‘Aanbevolen fragmenten’: de strijd om plek 0 in Google

Laatste update: 8 december 2017 om 1:17 pm

Ze zijn er inmiddels al zo’n anderhalf jaar in het Nederlands: de aanbevolen of uitgelichte fragmenten (internationaal beter bekend als de ‘featured snippets’) die helemaal bovenaan de pagina met zoekresultaten staan. Op deze ‘positie 0′ in Google staan levert uiteraard veel kliks op naar je website. Het is alsof je bij een race tien seconden voorsprong krijgt op je concurrenten. Inderdaad, dat lijkt wel op valsspelen. Maar dan met de goedkeuring van de zoekgigant zelf. Daarom probeert iedereen zo’n felbegeerde plek te bemachtigen.

aanbevolen fragmenten - featured snippets - uitgelichte fragmenten - copywriting

Met een ‘aanbevolen fragment’ sta je op positie 0 in Google

Aanbevolen fragment

Wat is zo’n aanbevolen fragment nu precies? Dit vertelt Google er zelf over:

“Wanneer een gebruiker een vraag stelt op Google Zoeken, kunnen we een zoekresultaat weergeven in een speciaal blok met een aanbevolen fragment boven aan de pagina met zoekresultaten. Dit blok met een aanbevolen fragment bevat een samenvatting van het antwoord, geëxtraheerd uit een webpagina, en een link naar de pagina, de titel en de URL van de pagina.”

Het is goed om te weten dat het in belang van Google is om een zo goed mogelijk antwoord op de zoekvraag van de gebruiker te geven. Daarvoor zijn twee belangrijke redenen.

  • Ten eerste wil Google de gebruiker zo lang mogelijk binnen zijn eigen omgeving houden (met meer kans op advertentie-inkomsten voor Google).
  • Ten tweede zoeken de meeste mensen tegenwoordig op een klein scherm. Een direct antwoord is dan wel zo prettig, omdat het een goede gebruikerservaring oplevert.

We kennen het principe van de aanbevolen of uitgelichte fragmenten al van andere ‘directe antwoorden’. Als je bijvoorbeeld om de oplossing van een rekensom vraagt, de vertaling van een woord zoekt of wilt weten wat het voor weer op je vakantiebestemming is, vertelt Google je dat meteen in plaats van je een lijst met zoekresultaten voor te schotelen, waarop je eerst moet doorklikken om zelf het antwoord op de website te zoeken.

We zijn inmiddels al gewend aan de 'rich answers' van Google

We zijn inmiddels al gewend aan de ‘rich answers’ van Google

Zo werken de aanbevolen of uitgelichte fragmenten in Google ook. Behalve voor data als weer, sommen, vliegtickets, recepten en dergelijke, kunnen ook andere pagina’s een vermelding krijgen als ‘snippet’ boven aan de pagina.

Het komt erop neer dat Google een zo goed mogelijke gebruikerservaring wil bieden. Je ziet dergelijke ‘rich answers’ dan ook in verschillende vormen terug op Google. Hier zijn een aantal van de mogelijke rich answers die we vandaag de dag op de pagina met zoekresultaten kunnen zien:

  1. Aanbevolen fragmenten (featured snippets)
  2. Kenniskaarten (knowledge graphs)
  3. Direct antwoorden (direct answers)
  4. Grafieken en tabellen
  5. Recepten
  6. Sliders met bezienswaardigheden of andere afbeeldingen
  7. Bestelformulieren voor bijvoorbeeld vliegtickets of hotelovernachtingen
  8. ‘Verbeteringen’ aan zoekresultaten met bijvoorbeeld prijzen of recensies (de zogenoemde ‘enhanced snippets’)

Naast deze ‘rijke antwoorden’ kun je in de zoekresultaten ook losse afbeeldingen, video’s of nieuwsberichten aantreffen.

Bovenstaand lijstje is trouwens voortdurend aan verandering onderhevig. Google experimenteert er flink op los en past zijn algoritme op basis van de gemeten resultaten continu aan. Men zegt dat er wel 600 aanpassingen aan het algoritme van Google per jaar plaatsvinden.

De lijn is duidelijk: Google doet inmiddels heel wat meer dan alleen een lijst met linkjes naar websites presenteren. Dat past perfect in de visie van Google:

“To provide access to the world’s information in one click.”

Directe antwoorden op gebruikersvragen in Google lijken dus de toekomst te hebben. Daarom is het goed om nu aan de slag te gaan met deze aanbevolen of uitgelichte fragmenten.

LEES OOK:  SEO-tips: de 16 belangrijkste voor 2019

Voorbeeld van een uitgelicht fragment

Om een vermelding als uitgelicht fragment te krijgen moet je pagina volgens het algoritme van Google het beste antwoord geven op de vraag die de gebruiker stelt. Vaak begint zo’n vraag met ‘hoe’ of ‘wat’.

De beste resultaten in het Nederlandse taalgebied heb ik tot nu toe gezien met de constructie ‘wat is een + <zoekwoord>’. Bijvoorbeeld: ‘Wat is een copywriter?’

Het aanbevolen fragment op de bovenstaande vraag komt uit de Wikipedia-pagina ‘Copywriter’. En dus helaas niet van mijn eigen website (maar ik sta wel op positie 1, direct onder de snippet).

In het voorbeeld hierboven geeft Google dus rechtstreeks antwoord op het vraag van de gebruiker. Die hoeft misschien niet eens meer door te klikken naar de pagina waar dat antwoord vandaan komt. Maar als hij wel gaat klikken, dan is de kans groot dat hij op dat uitgelichte fragment klikt.

Sowieso kan zo’n resultaat op plek 0 in Google flink wat ruimte innemen. Google toont hier namelijk ook graag genummerde lijstjes of complete recepten. Het antwoord dat Google vindt komt vaak van een zoekresultaat op de eerste pagina. In de regel van een website die positie 1 tot en met 5 inneemt. Maar je begrijpt dat een ‘promotie’ tot uitgelicht fragment flink meer verkeer naar je website in kan houden.

Als jouw website op plek 0 verschijnt, betekent dat niet dat je kostje voortaan gekocht is. Zo snel als je deze plek krijgt, zo snel kun je ‘m ook weer kwijtraken. Namelijk als Google denkt dat een ander fragment toch een beter antwoord op de vraag van de gebruiker biedt. Merk je dat je stuivertje aan het wisselen bent met een concurrent, dan is het zaak om jouw antwoord op de zoekvraag nóg beter te maken.

Hoe krijg je een featured snippet?

Iedereen wil natuurlijk graag bovenaan in Google pronken met zijn eigen featured snippets. Het zet jouw website op een geweldige voorsprong ten opzichte van de concurrentie. Daarom is het ook niet zo gemakkelijk om deze plek te claimen. Je kunt Google niet simpelweg vragen om jouw pagina aan te merken als aanbevolen fragment. Was het maar zo makkelijk!

Voorkomen dat Google informatie van jouw pagina haalt in een featured snippet te gebruiken kan trouwens wel. Mocht je dat willen.

Maar voor de meeste webmasters zal het omgekeerde gelden. Ze willen juist zo vaak mogelijk bovenaan in Google komen te staan. Maar hoe pak je dat aan?

Je maakt het meeste kans op positie 0 als je helder en duidelijk antwoord geeft op een vraag die begint met ‘hoe’ of ‘wat’. Kijk maar eens naar dit voorbeeld van een featured snippet die ik voor mijn eigen website heb op het (verkeerd gespelde maar ondanks dat vaak voorkomende) woord ‘copyrighter’:

Of op de zoekopdracht: ‘copywriter worden’:

Ook voor andere websites – van mijzelf of van klanten – heb ik het voor elkaar gekregen om uitgelichte fragmenten te realiseren:

Voor mijn Italië-website:

Voor mijn klant Samsung Electronic Benelux heb ik verschillende SEO-teksten geschreven die tot featured snippet gepromoveerd zijn:

Je ziet het aan de voorbeelden van de featured snippets: je kunt nauwelijks om die grote box (met afbeelding) heen. Op kleinere schermen domineert de snippet al gauw de hele pagina. Snel aan de slag dus om je eigen aanbevolen fragmenten te creëren!

LEES OOK:  Betrouwbaarheid website controleren: 13 dingen waar je op moet letten

Je kans op een aanbevolen fragment vergroten

Het beste kun je het antwoord op de vraag al meteen in het begin van het artikel geven. In de rest van het artikel geef je dan achtergrondinformatie en toelichting op de vraag. Het doel is om Google het antwoord op een presenteerblaadje te geven, zodat de zoekmachine het alleen nog maar van je site hoeft te ‘scrapen’.

Je maakt het meeste kans op een uitgelicht fragment als je site aan de volgende drie criteria voldoet:

  • Google moet de content op je website begrijpen.
  • Google moet het antwoord op de vraag van de gebruiker kunnen vinden.
  • Google moet vertrouwen hebben in de inhoud van je site.

Aan het eerste criterium kom je tegemoet door je content eenvoudig en goed gestructureerd aan te bieden. Gebruik niet te veel jargon, maar probeer je content juist voor iedereen begrijpelijk te maken. Gebruik synoniemen, een goede alinea-opbouw en heldere tussenkoppen.

Het tweede criterium bereik je door de juiste zoekwoorden te gebruiken. Doe vooraf altijd zoekwoordonderzoek en gebruik de zoektermen die je potentiële doelgroep gebruikt. Ga op zoek naar mogelijke vragen en beantwoord die zo duidelijk als je kunt. Veelgestelde vragen over jouw vakgebied of branche kun je mogelijk ook vinden via Quora.

Het derde criterium heeft veel te maken met je online reputatie. Verwijzen er betrouwbare bronnen naar jouw website? Heeft het artikel veel ‘social signals’? Heb je goede recensies via Trustpilot, Facebook of Google zelf? Met een betrouwbare website die zichzelf al enigszins heeft bewezen is het gemakkelijker om featured snippets te krijgen. Dat betekent overigens niet dat je met een nieuwe website geen enkele kans maakt. Als jouw antwoord op een zoekvraag het beste antwoord is volgens Google, dan lukt het je alsnog.

Stappenplan aanbevolen fragment

Als je website aan de basisvoorwaarden voldoen, is het tijd om te gaan scoren met een featured snippet in de zoekresultaten van Google. Probeer hiervoor het volgende stappenplan dat in diverse situaties waardevol is gebleken:

  1. Identificeer een algemene en eenvoudige vraag over je eigen vakgebied.
  2. Schrijf een helder en direct antwoord op deze vraag.
  3. Voeg waarde toe aan het antwoord door erover uit te wijden onder het antwoord.
  4. Maak je pagina goed vindbaar voor gebruikers en Google (met een heldere structuur op je pagina, door interne links naar je antwoord en/of door het te delen op sociale media).

Vaak zie je dat artikelen die erop gericht zijn om in de uitgelichte fragmenten te komen de vraag als titel hebben. ‘Wat is QLED TV?’ is daarvan een voorbeeld. Dit is echter niet noodzakelijk om aangemerkt te kunnen worden als snippet. Het is wél belangrijk dat Google de vraag van de gebruiker in jouw artikel herkent. Dus daarom zie je veel artikelen waarin de vraag simpelweg als titel wordt gebruikt.

Het spreekt voor zich dat jouw kandidaat voor een aanbevolen fragment geweldige informatie voor de gebruiker moet bevatten. Zorg ervoor dat je jouw antwoord bijna perfect krijgt en dat je een goede toelichting geeft, Mochten internetters teleurgesteld zijn (of juist een compliment willen geven) in het antwoord dat Google presenteert, dan kunnen ze via de knop ‘Feedback’ reageren.

Door dergelijke gebruikersinput te verzamelen, kan Google de gepresenteerde antwoorden bijsturen.

Afbeeldingen bij uitgelichte fragmenten

Google zoekt meestal ook een afbeelding bij een uitgelicht fragment. Die afbeelding laat het resultaat zoals je in de voorbeelden op deze pagina ziet nog meer opvallen. De afbeelding kan van dezelfde pagina komen waar Google het antwoord gevonden heeft, maar kan ook van een heel andere pagina komen. Ook met de afbeeldingen op je website maak je dus kan om in een uitgelicht fragment te komen, terwijl je concurrent mogelijk het antwoord op de vraag aan Google levert.

LEES OOK:  De structuur van een sterke pitch

Een voorbeeld waarbij het antwoord op de vraag van een andere site komt en de afbeelding van mijn website ditisitalie.nl:

Hoe controleer je jouw website op featured snippets?

Wil je weten of jouw website ook al aanbevolen fragmenten heeft? Dit kun je doen daar een hoe- of wat-vraag met jouw zoekwoord in Google te stellen en te kijken of jouw site op positie 0 komt. Handiger is het wellicht om naar Search Console (de voormalige Webmasterhulpprogramma’s) te gaan en het zoekverkeer te filteren op ‘hoe’ en ‘wat’ (Zoekverkeer > Zoekanalyse > Zoekopdrachten filteren). Je ziet dan meteen welke vragen veel verkeer naar de website hebben geleid. Dit zijn mogelijk de featured snippets van jouw site.

Er zijn ook online tools die de featured snippets of uitgelichte fragmenten voor je aan kunnen wijzen, maar dit is software waar je vaak behoorlijk wat abonnementsgeld tegenaan moet gooien. Zoals SEMrush. Hieronder zie je een screen met de zoekwoorden waarvoor doyoucopy.nl featured snippets heeft.

Featured snippets of aanbevolen fragmenten voor doyoucopy.nl

Featured snippets of aanbevolen fragmenten voor doyoucopy.nl (klik voor een vergroting, bron: SEMrush)

Zijn de aanbevolen fragmenten een blijvertje?

Misschien kun je je authorship van Google nog herinneren. Bij artikelen in de zoekresultaten werd de auteur met zijn Google-profiel vermeld. Binnen een jaar was deze zet van Google om blogartikelen van autoriteit te voorzien weer verdwenen. Het werkte niet zoals Google het wilde. Dit hoort bij de experimentele aanpak van Google. Nieuwe diensten komen en gaan.

Dat de aanbevolen fragmenten zullen blijven is dus allerminst zeker. Maar toch, er zit een duidelijke lijn in de strategie van Google. De zoekgigant werkt al jaren aan het direct inzichtelijk maken van antwoorden en dit biedt ook voordelen vanuit het perspectief van de gebruiker én Google.

Ik verwacht dus niet dat Google hier weer mee gaat stoppen. Maar zelfs al zouden deze featured snippets na verloop van tijd weer verdwijnen, dan nog is het handig om op hoe- en wat-vragen van gebruikers in te spelen. Hiermee kun je sowieso hoog in de zoekresultaten komen bij een bovengemiddeld geïnteresseerd publiek. Met kans op conversie naar een klant. Rechtstreeks vragen over jouw vakgebied of producten of diensten op je website beantwoorden heeft dus altijd zin.

Conclusie

Google werkt al sinds 2015 aan een steeds verdere verbetering van deze aanbevolen fragmenten. En het is te verwachten dat ze voor steeds meer eenvoudig te beantwoorden zoekresultaten zullen verschijnen. Doordat er steeds vaker op langere zoektermen wordt gezocht (de zogenoemde long tail), kun je ook steeds meer gerichte vragen op Google verwachten, waarop de gebruiker een gericht antwoord verwacht.

Er klinkt ook kritiek op de uitgelichte fragmenten, vooral vanuit de community van SEO-specialisten en webmasters. Door deze nieuwe move van Google komen de organische zoekresultaten nog lager te staan (onder de aanbevolen fragmenten, advertenties en eventuele andere rich answers). Zelf denk ik dat je de featured snippet als een kans moet zien. Zeker zolang ze veel verkeer doorsturen naar je website.

Met een aanbevolen fragment val je extra op en plaats je jouw merk online in de spotlights. Bovendien heb je bij een succesvol antwoord een mooie stroom verkeer naar je site mee te pakken. Welke webmaster wil dat nou niet?

Aan de slag, dus! Begin nu met jouw strategie om zelf ook positie 0 op een aantal veelbelovende termen te gaan claimen. Weet je al welke vragen je voor jouw doelgroep kunt beantwoorden? Laat het me weten als ik je hierbij kan helpen.

No comments

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *