Web Analytics

7 misverstanden over het beroep van copywriter

Bijgewerkt op 26 maart 2021

Over het beroep van copywriter doen nog altijd enkele misverstanden de ronde. Tijd om een aantal van de ergste uit de weg te ruimen!

Je kunt dit artikel ook als video bekijken:

1. Een copywriter is een taalpurist

Uiteraard kent de copywriter wel de fijne kneepjes van de taal, maar die zet de copywriter in om zijn doelen te bereiken: resultaat boeken voor de klant.

Natuurlijk, ook onder de copywriters en onder de tekstschrijvers heb je taalpuristen, maar die heb je in elke beroepsgroep. Een copywriter is geen taalkundige en wil dat ook niet zijn.

De onderstaande promotietekst voor een cursus copywriting slaat wat mij betreft dan ook goed de plank mis.

Een copywriter is een echte taalpurist? Onzin!
Een copywriter is een echte taalpurist? Onzin! (bron: nhbo.nl)

Het simpele gegeven dat iemand een graad in Nederlands heeft of gewoon ‘erg goed is in spelling en grammatica’ maakt iemand nog geen copywriter.


2. Copywriting is gemakkelijk

Iedereen kan schrijven en bijna iedereen schrijft ook dagelijks. Daarom is er het wijdverbreide misverstand dat copywriting makkelijk is. Hoeveel moeilijker kan het tenslotte zijn om een pagina webcopy te schrijven dan een e-mail te schrijven?

Copywriting vergt veel voorbereiden, research en planning, nog voordat je maar één letter op het scherm hebt staan. Maar nog belangrijker: je moet kennis hebben van de technische aspecten van schrijven. Precies de juiste woorden kiezen die bij de lezer op de juiste knoppen drukken, zodat hij de juiste actie neemt.

Dat is geen schrijven meer, maar dat is copywriting.

3. Een goede copywriter heeft geen briefing nodig

Iedereen heeft het druk, daarom wordt copywriting vaak ook uitbesteed. Maar het is een vergissing om de briefing af te raffelen met een paar woorden en ‘de rest moet de copywriter maar zelf verzinnen’.

Zonder een gedetailleerde briefing kan een copywriter niet aan de slag met copy die écht het verschil maakt. Een copywriter moet weten:

  • Wat de belangrijkste voordelen van jouw product of dienst ten opzichte van de concurrentie zijn.
  • En wat de waarden zijn waarop jouw onderneming is gebouwd.
  • Hij moet ook weten hoe jouw product of dienst de problemen van je klanten oplost.

Zorg er dus voor dat je copywriter alle informatie heeft om aan de slag te gaan en dat je daarna beschikbaar bent voor vragen die tijdens het proces van copywriting kunnen rijzen.

4. Copywriters zijn niet technisch

Uiteraard heeft niet elke copywriter een achtergrond als programmeur. Maar dat wil niet zeggen dat copywriters a-technisch zijn.

De wereld van online marketing is een technische wereld. Als een copywriter bang is voor termen als beeldbewerking, statistieken, Google Analytics, A/B-tests, zoekwoorden-onderzoek en dergelijke, zal zijn carrière nauwelijks van de grond komen.

Een goede copywriter heeft hier geen moeite mee
Een goede copywriter heeft hier geen moeite mee (bron: shoutmeloud.com)

Anno nu moet elke copywriter onder andere over de volgende technische vaardigheden beschikken:

  • Statistieken van websites kunnen lezen.
  • Foto’s kunnen zoeken en bewerken voor gebruik in blogs en andere middelen.
  • Data van sociale media, zoekwoordonderzoek en Google Trends kunnen vertalen in bruikbare onderwerpen voor artikelen.
  • Op de hoogte zijn van technieken die SEO-copywriters moeten beheersen.

5. Copywriters schrijven alleen maar

Is een copywriter een one trick pony? Kan hij of zij echt alleen maar teksten schrijven? Als je bij punt 4 goed hebt opgelet, weet je al dat een copywriter meer moet kunnen.

Een copywriter is geen one trick pony (bron: Untappd)

De vaardigheden die een moderne copywriter moet hebben houden niet op bij schrijfgerelateerde vaardigheden:

  • Zoekmachineoptimalisatie (SEO-copywriting)
  • Foto’s en video’s bewerken
  • Organisatie, strategie en planning
  • Interviewtechnieken
  • Public relations en marketing
  • Social media en contentpromotie
  • Marktonderzoek
  • Research

Het zal duidelijk zijn dat het daadwerkelijke ‘schrijven’ van copywriters eigenlijk maar een klein onderdeel is van hun dagelijkse werk.

Voor de freelance copywriters komt daar nog bij dat ze tegelijk met hun copywriting-praktijk ook een bedrijf moeten runnen. Zij moeten over genoeg ondernemersvaardigheden beschikken om hun business te laten slagen.

6. Copywriters kunnen niet omgaan met kritiek

Het is waar dat copywriting een creatief beroep is. Maar slechts weinigen zullen over zichzelf zeggen dat ze artiest zijn, of het moet een ‘gemankeerde schrijver-copywriter‘ zijn.

Nee, een goede copywriter is een professional van wie je een professionele omgang met klanten en projecten mag verwachten. Ze weten dat ze feedback op hun werk kunnen verwachten en zullen er alles aan doen om een project op te leveren dat bij jouw verwachtingen past.

7. Copywriters zijn duur

Als je net begint met jouw business kan het een hele investering zijn om een copywriter in te schakelen. Tenminste, als je meteen voor kwaliteit gaat, want er zijn ook wagonladingen vol goedkope copywriters. En daar zit je in de meeste gevallen niet op te wachten.

Hoewel een copywriter dus een flinke hap uit je budget kan nemen, moet je niet kijken naar wat er op die offerte staat, maar wat die goede copywriter jou op gaat leveren.

Betere webteksten die meer overtuigen, bijvoorbeeld. Die je potentiële klanten aan het beeldscherm geplakt houden. En die ervoor zorgen dat je drempels wegneemt en productvoordelen in plaats van eigenschappen communiceert.

Een waarheid als een koe

Stel je eens voor dat je omzet met 1% verbetert omdat je een goede copywriter in de arm neemt? 1% verbetering haalt een goede copywriter op z’n sloffen. En stel je eens voor dat je 5% verbetering zou bereiken? Of zelfs 20% verbetering? Hoeveel budget zou je daar tegenover willen zetten?

Natuurlijk doe je er goed aan om jouw copywriter naar de resultaten die hij of zij heeft behaald te vragen. Of naar de ervaring die hij of zij met soortgelijke producten of diensten heeft.

Maar staar je er niet op blind dat de copywriter die je op het oog hebt per se ervaring in jouw branche moet hebben. Het kan juist ook heel verfrissend werken om iemand zonder voorkennis je (web)teksten te laten schrijven. Uiteraard wél na een goede briefing, zoals ik je onder punt 3 al heb verteld.

Meer misverstanden over het copy-vak?

Dat waren ze. De 7 grootste misverstanden over het beroep van copywriter. Ben je zelf copywriter en heb je nog ervaring met andere misverstanden? Dan hoor ik hieronder graag van je in een reactie.

En ook als je vragen hebt over het copywriting-vak, dan ben je van harte welkom om te reageren.

Heb je een ervaren copywriter nodig? Neem dan contact op.

Beeld: giphy.com.

💡Pro-tip: wil je op een snelle & makkelijke manier meer leren over de kracht van goede copywriting? Profiteer dan vandaag nog van deze aanbieding: Cursus Copywriting in 30 Dagen.

0 0 stemmen
Artikelbeoordeling
Abonneer
Laat het weten als er
guest
2 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
Jane Schoenmakers

Hi,

Ik lees met veel plezier over je werk als copywriter en je tips voor beginnende copywriters zijn voor mij erg handig, dank daarvoor!

Nu moet ik je echter toch op een detail wijzen: bij punt 1 van dit artikel heb je het over een taalpurist (iemand die zich aan strikte taalregels houdt danwel anderen hierin verbetert) en in de volgende zin benoem je deze zelfde persoon tot taalkundige (iemand met een specialisatie in taalwetenschappen, in opleiding of onderzoek). Nu zou het niet zo erg zijn als taalkundigen meestal taalpuristen zijn, maar dit is niet het geval. Sterker nog, iedereen met een diploma in taalkunde weet dat taal altijd aan het veranderen is en fouten en/of informele vormen hier het begin van zijn. Taalkundigen zijn dus vrijwel altijd bezig met omschrijven hoe taal gebruikt wordt en met anderen vertellen hoe het gebruikt zou moeten worden (uitzonderingen daargelaten!). Dit is de descriptivisme versus prescriptivisme discussie. Daarbij, veel mensen noemen zichzelf een taalkundige als ze bijvoorbeeld lesgeven in een vreemde taal, maar ik zou ze dan nog geen taalkundige kunnen noemen…

Ik ben benieuwd of jij meer aan de descriptivist of prescriptivist kant van de discussie staat en wat je vindt van mijn opmerking over het verschil tussen een taalpurist en taalkundige!

Groetjes,
Jane Schoenmakers
In Verbo