Web Analytics

Blijven bloggen of een nieuwsbrief beginnen?

Bijgewerkt op 20 april 2024

Ik zit een beetje in dubio. Bloggen op je eigen website is natuurlijk verre van ‘dood’, maar is wel ingehaald door ‘nieuwsbrieven’. Ja, dat is hipper dan het klinkt. De laatste jaren zijn platforms die het mogelijk maken om direct je doelgroep via e-mail te bereiken – zoals Substack en Beehiiv – flink in opkomst. Voor sommigen is het zelfs een heus bedrijf geworden, waarmee ze hun geld verdienen.

Natuurlijk kun je ook gewoon bloggen en dan wekelijks automatisch (via een RSS-feed) je nieuwste blogs naar je mailinglijst sturen. Dat is hoe ik het tot nu toe doe. Dat werkt op zich wel, maar de groei is – op z’n zachts gezegd – niet spectaculair.

Voor nieuwe aanwas ben ik toch aangewezen op nieuwe mensen die mijn blog spontaan vinden. Of die ik ernaartoe weet te dirigeren via mijn relatief spaarzame posts op sociale media. Ik maak niet gebruik van het hefboomeffect…

De opkomst van de publicatieplatforms

Het nadeel van deze traditionele methode, is dat je veel moeilijker een eigen mailingslijst opbouwt.

De specifieke publicatieplatforms hebben allerlei ingebouwde tools waarmee je jouw lijst razendsnel kunt laten groeien. En waarmee je met jouw dagelijkse, wekelijkse of maandelijkse publicaties snel een breed publiek bereikt.

Zo’n publicatieplatform lijkt een wat intiemere versie van bloggen, waardoor je meer een band met je volgens opbouwt en waardoor er ook meer reacties komen.

Je hoeft niet steeds door te klikken naar een website vanaf een mailtje of een post op de socials. Je mist ook geen publicaties meer, want alles verschijnt vanzelf in je mailbox.

Voor de zekerheid heb ik wel alvast mijn eigen ‘Substack’ aangemaakt. Schrijf je in op doyoucopy.substack.com

Snel een business bouwen met e-mailadressen

Met een platform als Substack lijkt het een fluitje van een cent om zelfs een winstgevende business vanaf je mailinglijst te bouwen.

Er zijn inmiddels heel wat voorbeelden van creators die een bijdrage vragen voor hun nieuwsbrief en zo een deel van hun volgers converteren naar betalende lezers.

Dit zegt Substack zelf over zijn dienst:

Het Substack-netwerk is goed voor ruim 40 procent van alle abonnementen op het platform, en 12 procent van de betaalde abonnementen. Dat betekent dat je in wezen gratis lezers en geld krijgt door alleen maar op Substack te publiceren.

Ik ben geneigd te geloven dat het zo kan gaan, omdat de platforms dit niet alleen zelf vertellen, maar ik ook voorbeelden uit ‘het wild’ zien. Zoals dit verhaal van Vincent Kouters met zijn nieuwsbrief over geldtips, dat ik op LinkedIn vond:

Twee jaar lang ploeterde ik aan met een blog genaamd Betering. Een plukje trouwe lezers volgde dat. Leuk, maar ook zwaar.

Iemand raadde me aan om een nieuwsbrief te versturen.

Ik zag het niet zitten. Die dingen lees ik zelf nooit, zei ik.

Dan moet je er een schrijven die je zelf wel zou lezen, zei zij.

Ik was getriggerd.

En toen schreef ik de eerste aflevering van Betering, in november 2021.

En zowaar, er waren lezers!

En ze reageerden met hun eigen mails! Vanaf dag 1 was er zo veel meer interactie en motivatie dan ik ooit had met dat blog.

Ik heb nooit meer teruggekeken.

Nu zijn we met 9001 mensen. Ik probeer me dat aantal voor te stellen, maar als ik dat doe, dan krijg ik meteen plankenkoorts. Dus beter van niet.

Door de overweldigende respons is het schrijven van de wekelijkse brief leuker dan ooit. Ik houd een reservoir aan geldtips bij, waar iedereen wat aan heeft, en ik dwing mezelf om geen domme financiële beslissingen te maken voor 9001 paar ogen die meekijken.

Om zijn verhaal kracht bij te zetten, voegde hij er een screenshot van de groei van zijn nieuwsbrief Betering op Beehiiv aan toe.

In alle opzichten een succes (bron: screenshot Vincent Kouters, LinkedIn)

Nu weet ik wel dat Vincent er veel aan heeft gedaan om de aandacht op zijn platform te vestigen, onder andere met een podcast, een boek en diverse optredens in de media. Ook is hij heel actief op LinkedIn met posts over ’tonnair worden in 5 jaar’, die veel tractie krijgen.

Maar toch, als je zo makkelijk kunt groeien met een platform dat erop is gericht om te groeien. Dan ploeter je met een WordPress-blog en een inschrijfformuliertje voor de nieuwsbrief maar wat aan, zo lijkt het.

Nadelen van een nieuwsbrief?

Je zou een nieuwsbrief als een verplichting kunnen zien. Omdat je minimaal zo’n beetje elke week iets moet versturen om je abonnees tevreden te houden. Maar aan de andere kant: nu voel ik ook de verplichting om elke week iets nieuws op mijn blog te zetten.

Is een nieuwsbrief meer of minder werk? Want is het niet makkelijker om verschillende rubriekjes in een nieuwsbrief te zetten en die elke week even in te vullen met een update?

Ook hoeven artikelen in een nieuwsbrief niet zo lang en uitgebreid te zijn als die op je blog. En met zo’n publicatieplatform hoef je je ook niet meer druk te maken over de technische kant van het bloggen.

  • Maar dan: haal je nog spontane bezoekers naar je website als je volledig op een publicatieplatform overstapt?
  • Moet je nog steeds content op je website plaatsen om wel relevant en vindbaar te blijven? (Om betalende klanten binnen te hengelen?)
  • En moet die content op je website dan meer ingestoken zijn op verkoop en die in je nieuwsbrief meer op inspiratie?

Je ziet het: ik heb nog heel wat vragen.

Overstappen of niet?

Toch neig ik ernaar om het ook eens op deze manier te proberen. Aan de andere kant ben ik toch ook verknocht aan mijn blog, dat me door de spontane vindbaarheid ook veel heeft gebracht.

Misschien is er ook wel een tussenvorm mogelijk. Dat ik blijf publiceren op mijn blog, maar ook via een extern publicatieplatform. Ik ben er nog niet uit… Maar misschien heb jij, beste lezer, ook wel ideeën hierover.

Ik hoor daarom graag van jou: wil je blogartikelen vanaf een website blijven lezen (met een notificatie via RSS), of zou je graag het hele artikel graag exclusief via de mail ontvangen, via een van de genoemde platforms?

Misschien ben je wel een lezer die het liefst alles via sociale media tot zich neemt en helemaal geen websites, blogs of nieuwsbrieven wil. Dat kan natuurlijk ook.

Of misschien gebruik je zelf al zo’n platform of heb je dat in het verleden gedaan en wil je jouw ervaringen delen? Ik hoor graag van je.

Update 19/04/2024: ik ben maar gewoon begonnen met mijn eerste Substack-nieuwsbrief. Schrijf je ook in en volg mijn nieuwe avontuur.

Beeld boven: Midjourney.

💡Pro-tip: wil je op een snelle & makkelijke manier meer leren over de kracht van goede copywriting? Profiteer dan vandaag nog van deze aanbieding: Cursus Copywriting in 30 Dagen.

0 0 stemmen
Artikelbeoordeling
Abonneer
Laat het weten als er
guest
0 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties