Web Analytics

Zo kies je betere afbeeldingen bij je artikelen

Iedereen weet inmiddels wel dat je er altijd een afbeelding bij moet plaatsen. Of je nu een blogartikel schrijft, een update op LinkedIn plaatst of een artikel in de krant publiceert. Een goede afbeelding valt op en laat potentieel geïnteresseerden die broodnodige fractie van een seconde stoppen met scrollen of bladeren.

Maar wat voor afbeelding moet je bij je verhaal plaatsen?

Het mooiste is het als je je eigen afbeeldingen hebt. Geen gedoe met auteursrechten en je hebt altijd een origineel beeld (als je tenminste niet al te veel clichéfoto’s in je archief hebt).

Maar laten we wel wezen: bijna niemand die regelmatig een artikel schrijft heeft ook een heel privéarchief aan beeldmateriaal.

En al is dat wel zo: slagen die beelden erin om te doen wat beelden bij afbeeldingen moeten doen (mensen bewegen het artikel te lezen?).

Daarom komt het al snel aan op de beeldbanken met rechtenvrije foto’s. Je kent ze wel. Pixabay, Pexels, Unsplash, om er maar eens een paar te noemen.

En dan begint het probleem pas.

Saaie en onopvallende afbeeldingen zijn er al genoeg
Ik had deze afbeelding boven mijn artikel kunnen plaatsen, maar deze is te vaak gebruikt, saai en onopvallend (foto: Pixabay)

Want hoe kies je een passende afbeelding bij jouw artikel?

Bij een recept voor pizza of een artikel over katten is het misschien voor de hand liggend. Maar wat als je het zoveelste artikel over marketing, communicatie, SEO of een ander abstract onderwerp schrijft?

Ik heb een goede tip voor je.

Kies een creatieve foto of afbeelding, maar maak je er niet te druk om of hij bij je artikel past. Niemand boeit het of de foto erbij past. Lezers verzinnen wel een connectie met het artikel.

Weet je wat veel belangrijker is?

Dat je foto niet al op 128 andere websites staat en dat hij de aandacht van de lezer trekt.

Dat is alles.

Een unieke, aandachttrekkende foto is duizendmaal belangrijker dan een foto die aansluit bij jouw verhaal.

Heb je een foto gevonden op zo’n stockbeeldensite? Gebruik dan Zoeken op Afbeeldingen in Google om te checken of hij niet al te vaak is gebruikt.

Waken voor clichématige afbeeldingen
Afbeeldingen van ‘marketing’ op een website met rechtenvrije foto’s (bron: Unsplash)

Je kunt je foto’s ook aanpassen met een kader, jouw huisstijlkleuren, een filter of elementen om ze uniek te maken.

Kijk maar eens naar de coverbeelden bij mijn recente blogartikelen.

Afbeeldingen bij artikelen op mijn site
Ik heb de beelden bij mijn artikelen opvallend gemaakt door ze aan te passen (bron: doyoucopy.nl)

Gebruik een simpele fotobewerker op je pc of Mac en pas de foto’s aan. Of ga naar Canva, kies je foto en de passende filters en elementen.

Op sommige websites zie je ook zwartwitfoto’s met één toegevoegde kleur, meestal de huisstijlkleur van het merk.

Kortom: doe dit met afbeeldingen

KIES een opvallende afbeelding of MAAK ‘m opvallend om te voorkomen dat je hetzelfde beeld als al die anderen gebruikt.

Net als bij tekst geldt ook bij beeld: doe iets ANDERS om op te vallen.

Hier nog een paar tips om betere afbeeldingen te vinden:

  • Zoek op overdrachtelijke termen op de stockbeeldensites.
  • Gebruik je creativiteit: iets langer nadenken levert al snel een beter beeld op.
  • Gebruik een illustratie of een infographic in plaats van een foto.
  • Zet een animated gif op de plek van de hoofdafbeelding.
  • Voorzie een stockbeeld van een filter, losse beeldelementen als emoji, iconen en logo’s of maak een collage van meerdere beelden.
  • Weet je het echt niet meer, gebruik dan gewoon foto’s van mensen die in de camera kijken (die hebben van nature stopkracht).

Wat vind je van de afbeelding die ik voor dit blogartikeltje heb gekozen?

Afbeelding boven: Pixabay.

💡Pro-tip: wil je op een snelle & makkelijke manier meer leren over de kracht van goede copywriting? Profiteer dan vandaag nog van deze aanbieding: Cursus Copywriting in 30 Dagen.

💡Pro-tip: over SEO en SEO-copywriting wordt heel erg moeilijk gedaan. Tijd om het makkelijk te maken. Want in de basis komt het neer op hoe je zo goed mogelijk antwoorden kunt formuleren op de vragen en problemen die potentiële klanten hebben. Ik presenteer je mijn eigen Cursus SEO-copywriting voor beginners.

5 1 stem
Artikelbeoordeling
Abonneer
Laat het weten als er
guest

0 Reacties
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties