plotniveau zijn dodelijk voor een thriller. Maar ook voor een producttekst, een blogartikel, een brochuretekst en ook voor de foto’s op je website. Hoe kun je jouw tekst zo opschrijven dat je lezers geprikkeld worden én blijven?

4. Als het niet spannend is, is het niet goed

Een niet-spannende thriller is geen thriller. Maar ook elke andere tekst moet spanning hebben. Een goede copywriter weet dat. Behalve een spanningsboog op kleine schaal en misschien wel een twist op het einde, zorgt hij ervoor dat hij de aandacht van zijn doelgroep weet vast te houden. Hij schrijft actief, in goed gestructureerde en korte zinnen en gebruikt heldere taal en voorbeelden. Hij komt met een kopregel die verleidt en een inleiding die belooft. Een broodtekst die hout snijdt. En een slot dat zindert. En als dat allemaal alleen kan door juist met iets anders dan tekst te komen, dan durft die copywriter daar ook voor te kiezen. Soms is een infographic, een foto of een filmpje een veel spannendere keuze.

5. Durf het uit handen te geven

De thrillerschrijver weet dat hij het uiteindelijk niet alleen kan. Het maakt niet uit of die schrijver zijn of haar thriller bij een uitgeverij publiceert of dat hij het zelf doet. Je hebt mensen nodig die je helpen van jouw werk het beste werk te maken. Proeflezers, redacteuren, een corrector, een persklaarmaker, een vormgever, een zetter, een drukker. Om er maar eens een paar te noemen. Op een zeker moment vertrouwt de auteur zijn werk aan andere professionals toe. De copywriter kan zijn werk nog beter krijgen door goed te luisteren naar het commentaar van anderen (tekstschrijvers, vormgevers, klanten) op zijn werk.

Dat waren vijf dingen die me zo nog even te binnen schoten. Maar er is veel meer. Misschien heb jij zelf wel goede tips voor copywriters. Of juist voor thrillerschrijvers. Meer schrijftips voor (thriller)schrijvers vind je trouwens ook op mijn auteurswebsite: www.edwardhendriks.nl.

Foto: Pixabay.

Lees ook nog even dit:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Abonneer je op mijn copytips