De 7 belangrijkste SEO-trends voor 2017

Gepubliceerd op: 16 december 2016 om 10:22 am

Zoekmachineoptimalisatie (Search Engine Optimization, vaak kortweg SEO genoemd) is een spel waarbij je steeds één stap voor moet blijven op je concurrenten. Lees dit artikel en je bent in één keer bij wat betreft de belangrijkste SEO-trends voor 2017.

De 7 belangrijkste SEO-trends voor 2017

SEO-trends 2017: dit zijn de belangrijkste om rekening mee te houden

Een van de beste manieren om de zoekmachines (in de praktijk wordt hiermee vrijwel altijd Google bedoeld) te domineren, is om steeds te weten wat de belangrijkste aanpassingen aan die zoekmachines zijn. En om in te spelen op die aanpassingen, voordat je concurrenten de kans krijgen om dat te doen.

Het ziet ernaar uit dat ook 2017 een interessant jaar voor SEO zal worden. Nu al kunnen we de volgende SEO-trends voor 2017 onderscheiden.

Accelerated Mobile Pages copywriter Doyoucopy

Een blogartikel op Doyoucopy via een AMP (Accelerated Mobile Page)

1. Accelerated Mobile Pages (AMP’s)

Accelerated Mobile Pages (AMP’s) zijn in het leven geroepen om de mobiele consument op zijn wenken te bedienen. Het is al veel langer duidelijk dat Google grote waarde hecht aan een prettige mobiele ervaring. Snelheid is daarin heel belangrijk.

Google heeft een eigen open source-framework uitgerold waarmee je dergelijke snelle pagina’s voor mobiele apparaten aan je site kunt toevoegen. Het gaat om een HTML-variant van de originele webpagina, die is bedoeld om rijke content (met tekst, afbeeldingen en video’s) supersnel te laten laden op een smartphone of tablet.

LEES OOK:  Wat zijn zoekwoorden?

Google trekt dergelijk sites al voor door ze een klein bliksemschicht-icoon in de zoekresultaten mee te geven en door ze als ‘voorkeursresultaten’ in een carrousel boven in de zoekresultatenpagina te tonen. Ik ben op dit moment zelf ook aan het testen met AMP’s van doyoucopy.nl.

Lees hier hoe je AMP instelt in WordPress.

2. De gebruikerservaring

Google is altijd voorstander geweest aan een excellente gebruikerservaring. De opkomst van de Accelerated Mobile Pages is daar een uiting van. Maar behalve snelheid zijn er meer indicatoren. Hoelang blijven je bezoekers op je pagina? Vinden ze de afbeeldingen interessant? Gaat het lezen van je teksten makkelijk? En hoe zit het met de navigatie? In 2017 wordt de algehele gebruikerservaring een nog belangrijkere SEO-trend dan dat het al was. Het is goed om hier steeds bij stil te staan als je content aan het produceren bent.

3. Nóg meer kwaliteitscontent

Op internet verschijnt steeds meer dezelfde content in een iets andere vorm. Waar inspanningen er vroeger op gericht waren om zo veel mogelijk hapklare brokken te leveren, is de trend nu om zo veel mogelijk uitgebreide artikelen van meerdere duizenden woorden te schrijven. Hoewel deze trend nog wel even aan zal houden, is het te verwachten dat het algoritme van de zoekmachines er steeds meer op gericht zal zijn dat elke zin kwaliteit moet bevatten. Ofwel: zo veel mogelijk interessante inhoud in zo min mogelijk woorden.

4. Slimmere zoekresultaten door RankBrain

Vorig jaar introduceerde Google zijn zelflerende systeem RankBrain. Iedere dag leert deze artificiële intelligentie bij over hoe mensen zoeken op internet, ook als ze niet precies weten hoe ze moeten omschrijven wat ze zoeken. In 2017 zullen de resultaten van RankBrain belangrijker worden. Wat betekent dat voor SEO? Dat herhaling van steeds dezelfde specifieke zoektermen in artikelen minder belangrijk wordt. Ook uit de context en uit synoniemen kan Google steeds beter afleiden waar een artikel over gaat. Zo kan jouw pagina ook verschijnen op heel andere zoektermen dan die je in je artikel gebruikt hebt.

LEES OOK:  7 tips om jouw video te laten scoren op YouTube

5. Personal branding wordt nog groter

Jouw persoon als merk. In 2017 wordt dit jouw geheime SEO-wapen. Met een personal brand is het opbouwen van vertrouwen makkelijker en kun je meer verkeer naar je website doorsturen. Je ziet dan ook steeds vaker bloggende directeuren van bedrijven of andere vertegenwoordigers van merken die onder eigen naam artikelen schrijven.

Sociale media dragen bij aan deze trend door persoonlijke updates meer zichtbaarheid te geven dan bedrijfsupdates. De concurrentie zal op dit gebied verder toenemen, dus denk nu alvast goed na over je strategie en bouw aan je eigen persoonlijke merk voor 2017!

6. Apps

In 2017 wordt een SEO-strategie voor apps nog belangrijker. We hebben de afgelopen jaren al een sterke toename van de SEO-opties voor apps gezien. Dat varieert van het basale indexeren van apps in de zoekresultaten en deeplinking naar content in apps tot de ontwikkeling van streaming app-content. Steeds vaker hoeft een app niet te worden gedownload, om er toch gebruik van te kunnen maken. Apps zullen nog niet de functie van websites over gaan nemen, maar dat kan wel de volgende stap zijn.

7. Personal assistants

Personal assistants op onze mobiele apparaten zijn gewoon geworden. Siri, Google Now, S Voice, Cortana en consorten maken ons leven makkelijker. We kunnen ze uitgebreide vragen stellen die ze met liefde voor ons beantwoorden. Dat betekent dat zoekopdrachten in Google via die assistenten steeds meer op gewone conversaties gaan lijken. Of op vragen zoals we die ook aan onze vrienden zouden stellen. Dat biedt nieuwe mogelijkheden voor zogenoemde rich snippets (heldere antwoorden op zoekopdrachten die direct boven aan de pagina verschijnen) en nieuwe kansen om jouw pagina’s te laten ranken.

LEES OOK:  SEO-tips: de 16 belangrijkste voor 2019

Blijf vooroplopen

Het is lastig om precies te zeggen wat Google (en andere zoekmachines) verder in petto zullen hebben, maar bovenstaande zeven SEO-trends voor 2017 zullen er zeker deel van uitmaken. Je hoeft je SEO-strategie zeker niet meteen om te gooien, maar je doet er wel goed aan je bewust te zijn van wat deze trends voor jouw bedrijf in de nabije toekomst kunnen betekenen. Zo blijf je altijd vooroplopen in het spel dat zoekmachineoptimalisatie heet. Kom je er zelf niet uit? Schakel dan een SEO-copywriter zoals Doyoucopy in.

Bron: forbes.com, foto: Pexels.

No comments

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *