Begin dit jaar gaf ik mijn eerste e-book zelf uit. Ja, ik had al eerder verhalen in e-bookvorm gepubliceerd, maar nog niet een boek met de lengte van een novelle. Omdat ik weet dat veel anderen ook hun eigen boek willen uitgeven, deel ik je in dit blogje de lessen die ik heb geleerd.
1. Het is niet moeilijk
Vergeleken met ‘vroeger’ is het veel gemakkelijker geworden om je eigen boek uit te geven. Zeker als je het alleen bij een digitaal boek wilt houden. Je kunt je e-book op verschillende manier bij je publiek krijgen.
Een van de beste opties voor e-books is wat mij betreft Smashwords. Deze Amerikaanse site neemt je de distributie volledig uit handen. Het enige wat je hoeft te doen is een juist opgemaakt manuscript uploaden (als Word-document of direct als epub-bestand), een omslag toe te voegen en wat gegevens in te vullen, zoals het genre, de beschrijving en de prijs.
Smashwords zorgt ervoor dat het in alle bekende shops belandt: Kobo, Apple Books, bol.com enzovoorts. Het komt alleen niet standaard op Amazon, dus dat moet je zelf nog even handmatig doen als je dat belangrijk vindt.

2. Je moet zorgen voor kwaliteit
Juist omdat het zo makkelijk is om je eigen e-book uit te geven, moet je oppassen dat je de kwaliteit hoog houdt. Idealiter laat je jouw boek na het schrijven professioneel redigeren. Maar ik snap ook dat niet iedereen hier het geld voor (over) heeft.
Toch zorg je er maar beter voor dat het e-book dat je uploadt het beste is dat je had kunnen schrijven. Veel lezers zijn echte liefhebbers en dat betekent ook dat ze fouten in chronologie, spelling of grammatica niet licht opvatten.
Een haastig geschreven en gepubliceerd boek kan je zomaar verschillende negatieve recensies opleveren. Ook al is het verhaal nog zo sterk.
Mijn advies: neem de tijd om je boek te schrijven en te herschrijven. Laat het manuscript een tijdje liggen en lees het daarna met een frisse blik. Laat uiteindelijk ook anderen het lezen en hun feedback geven.
Behalve kwaliteit in de tekst, moet je ook zorgen voor kwaliteit in bijvoorbeeld de opmaak, hoofdstukindeling en in het omslag. Een boek dat kwaliteit uitstraalt zal veel succesvoller zijn.
Schroom dus niet om hulp te vragen van mensen die je verhaal graag controleren op fouten of die een goede cover kunnen ontwerpen.

3. Je kunt voor en na publicaties verbeteringen aanbrengen
Dit is een groot voordeel van e-books ten opzichte van papieren boeken. E-books kun je nog verbeteren. Zowel voorafgaand aan de officiële publicaties van je boek als daarna kun je nieuwe versies van je manuscript uploaden. Hebben mensen je boek al gedownload, dan kunnen ze kosteloos de nieuwste versie downloaden.
Dit is natuurlijk geen vrijbrief om alsnog een rommelige eerste versie beschikbaar te stellen, maar het is wel prettig dat het kan. Ook om de aandacht op eventuele nieuwe boeken te vestigen.
Zo heb ik mijn oudere e-books (eigenlijk korte verhalen) bijgewerkt met een extra pagina waarin ik mijn nieuwere boeken promoot. Ook eventuele goede recensies kun je in een nieuwe digitale flaptekst van je e-book verwerken.
Ja, met e-books hoef je nooit te wachten op een ‘volgende druk’.
4. Maak je e-book beschikbaar voor pre-orders
Pre-orders of vooruitbestellingen houden in dat mensen je boek al kunnen kopen vóór de officiële uitgiftedatum. Ze kunnen het dan downloaden op de dag dat het uitkomt.

In Smashwords kun je instellen wanneer je boek beschikbaar moet komen. Dat kan ‘direct’ zijn, maar bijvoorbeeld ook over 2 maanden.
Om meerdere redenen is het handig om een datum in de toekomst te kiezen.
- Allereerst bouw je spanning op met een boek dat als ‘verwachte uitgave’ in de shops is opgenomen. Je kunt her en der al aankondigen dat je e-book eraan komt en daarbij verwijzen naar jouw boekpagina.
- Een tweede reden is dat deze vooraankondiging je de tijd geeft om nog wat puntjes op de i te zetten. Als je je boek nog eens goed doorleest, kom je altijd nog foutjes tegen of dingen die je wilt veranderen. Wanneer je voorafgaand aan de publicatiedatum een nieuw manuscript uploadt, kun je er alsnog voor zorgen dat straks iedereen jouw beste boek heeft.
- Een derde reden om voor vooruitbestelling te kiezen is dat de verkopen die plaatsvinden voorafgaand aan de officiële uitgiftedatum bij elkaar optellen. Zo kan je boek direct in de ‘bestsellerlijst’ van die shop terechtkomen.
Mijn novelle Het meisje van toen kondigde ik bijvoorbeeld een maand van tevoren aan. Ik verkocht al enkele exemplaren voordat het boek op 31 januari van dit jaar officieel verscheen. Direct stond ik hoog in de lijst met detectives en thrillers op Apple Books.

Op het moment van schrijven staat mijn nieuwe e-book De heks van de Bergweg aangekondigd op de diverse platforms voor e-books. Zoals hier bij bol.com.
5. Steek veel tijd in promotie
Veel mensen die een boek (zelf) uitgeven besteden veel tijd aan het schrijven, maar nauwelijks aan promotie. Zeker als je zelf je boek uitgeeft, is promotie minstens zo belangrijk als het schrijven zelf.
Zorg ervoor dat je een promotieplan hebt en begin er op tijd mee. Niet pas als je boek al is uitgekomen.
Een manier van promotie die goed werkt is dat je tijdig de verschillende voor jouw boek relevantie boekenblogs en Facebook-groepen aan gaat schrijven. Heb je een boek geschreven dat in hun straatje past? Dan zullen ze het graag willen recenseren.
Boekenbloggers zijn vaak heel actief op sociale media en ze maken met hun recensies gratis reclame voor je e-book. Zelfs als de recensie niet lovend is, horen mensen toch van jouw boek.
Naast recensie-exemplaren zou ik je ook willen adviseren ruimschoots exemplaren voor winacties beschikbaar te stellen. Het kost je geen geld om bijvoorbeeld wincodes voor Smashwords aan te maken, waarmee mensen jouw boek gratis kunnen downloaden.
Hoe meer mensen je jouw e-book laat winnen, hoe meer recensies er weer zullen verschijnen en hoe meer mensen van jou en jouw e-book zullen horen.
Misschien denk je nog: ik moet toch niet te veel van mijn boeken gratis weggeven? Hier moet je overheen stappen. Als beginnende schrijver kun je eigenlijk niet te veel boeken gratis weggeven, zeker niet als het e-books zijn. Jouw eerste belang is zoveel mogelijk mensen kennis te laten maken met je naam als schrijver.
6. Vraag om recensies
Door e-books naar websites, blogs en groepen op Facebook te sturen, zorg je voor recensies. En recensies zijn essentieel om mensen op jouw boek te attenderen. Doordat ik meer dan 700 recensies en beoordelingen voor mijn gratis e-book Afvoer op Apple Books heb, willen anderen het ook downloaden en lezen. Dit is een belangrijke reden dat dit boek al tijden in de toplijstjes staat.

Hoe meer recensies je boek krijgt, hoe populairder het wordt. De algoritmes van de shops zorgen voor de rest. Je zou dan ook actief om recensies en beoordelingen moeten vragen, die je van elke lezer kunt krijgen.
Zelf doe ik dat door een ‘nawoord van de auteur’ in mijn e-book op te nemen, op de laatste pagina’s:
Beste lezer,
Hartelijk dank voor het lezen van De heks van de Bergweg.
Heb je ervan genoten?
Het verkrijgen van bekendheid als relatief onbekend auteur is grotendeels afhankelijk van mond-tot-mondreclame, dus als je tijd en zin hebt, overweeg dan om een korte beoordeling achter te laten.
Dit motiveert me enorm om nieuwe verhalen voor je te schrijven. En het zorgt ervoor dat ook anderen mijn werk kunnen ontdekken.
Ik heb gemerkt dat veel lezers het je best gunnen om even een korte beoordeling of recensie achter te laten, maar dat je daar wel even om moet vragen. Zo’n oproep aan het einde van je e-book kan ze net dat zetje geven.
7. Experimenteer met de prijs
Nog een voordeel van e-books: je kunt de prijs snel en gemakkelijk aanpassen. Op Smashwords kun je een wereldwijde prijs voor je boek aangeven, die dan in de lokale valuta wordt omgerekend.
Je kunt ook voor verschillende landen een vaste prijs aangeven. Bijvoorbeeld € 4,99 in Nederland en België. Maar deze prijs kun je ook verhogen of verlagen.
Het is soms even zoeken naar de juiste prijs voor je e-book. Het is vaak slimmer om voor een lagere prijs te kiezen en veel meer e-books te verkopen dan voor een hogere prijs en veel minder e-books te verkopen.
Voor mijn novelle Het meisje van toen kwam ik uit op een prijs van € 2,99 voor een e-book dat zo’n 35.000 woorden telt. Dat bleek een goede prijs. Hoewel het boek al in januari 2019 uitkwam, verkoop ik nog vrijwel dagelijks een exemplaar.
Ik heb ook een korte tijd een prijsactie gevoerd waarbij het boek tijdelijk voor € 0,99 te downloaden was. Dat leverde in korte tijd veel downloads en daarmee een plek aan de top van de bestsellerlijst op (waardoor de verkoop nog verder steeg).
Wat ik maar wil zeggen: elk e-book heeft zo een sweet spot qua prijs. Het is aan jou om te ontdekken wat de perfecte balans is tussen prijs en het aantal downloads.
Maar in het algemeen kun je zeggen dat je jouw e-book niet te hoog moet prijzen. Veel te lang hebben uitgevers prijzen van e-books kunstmatig hoog gehouden uit angst marge te verliezen. Dat heeft uiteindelijk geleid tot een levendige handel in illegale downloads.
Wil je zelf een e-book maken en uitgeven, maar weet je niet waar je moet beginnen? Lees dan mijn uitgebreide blog hierover.
Beeld boven: Apple Books.
Bedankt voor dit enthousiaste stuk! Ben benieuwd geworden naar Smashwords.