7 misverstanden over het beroep van copywriter

Laatste update: 11 november 2017 Gepubliceerd op: 20 oktober 2017

Over het beroep van copywriter doen nog altijd enkele misverstanden de ronde. Tijd om een aantal van de ergste uit de weg te ruimen!

1. Een copywriter is een taalpurist

Uiteraard kent de copywriter wel de fijne kneepjes van de taal, maar die zet de copywriter in om zijn doelen te bereiken: resultaat boeken voor de klant. Natuurlijk, ook onder de copywriters en onder de tekstschrijvers heb je taalpuristen, maar die heb je in elke beroepsgroep. Een copywriter is geen taalkundige en wil dat ook niet zijn. De onderstaande promotietekst voor een cursus copywriting slaat wat mij betreft dan ook goed de plank mis.

Een copywriter is een echte taalpurist? Onzin!

Een copywriter is een echte taalpurist? Onzin! (bron: nhbo.nl)

Het simpele gegeven dat iemand een graad in Nederlands heeft of gewoon ‘erg goed is in spelling en grammatica’ maakt iemand nog geen copywriter.


2. Copywriting is gemakkelijk

Iedereen kan schrijven en bijna iedereen schrijft ook dagelijks. Daarom is er het wijdverbreide misverstand dat copywriting makkelijk is. Hoeveel moeilijker kan het tenslotte zijn om een pagina webcopy te schrijven dan een e-mail te schrijven?

Copywriting vergt veel voorbereiden, research en planning, nog voordat je maar één letter op het scherm hebt staan. Maar nog belangrijker: je moet kennis hebben van de technische aspecten van schrijven. Precies de juiste woorden kiezen die bij de lezer op de juiste knoppen drukken, zodat hij de juiste actie neemt. Dat is geen schrijven meer, maar dat is copywriting.

LEES OOK:  12 uitspraken om je copywriter over de zeik te krijgen

3. Een goede copywriter heeft geen briefing nodig

Iedereen heeft het druk, daarom wordt copywriting vaak ook uitbesteed. Maar het is een vergissing om de briefing af te raffelen met een paar woorden en ‘de rest moet de copywriter maar zelf verzinnen’.

Zonder een gedetailleerde briefing kan een copywriter niet aan de slag met copy die écht het verschil maakt. Een copywriter moet weten wat de belangrijkste voordelen van jouw product of dienst ten opzichte van de concurrentie zijn. En wat de waarden zijn waarop jouw onderneming is gebouwd. Hij moet ook weten hoe jouw product de problemen van je klanten oplost.

Zorg er dus voor dat je copywriter alle informatie heeft om aan de slag te gaan en dat je daarna beschikbaar bent voor vragen die tijdens het proces van copywriting kunnen rijzen.

4. Copywriters zijn niet technisch

Uiteraard heeft niet elke copywriter een achtergrond als programmeur. Maar dat wil niet zeggen dat copywriter a-technisch zijn. De wereld van online marketing een een technische wereld. Als een copywriter bang is voor termen als beeldbewerking, statistieken, Google Analytics, A/B-tests en dergelijke, zal zijn carrière nauwelijks van de grond komen.

Een goede copywriter heeft hier geen moeite mee

Een goede copywriter heeft hier geen moeite mee (bron: shoutmeloud.com)

 

Anno nu moet elke copywriter onder andere over de volgende technische vaardigheden beschikken:

  • Statistieken van websites te lezen
  • Foto’s te kunnen zoeken en te bewerken voor gebruik in middelen
  • Data van sociale media, zoekwoordonderzoek en Google Trends te kunnen vertalen in bruikbare onderwerpen voor artikelen

5. Copywriters schrijven alleen maar

Is een copywriter een one trick pony? Kan hij of zij echt alleen maar schrijven? Als je bij punt 4 goed hebt opgelet, weet je al dat een copywriter meer moet kunnen. De vaardigheden die een moderne copywriter moet hebben houden niet op bij schrijfgerelateerde vaardigheden:

  • Zoekmachineoptimalisatie (SEO)
  • Foto’s en video’s bewerken
  • Organisatie, strategie en planning
  • Interviewtechnieken
  • Public relations
  • Social media en contentpromotie
  • Marktonderzoek
  • Research
LEES OOK:  Copywriting en de 7 hoofdzonden

Het zal duidelijk zijn dat het daadwerkelijke ‘schrijven’ van copywriters eigenlijk maar een klein onderdeel is van hun dagelijkse werk. Voor de freelance copywriters komt daar nog bij dat ze tegelijk met hun copywriting-praktijk ook een bedrijf moeten runnen.


6. Copywriters kunnen niet omgaan met kritiek

Het is waar dat copywriting een creatief beroep is. Maar slechts weinigen zullen over zichzelf zeggen dat ze artiest zijn, of het moet een ‘gemankeerde schrijver-copywriter‘ zijn.

Nee, een goede copywriter is een professional van wie je een professionele omgang met klanten en projecten mag verwachten. Ze weten dat ze feedback op hun werk kunnen verwachten en zullen er alles aan doen om een project op te leveren dat bij jouw verwachtingen past.

7. Copywriters zijn duur

Als je net begint met jouw business kan het een hele investering zijn om een copywriter in te schakelen. Tenminste, als je meteen voor kwaliteit gaat, want er zijn ook wagonladingen vol goedkope copywriters. En geloof me, daar zit je niet op te wachten.

Hoewel een copywriter dus een flinke hap uit je budget kan nemen, moet je niet kijken naar wat er op die offerte staat, maar wat die goede copywriter jou op gaat leveren. Betere webteksten die meer overtuigen, bijvoorbeeld. Die je potentiële klanten aan het beeldscherm geplakt houden. En die ervoor zorgen dat je drempels wegneemt en productvoordelen in plaats van eigenschappen communiceert.

Een waarheid als een koe

Stel je eens voor dat je omzet met 1% verbetert omdat je een goede copywriter in de arm neemt? Hoeveel budget zou je daar tegenover kunnen zetten?

LEES OOK:  10 gouden tips om een succesvolle copywriter te worden

Natuurlijk doe je er goed aan om jouw copywriter naar de resultaten die hij of zij heeft behaald te vragen. Of naar de ervaring die hij of zij met soortgelijke producten of diensten heeft. Maar staar je er niet op blind dat de copywriter die je op het oog hebt per se ervaring in jouw branche moet hebben. Het kan juist ook heel verfrissend werken om iemand zonder voorkennis je (web)teksten te laten schrijven. Uiteraard wél na een goede briefing, zoals ik je onder punt 3 al heb verteld.

Meer misverstanden over het copy-vak?

Dat waren ze. De zeven grootste misverstanden over het beroep van copywriter. Ben je zelf copywriter en heb je nog ervaring met andere misverstanden? Dan hoor ik hieronder graag van je in een reactie.

Beeld: giphy.com.