Iedereen die blogt wil ook bezoekers. Wat zeg ik? Zelfs als je niet blogt, wil je waarschijnlijk graag bezoekers op je website. Maar hoe doe je dat, als je alles al hebt geprobeerd en die bezoekers komen nog steeds niet?
Vooropgesteld dat je goede content hebt. Daar begint het natuurlijk allemaal mee. Maar dan komt stap 2: hoe promoot je jouw blog?
Bezoekers vanuit Google krijgen vereist een lange adem en er is veel concurrentie. Zeg maar gerust te veel concurrentie. Het duurt soms maanden of zelfs jaren voordat je met SEO een voet tussen de deur hebt.
Sociale media dan?
Het organische bereik van Facebook is tegenwoordig wel heel beperkt, Twitter is nooit een aanjager van traffic geweest, je ziet jezelf ook nog niet meteen een YouTube-influencer worden, het algoritme van LinkedIn heb je nog steeds niet onder de knie en over Instagram hoeven we het al helemaal niet te hebben. Dat is simpelweg niet geschikt om verkeer door te sturen.
Maar wat dan wel?
Nou, probeer die andere zoekmachine eens.
Nee, ik heb het niet over Bing.
Ik heb het over Pinterest
Huh, Pinterest? Maar dat is toch ook gewoon een sociaal medium, net als Facebook, LinkedIn, Instagram?
Nee, Pinterest is anders. Het is een visuele zoekmachine. Met honderden miljoenen actieve gebruikers per maand, die mogelijk ook geïnteresseerd zijn in jouw producten of diensten.
Veel actieve gebruikers van Pinterest ontvangen duizenden bezoekers vanaf het platform op hun blog.
Groot voordeel van Pinterest: een pin is een stuk langer houdbaar dan een tweet, een Facebook-update of een Insta-post.
Ik ben het zelf ongeveer een jaar geleden actief gaan gebruiken en dit zijn de cijfers van het afgelopen jaar (voor al mijn prikborden bij elkaar opgeteld):

Indrukwekkend, nietwaar?
‘Betrokkenheidsacties’ is waar je naar op zoek bent. Dit zijn onder andere klikken naar je blog, maar ook bewaaracties van je pins, waardoor je bereik wordt vergroot.
Als je beeldmateriaal bij je blogartikelen kunt plaatsen (iets wat je trouwens altijd moet doen), kun je makkelijk verkeer naar je blog leiden. En het mooiste is dat je er geen maanden op hoeft te wachten.

Maar hoe zit het met het publiek?
Je vraagt je nu waarschijnlijk af of dit ook voor jou gaat werken? Want zit jouw publiek wel op Pinterest?
Het is waar dat Pinterest voor de ene branche wat beter werkt dan voor de andere. Items over interieur, recepten, reizen, fitness en kunst doen het steevast goed op Pinterest. Mijn pins over reizen en kleurplaten worden volop gedeeld.
Maar onderschat niet de kracht van Pinterest voor jouw zakelijke doelen, zeker niet als de concurrentie het medium nog niet heeft ontdekt.
Pinterest is een zoekmachine, geen sociaal medium. Bovendien verschijnen pins en borden ook prominent in de zoekresultaten van Google.
Voor bedrijven die producten verkopen (e-commerce!), is Pinterest echt een digitale goudmijn.
Maak ook in de zakelijke dienstverlening levert het je klikken naar je website op, zonder dat het je veel tijd of moeite kost. Verkoop je diensten? Deel dan praktische tips, inspirerende quotes of nuttige handleidingen via informatieve pins.
Hier vind je wat statistieken en feiten over Pinterest die iedere marketeer zou moeten kennen.
Wat heb je nodig om bezoekers te krijgen via Pinterest?
- Om succes te hebben met Pinterest moet je dus afbeeldingen of video’s op je website hebben, om die vervolgens te kunnen pinnen. Het liefst in verticale vorm (dat scoort het beste op het platform).
- Je moet een ‘bord’ aanmaken, waarop je gerelateerde content vastzet in visuele vorm. Op mijn Doyoucopy-bord (volg mij!) heb ik mijn eigen blogartikelen gepind, plus interessante andere artikelen die ik online tegenkom.
- Denk aan Pinterest SEO: maak slim gebruik van hashtags, de titel en de omschrijving die je aan je pin mee kunt geven, net als bij andere media.
- Het hele proces kun je zelfs automatiseren met (gratis) apps als Tailwind.
- Wil je extra opvallen? Maak dan bewegende pins van bijvoorbeeld een animated gif of een video.
Zet jij Pinterest al in om bezoekers naar je website te dirigeren?
Foto boven: Pexels.