Bijgewerkt op 23 september 2022
Nee, het schrijven van overtuigende teksten kun je niet 1-op-1 in een formule gieten. Maar zo’n copywriting-formule kan je wel helpen een slim raamwerk te hanteren, waarmee je je schrijfwerk direct kunt verbeteren. In deel 8 van deze serie blogartikelen wil ik het met je hebben over ACCA.
In de blogserie over copywriting-formules geef ik je de waardevolste en in de praktijk bewezen formules en modellen, laat je zien waarom ze werken en geef je aanwijzingen om ze zelf toe te passen in de teksten op je website, in nieuwsbrieven en op sociale media.
Tenslotte geef ik per formule één of meer voorbeelden uit de praktijk. Deze voorbeelden zal ik de komende tijd nog wel wat aanvullen, bijvoorbeeld als ze ik in het ‘wild’ tegenkom.
ACCA – Awareness Comprehension Conviction Action
ACCA is na AIDA, PAS, FAB en consorten nog zo’n makkelijk te onthouden copywriting-acroniem. Het staat voor Awareness, Comprehension, Conviction, Action (bewustzijn, begrip, overtuiging, actie).
Deze copywriting-formule wordt vooral gebruikt door goede doelen of andere organisaties die het hart van mensen moeten winnen.
Soms denken we allemaal dat we het zwaar hebben, maar het zijn copywritingtips zoals deze die mensen kunnen helpen beseffen hoe goed hun leven werkelijk is (en hoezeer anderen hulp nodig hebben).
- A = Vergroot de bewustwording van een bepaald probleem.
- C = Vergroot het begrip van het probleem door het uit te leggen.
- C = Creëer de overtuiging om iets aan het probleem te doen.
- A = Roep op tot actie.
Als je erop gaat letten, zie je de ACCA-formule in alle copywriting van goede doelen terug.
Waarom werkt ACCA?
ACCA is een variant op AIDA, die focust op helderheid en meer begrip van je doelgroep.
ACCA is een goede keuze als je een empathische, educatieve benadering van je lezer wilt. Je bouwt door uit te leggen aan de overtuiging om iets aan het probleem te doen.
Goede doelen gebruiken de ACCA-formule al jaren met veel succes. Ook bij het schrijven van how-to-blogposts over genuanceerde onderwerpen, komt ACCA goed van pas.
Hoe pas je ACCA toe?
Begin bij de A van Awareness.
De lezer moet bekend zijn met het probleem.
Voeg de C van Comprehension in.
Leg uit hoe het probleem de lezer raakt en laat merken dat je een oplossing hebt.
Nu is het tijd voor de C van Conviction.
Overtuig de lezer dat hij iets kan doen om het probleem op te lossen en dat jouw oplossing daarvoor het middel is.
De A van Action.
Dirigeer de lezer naar de juiste actie.
Een voorbeeld
Awareness: je bent een ambitieuze contentmarketeer met nog ambitieuzere marketingdoelen. Je hebt veel ideeën en niet genoeg tijd om ze allemaal te onderzoeken. Kansen ontglippen je en veelbelovende projecten gaan aan je neus voorbij.
Comprehension: je bent niet de enige. Alle mogelijkheden van contentmarketing maken het gemakkelijk om doelen en prioriteiten uit het oog te verliezen. Een solide strategie kan je helpen te focussen op je belangrijkste publiek. Met behulp van onze gids krijg je alle tools waarmee je jouw content kunt stroomlijnen en je doelen kunt bereiken.
Conviction: je gaat van overweldigd naar geïnspireerd, en je stelt je team in staat hetzelfde te doen. Het behalen van je marketingdoelen was nog nooit zo leuk.
Action: kom in actie, haal meer uit je contentmarketing en download nu de gids.
Voorbeelden van ACCA
Wil je voorbeelden van ACCA in de praktijk? Hier heb ik er een paar voor je (ik vul dit aan wanneer ik ze in het ‘wild’ tegenkom).

Tot besluit
Dat was ACCA, de 8ste copywriting-formule uit deze serie. Heb je de andere delen ook al gelezen? Zeker als je nog twijfelt over je copycapaciteiten kan het toepassen van één of meerdere van deze formules je helpen niets te missen:
ACCA is een AIDA-variant die focust op meer helderheid en begrip. Vooral als je je lezer wilt overtuigen iets aan een probleem te doen, is dit een waardevol model. Je ziet dan ook dat ACCA in trek is als copyformule bij goede doelen. Daarnaast kun je het model ook goed inzetten blogartikelen die de lezer moeten overtuigen.
Ook voor deze formule geldt dat vooral beginnende copywriters er houvast aan kunnen hebben. Combineer ACCA ook vooral met de andere formules en pik eruit wat voor jouw klanten van belang is.
Heb je vragen of opmerkingen over ACCA of over een of meer van de andere copywriting-formules? Geef dan hieronder je reactie.
De volgende keer kijken we naar het StoryBrand-framework voor copywriting!