Ik heb in mijn loopbaan als copywriter al heel wat landingspagina’s, homepages en verkooppagina’s geschreven en geoptimaliseerd. Dit zijn mijn beste tips om vandaag nog de conversie van jouw pagina’s te verbeteren.
1. Een ondubbelzinnige, heldere call-to-action
En als ik zeg ‘helder’, dan bedoel ik ook volkomen helder. De lezer moet precies weten wat hij/zij moet doen na lezing van de tekst. Vertel daarom precies wat er moet gebeuren (download de checklist, schrijf je in voor een plek op de wachtlijst, lees het eerste hoofdstuk).
Let er ook op dat de primaire call-to-action altijd in het scherm is. Dat kun je bereiken met een zogenoemd ‘sticky’ menu, maar ook door verschillende knoppen naar jouw CTA verspreid over je landingspagina op te nemen. Geef de belangrijkste knop altijd een contrasterende kleur.

2. Los één probleem op
Een goede landingspagina lost één probleem voor de lezer op. Stip je er meerdere aan, dan maak je het ingewikkeld en komt de lezer niet tot actie.
Het probleem dat je oplost moet direct duidelijk zijn vanaf de kopregel (titel) en je bevestigt dit meerdere malen op dezelfde pagina.
3. Schrijf voor één persoon
Neem iemand in je hoofd voor wie je de tekst schrijft. Eén persoon, nooit een hele groep. Je schrijft alsof je het tegen deze ene persoon hebt. Leg duidelijk uit wat je te bieden hebt en voor wie het bedoeld is.
Heb je meerdere, uiteenlopende doelgroepen? Prima, natuurlijk. Maar maak dan aparte landingspagina’s, anders wordt het nooit wat.
4. De kopregel kan korter (en beter)
De kopregel van je landingspagina is de belangrijkste tekst. Hier moet ieder woord tellen. En heb je bij voorkeur maar weinig woorden nodig om uit te leggen waarom ze op jouw aanbod in moeten gaan.
Besteed – zoals Ogilvy al adviseerde – 80% van je schrijftijd aan deze ene kopregel. Doe een grote belofte in zo min mogelijk woorden.
5. Sociale bewijskracht
Een van de principes van Cialdini en onmisbaar op elke landingspagina. Vertel niet zelf hoe goed je bent, maar laat anderen dat doen in de vorm van beoordelingen en recensies. Hoe specifieker de ‘social proof’ die je op je pagina kunt vermelden, hoe beter het is. Bij voorkeur met naam en foto erbij.

6. Maak formulieren zo kort mogelijk
Een formulier waar je voornaam, achternaam, e-mailadres, telefoonnummer en misschien nog wel meer in moet vullen… Niet doen. Dat komt later wel. Houd je formulier zo kort als mogelijk, zeker als het alleen maar de bedoeling is om geïnteresseerden op je mailinglijst te krijgen. Noem je formulier ook nooit een ‘formulier’. Dan zakt de moed je al in de schoenen…
7. Schrap uitgaande links
Op je landingspagina wil je bezoekers zo veel mogelijk richting die conversie drijven. Elke link die je erop zet, vermindert de kans dat ze op de juiste knop klikken. Kijk maar eens naar de verkooppagina van mijn Cursus Copywriting.
8. Maak je USP’s scherper!
Goede service, snelle levering, beste kwaliteit. Het lijken prima USP’s, toch? Toch zijn ze zwak omdat ze niet onderscheidend en niet specifiek zijn.
- Als de prijs goed is, bied dan een laagsteprijsgarantie.
- Als je de beste service biedt, zeg dan dat je een 100% Tevredenheidsgarantie hebt.
- Als je snel levert, geef dan concrete percentages of laat reviews zien van tevreden klanten.
Kortom: ga altijd een stap verder in het beschrijven van de USP’s op je landingspagina, om ze onderscheidender te maken ten opzichte van je concurrenten.
9. Giet je landingspagina in een pakkende formule
Ken je PAS, AIDA of FAB? Het zijn stuk voor stuk bekende copywriting-formules. Heb je houvast nodig om je tekst in een pakkend format te gieten? Pak er dan een copywriting-formule bij. De 13 meestgebruikte formules heb ik eerder voor je op mijn blog uitgeschreven.
Dat klinkt misschien moeilijker dan het is. In het onderstaande voorbeeld zie je al een simpele vorm van de PAS-formule.

De conversie van je landingspagina verhogen is niet zo moeilijk
Je ziet het, een betere landingspagina of verkooppagina krijg je met een simpel, overtuigend en concreet verhaal méér voor elkaar.
Meer tips nodig voor je landingspagina? Kijk hier voor een framework, copytips en voorbeelden van goede landingspagina’s.
Heb je nog vragen over het optimaliseren van je landingspagina’s? Of wil je zelf een tip toevoegen? Laat dan hieronder een reactie achter.